Д а показваш посоката към бъдещето не е нито лесна, нито популярна задача, но с известна доза гордост мога да заявя, че се чувствах привилегирован да съм сред първите, докоснали се до бъдещето на автомобила, не само до това на Volvo. И макар да знам, че това звучи доста силно, нямам ни най-малко съмнение, че бъдещето ще е именно тяхно: software-defined vehicle или technology driven car.
И двете определения значат едно и също нещо: вече не хардуерът, а софтуерът (харесва ли ви или не) ще е водещият компонент в изграждането на бъдещето на автомобилните компании. Volvo EX90 е първият такъв модел, до който се докосвам. И останах впечатлен.
Да, знам, че това бъдеще вероятно няма да се хареса на мнозина, милеещи за времената, когато Volvo беше здрав (и аеродинамичен) като тухла, времена, когато музикалното съзнание на поколения се оформяше от групи като Purple, Zeppelin, Sabath, Queen, Metallica и т.н. Но младото поколение не се вълнува от това и колкото да недоумявах как един пич с „кухарка“ може да закара 60 000 на „Васил Левски“, още повече как същите говорят седмица след това, че било велико, вече осъзнавам, че реалностите са други, нови. Младите харесват Ед Шийрън, ще харесат и новата порода автомобили.
А всички ние, израснали с горните групи ще трябва да се нагаждаме към новите реалности. А те са свързани със „софтуерно базираните автомобили“. Това са коли, чийто хардуер позволява на софтуера му да се актуализира редовно и целенасочено по начин, който да развива качествата на колата.
И ако се замислим за този процес като за постоянното обновяване на смартфона, то в този случай има една съществена разлика. Докато умните ни телефони стават все по-бавни с всеки следващ ъпдейт, то новото поколение автомобили ще стават все по-добри и с по-голям потенциал след всяка OTA актуализация.
Толкова силен акцент върху софтуера задейства червени лампички. Такива се задействаха и в Торсланда, тъй като от представянето до пазарния дебют изминаха две година, за да бъдат изчистени някои гличове (питате ли Volkswagen как се чувства, като вече N на брой години не може да оправи ситуацията в Cariad). Оказва се, че такива все още има, но както казах: актуализациите по въздуха трябва да ги неутрализират, а и създаването на бъдещето тук и сега няма как да е лесно.
Ще го кажа от самото начало, за да няма заблудени: Volvo EX90 има своите минуси, свързани най-вече с факта, че пазарното лансиране се случва без наличието на някои системи и асистенти. Но ЕХ90 е призван да води, да показва по пътя, а не да следва. Той ще носи нови клиенти за марката, готови да приемат и прегърнат бъдещето, докато на онези, оформили се в музикално отношение със законодателите на рока и метъла ще им бъде трудно да приемат факта, че живеем в нови реалности.
А те казват, че Volvo ще стане изцяло електрическа и software-defined vehicle марка, макар бъдещето само на ток леко да се отлага с влизане на хибриди и изцяло обновения ХС90, който ще се продава успоредно с ЕX90, като вторият ще е само в 7-местна конфигурация и само на ток.
Първият ЕX90 слезе от поточната линия на Volvo в Чарлтън, Южна Каролина на 5 юни, по който повод босът Джим Роуън заяви, че започна „нова ера за безопасност, устойчивост и ориентирани към човека технологии".
По принцип това изказване си е чиста маркетингова и ПР мантра, но аз видях всичко това в новия ЕХ90, за което прелетях половината свят, за да кацна в Лос Анджелис, където се проведе международният тест драйв на модела.
Заради този факт ще си позволя да направя следното определение.
Volvo EX90 донякъде е автомобилният еквивалент на Форт Нокс, защото е един от най-сигурните автомобили, в които съм се качвал и които се предлагат на пазара.
EX90 си е Big Brother. Камери (5 на брой), радари (8 на брой) и ултразвукови сензори (12 на брой) се комбинират, за да създадат 360-градусов изглед на света около колата и да помогнат за избягване на препятствията пред вас, докато вътре колата ви следи, за да провери дали не се разсейвате или сте сънливи. Ако заспите или се разболеете по време на шофиране, колата ще спре безопасно и ще повика помощ. Има дори светодиоди, които имитират слънчевата светлина, за да осигурят по-естествена атмосфера в колата и се смята, че намаляват напрежението на очите и главоболието, които могат да дойдат от излагането на синя светлина от екраните.
Но тук трябва да се отбележи фактът, че така прокламираният Lidar от Luminar все още не работи. ОК, работи, но само събира информация, на база на която инженерите на Volvo създават своите модели, за да може в даден момент да активират лидарния сензор и собствениците на колата да се ползват от качествата му. А те, с помощта на лазер, измерват колко далеч са препятствията (на до 250 м), като засичането става и през нощта.
Цялата тази информация се обработва от AI-компютър, изграден върху платформата NVIDIA DRIVE. Тази основна система, плюс платформата Snapdragon Cockpit от Qualcomm Technologies и вътрешно разработен софтуер от инженерите на Volvo, работят заедно, за да управляват ключовите функции в автомобила, от безопасността и забавленията до управлението на батерията.
Споменах батерия, затова преминавам към технологично важните неща за всеки електромобил. За тест ни бяха предоставени само версии Performance, задвижвани от два нови електромотора, собствена разработка на Volvo (макар да не отговориха на нито един от въпросите ми: кой ги произвежда).
Между двете оси, раздалечени една от друга на 2985 мм, е позиционирана батерия на CATL с колосалния капацитет 111 kWh бруто, 107 kWh нето. Толкова голяма батерия е била необходима, защото за САЩ магическата цифра за пробег е над 300 мили. Е, в този случай е 308 максимум, т.е. до 614 км. За да е по-впечатляващо, Volvo казва, че в града автомобилът може да измине до 817 км, но нека да е ясно: не купуваш кола с дължина над 5 метра и възможност да превозва до седем човека, за да я търкаляш само в града. А и кой в Щатите се движи само в града? Там дистанциите са сериозни, размерите на колите също, затова и никой в новия Volvo EX90 няма да се чувства нищожен до Chevrolet Suburban.
Електрическият EX30 е най-иновативният модел на Volvo (ВИДЕО)
Пътуване на ток с Nissan Ariya през вековете до крепостта „Перистера” (ВИДЕО)
Много по-важният факт е, че батерията може да се зарежда с мощност до 250 kW, като бързото “пълнене” от 10-80% отнема 30 минути. За 10 минути батерията се зарежда за изминаване на до 180 км.
Тук е интересно да кажем, че за пръв път модел на Volvo ще предлага двупосочно зареждане, но тази функция (също) е отложена за по-късен етап чрез актуализация по въздуха.
Базовата версия на ЕХ90 също е с два мотора, генериращи 408 к.с. и 770 Нм. Версията Performance, която тествах аз, е с 517 к.с. и 910 Нм, които могат да ускорят огромния модел до 100 км/ч за 4,9 секунди. Това не е много, тъй като този левитан тежи колосалните 2712 кг (в зависимост от оборудването), като над 600 идват от батерията.
Двата електромотора са постоянно възбудени магнитни синхронни мотори от ново поколение. Макар и да са два, те не винаги работят с цел минимизиране на консумацията на енергия. При плавно ускорение действа предният мотор, докато при нужда от повече мощност се включва и задният. Има и режим Constant AWD, което означава, че двата е-мотора са винаги в действие.
Ще мина набързо през дизайна на ЕХ90, защото той ще предизвика двуполюсни мнения. Отзад е супер, отпред липсата на решетка изисква свикване (или пък първоначално отричане), фаровете и графиката им омекотяват първоначалното впечатление.
Нямам ни най-малки колебания за интериора, и друг път съм го използвал, ще го използвам и сега: тих лукс. Това е първото определение, за което се сещам, другото е елитарно. Няма естествена кожа, няма и да има занапред, свиквайте, не гледайте назад във времето.
Знам, че в България думата „екология“ е изчерпана от съдържание, при нас е важно барутникът на 30 години да мине ГТП, а това дали дими и пуши – няма значение. На запад от нашата граница това има значение. А и ЕС го налага, затова и Volvo е горд със следните цифри: 15% рециклирана стомана, 25% рециклиран алуминий, 15% рециклирана пластмаса и био продукти.
И веднага ви казвам: не изглежда евтино, качете се в Kia EV9 и ще разберете какво имам предвид. Ако го направите, ще установите и друго: корейският модел е по-просторен от EX90. Той не е тесен, но на втория ред е приблизително толкова просторно, колкото и ХС90, като изостава по този параметър от EV9. Третият ред седалки е за деца основно.
Kia EV9 e като бляскава витрина на Шан-з-Елизе (тест драйв)
С всичките седем седалки на място получавате 310 литра багажно пространство, но ако се сгънат тези на третия ред се стига до 650 литра. Сгъването им става и чрез копчето от багажника, но пък достъпът до третия ред седалки не бих казал, че е особено лесен за 85-килограмов мъж.
Когато се стигне до решение за покупка на Volvo EX90, то би било абсолютно престъпление, ако не се доплати за жестоката аудо система Bowers & Wilkins с 25 високоговорителя и мощност 1610 вата. Част от колоните са със стоманени решетки и дървени корпуси за високи нива на акустична прозрачност. Системата използва технология Dolby Atmos, а със самата аудио система се е ангажирал бранд като Abbey Road Studios, няма да обяснявам какво значи това за света на музиката.
Няма как да не обясня обаче, че абсолютно всичко в този автомобил се управлява от централния 14,5-инчов дисплей. Всичко. Настройка на огледала – от дисплея. На волана – от дисплея. Вместо ключ получавате карта или дигитален ключ (първо с iOS, след това и Android). Феновете на Tesla ще кажат: „Какво от това, ние го правим, лесно е“. За всички останали това ще е сложно и странно, дори седалките се настройват от дисплея.
Но ще отбележа, че основните пропуски от ЕХ30 са отстранени. За разлика от малкия модел, тук имаме приборно табло. И ако в ЕХ30 те следи една камера, която постоянно те алармира като строга учителка, тук камерите са две, има дори интериорен радар, за да не бъде забравена жива душа в колата. Но двете камери за водача не са дразнещи, дори не се обадиха нито веднъж да ми кажат да си гледам пътя. Има и Head-up дисплей, а Volvo е първият производител в света, който внедрява HD карти на Google в своите автомобили. Но пък и един от малкото, които не предлага от лансирането на модела... безжично свързване на Apple CarPlay.
Porsche Cayenne Turbo Е-Hybrid е чудовищен (тест драйв)
Mercedes-AMG GLE 53 Hybrid е като банкомат само за едри банкноти (тест драйв)
Заради многото технологии, а и основно заради огромното тегло от 2700 кг, притесненията ми за пътното поведение бяха налице. Но бяха опровергани, напълно. Накланяне на каросерията почти не се усеща, тъй като колосалното тегло, но и ниският център на тежестта прилепят 5-метровия всъдеход към асфалта. Организаторите умишлено ни бяха вкарали в един каньон някъде в Калифорния, защото предимно движението в Щатите става по 6- или 8-лентови магистрали.
Не съм карал спортно, тази кола и не е предназначена за това, но липсва очакваната от мен инертност. Моделът разчита на двукамерно въздушно окачване и заден диференциал с т. нар. torque-vectoring за разпределение на въртящ момент към колелото с повече сцепление, за да поддържа автомобила стабилен при висока скорост.
Дори при такава, тишината на борда на Volvo EX90 е впечатляваща. Да, всички електромобили са тихи, това е ясно, но тук са неутрализирани всякакви паразитни шумове около огледалата, както и тези от контакта на гумите с асфалта.
Макар цялостно моделът да е доста технологично сложен, в случая с окачването имаме две настройки: soft & firm. Същото важи и за твърдостта на волана. Аз предпочитам меките настройки, защото кой шофира 7-местен автомобил спортно! Дори с 22-цолови колела Volvo EX90 се представя впечатляващо на пътя като комфорт.
Що касае разхода, най-важното за всеки електромобил. В САЩ карах с 5 до 10 мили/ч над разрешеното, защото иначе по ограничения ме изпреварваха дори огромните Mack-ове. На магистралите с около 75 мили/ч (120 км/ч), по другите пътища с до 60 мили/ч (96 км/ч). С колега на борда до мен разходът беше... 23 kWh/100 км. Според мен това е впечатляващ параметър за толкова голяма кола. Не съм я натискал, е, с изключение на два пъти, когато активирах режима Performance, реално сравнително близо до ограниченията.
Тук е важно да вземем предвид, че в България никой не кара по ограниченията, докато извън родината ни това е опасно, защото или те снимат, или някой се обажда и ти пускат сини лампи в огледалата. Така че може да ви се стори ниска скоростта, но не исках да имам близка среща с Ford Interceptor. При него няма въпроса: „Ся, кво праим“, а ръката е на кобура. Дори една дама от тамошните „Паркинги и гаражи“, следяща да не се паркира под надписа Hollywood, смрази кръвта ми само с 1 реплика на дързостта ми да паркирам точно пред нея.
Очевидният извод от първия ми досег, ОК, втори, защото преди година можах да се запозная с Volvo EX90, макар и статично в Гьотеборг, е, че този автомобил е началото на нова ера за Volvo. С него започва бъдещето на шведския производител. С него се демонстрира върха на технологиите за безопасност и устойчивост и показва къде иска да стигне компанията.
Технически характеристики:
Volvo EX90 Twin Motor Performance
Размери
Дължина, мм: 5037
Широчина, мм: 1964
Височина, мм: 1747
Междуосие, мм: 2985
Собствено тегло, кг: 2504 - 2780
Задвижване
Електромотори: два
Макс. системна мощност, к.с.: 514
Макс. въртящ момент, Нм: 910
Батерия
Капацитет, kWh: 111 (107 нето)
Зареждане, kW: 250
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 180
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 4,9
Пробег, км: 614 - 570
Базова цена на модела, лв. с ДДС: 213 180
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!