А ко в случая с Huawei може да се търси логика, то следващото изявление на Доналд Тръмп не изглежда толкова логично. Президентът на САЩ заяви, че отделни транспортни средства и резервните части за тях, внасяни в САЩ от Европейския съюз, Япония и други държави, представляват заплаха за националната сигурност. Тръмп натовари администрацията си да проведе преговори за отстраняване на тази заплаха. За преговорния процес той даде срок от 180 дни. Ако след изтичането му не бъде взето решение, той сам ще прецени дали да се предприемат по-нататъшни действия.
Този ултиматум може да се разчита като заплаха от налагане на вносни мита за автомобилите в размер на 25%.
Това твърдение на Тръмп се базира на отчет на Министерството на търговията, което е стигнало до извода, че вносът на автомобили и някои автомобилни части заплашват да нанесат ущърб на националната сигурност на САЩ. Причината е, че военното превъзходство и отбранителната способност на страната зависят от конкурентоспособността на родната автомобилна промишленост, а вносът ограничава разходите за изследвания и разработки.
Германските автомобили са заплаха за националната сигурност на САЩ
Тръмп не се спира, иска 25% мито за европейските коли
Независимо от акцента върху националната сигурност, проблемът се свежда до пари и пазарен дял. А делът на американските автомобилни производители на световния авто пазар е спаднал от 36% през 1995 г. до едва 12% през 2017 г. Американската администрация казва, че делът на автомобилите родно производство на пазара в САЩ възлиза на само 22%.
Въвеждането на ограничителните вносни мита, твърдят анализатори, ще навреди на всички страни в процеса, като ще навредят на американските работници и ще увеличат разходите за потребителите.
След като миналата година бяха въведени „тарифите на Тръмп“ върху стоманата и алуминия, законодателите търсят възможности да ограничат правомощията на президента за въвеждането на подобни тарифи, позовавайки се на „заплаха за националната сигурност“. Те искат подобни заплахи да влязат в правомощията на Конгреса, а по-лекият вариант е, подобни решения да не може да се взимат без решение на Конгреса.
Интересното е да се отбележи, че Южна Корея е изключена от списъка със страните, заплашващи националната сигурност на САЩ.
На този фон идва новината, че Ford планира да съкрати 7000 човека от работната си сила в целия свят, като 2400 ще са американци. С този ход ще бъдат спестени $600 млн. годишно. В същото време Automotive News, позовавайки се на свои източници, твърди, че General Motors води преговори за продажбата на своя главен офис в Renaissance Center (Детройт). В края на ноември 2018 г. концернът обяви плановете си за преструктуриране. Той предвижда съкращаване на щата в Северна Америка с 15%: 4000 работници и закриване на пет завода. С 25% ще бъда съкратен и ръководния състав.
Тези факти само показват в колко тежко състояние са двата американски колоса, а зад мерките на Тръмп може би се крият други подбуди.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
Най-тежката книга в света: 30 кг история на Bentley и цена $250 000
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!