На гости на Renault e.dams от Формула Е
Източник: netinfo

А з съм луд фен на моторните спортове, а за Формула 1 съм чупил стъклена маса. Жена ми беше очарована. Затова останах изключително възмутен от първия ми досег с Формула Е. Приближавам се и чувам усилен многократно звук на тролей. Това ли ще гледам?

Отстрани на пистата обаче е по-различно. На най-запалените фенове на Формула 1 вероятно няма да им хареса. Но аз промених мнението си само за ден, защото установих, че това не е състезание само за най-запалените фенове (не още, но ще стане). Това е състезание за едно ново и разнообразно прекарване на почивния съботен ден, който хората в големите мегаполиси по света оценяват много. Ден за забавление и разтоварване, но и със запознаване с бъдещето на автомобила.

Намираш се в центъра на Париж, трасето минава на не повече от 100 метра от Айфеловата кула, като върти пред Дома на Инвалида, лобното място на Наполеон. Кръговото отпред е павирано, но за състезанието се асфалтира, а в неделя този асфалт се маха и остава оригиналният паваж. Пресцентърът пък е в Музея на армията, чийто двор е голям колкото две футболни игрища. Отново се изумявам от мащаба, с който са се правили нещата преди столетия.

Себастиен Буеми не остави шансове на конкурентите си, зарадвайки шефовете на Renault e.dams с пети успех от шест старта този сезон. Но най-важният - този пред родна публика.
Себастиен Буеми не остави шансове на конкурентите си, зарадвайки шефовете на Renault e.dams с пети успех от шест старта този сезон. Но най-важният - този пред родна публика.

Състезателният ден (20 май) принадлежи на настоящия световен шампион Себастиен Буеми и шампионския екип Renault e.dams. Това е най-важното състезание от целия календар, тъй като се провежда пред родната за Renault публика. И Буеми на разочарова шефовете и феновете. Полпозишън и победа №5 от шест старта от началото на сезона. Лукас ди Граси, основният му конкурент в шампионата, имаше отчайващ ден. Слаба квалификация, катастрофира веднъж, наказаха го за това, за да се върне на пистата и да катастрофира втори път. Не взе нищо, а Буеми сложи 28 точки към актива си, като така увеличи преднината си в шампионата на 43 точки.

Част от успеха, който тепърва набира сили, е фактът, че Формула Е се провежда в центроете на големите мегаполиси по света. В конкретния случай единият край на трасето бе на не повече от 100-ина метра от Айфеловата кула, другият минаваше пред Дома на Инвалида, където е погребан Наполеон.
Част от успеха, който тепърва набира сили, е фактът, че Формула Е се провежда в центроете на големите мегаполиси по света. В конкретния случай единият край на трасето бе на не повече от 100-ина метра от Айфеловата кула, другият минаваше пред Дома на Инвалида, където е погребан Наполеон.

Организаторите на Формула Е не щадят сили. Срещу това получават разпродадени билети, а на трасето френските медии твърдят, че е имало близо 45 000 човека. Максималната цена е 50 евро на централната трибуна, но другите места са доста по-евтини. За сравнение европейски кръг от Формула 1 започва от 250 евро. Но в центъра на Париж в събота задръствания няма (като на традиционна писта от Ф1), отиваш с метрото и най-готиното е, че можеш да гледаш всичко безплатно. Нещо повече, най-интересният завой в Париж бе именно на място, от което можеше да се гледа и безплатно.

Но интересното е вътре. Парк, бира, забавления… В свободното време банда забавлява налягалите на поляната хора. За децата има няколко къта, а за родителите им - стриди с вино или хотдог с бира. Jaguar и Citroen са опънали големи шатри, в които демонстрират болидите си и последните достижения в сферата на електромобилите. Болидът на от Roborace привлича погледите, а двама факири на велосипед и мотор правят акробатични чудеса (буквално) на две колела, а тълпата ги окуражава с бурни аплодисменти. В това време от пистата се чува пилене на гуми: електрическо Renault Zoe, специално пригодено за дрифт (с предно, но се държи като с 4х4), прави шоу за хората, а мирисът на изгоряла гума е чудесен. С пръскането на едната гума екшънът свършва, но след него излиза колона от BMW i8 (BMW i е официален партньор на Formula E), които въртят няколко обиколки на трасето. И всичко това е част от забавленията в парка, които се грижат за приятното прекарване на хората, когато на пистата не се случва нищо.

Това е тълпата в питлейна, където хората имат досег до болидите и отборите.
Това е тълпата в питлейна, където хората имат досег до болидите и отборите.

А в този шампионат тепърва ще има много още какво да се случва. Бърни Екълстоун така и не успя да реализира мечтата си да направи състезание под Айфеловата кула, но организаторите на Формула Е срещат пълната подкрепа на общината на Париж. И не само на Париж, тъй като шампионатът се провежда само на улични трасето в едни от най-големите гадове в света. Там, където хората имат близък допир до бъдещето на автомобилостроенето, а вероятно и на моторния спорт. В това съм абсолютно убеден.

Това е шатрата на Citroen, където публиката може да се докосне до електрическото бъдеще на марката.
Това е шатрата на Citroen, където публиката може да се докосне до електрическото бъдеще на марката.

Идеята започва плахо и с много рестрикции. Това обаче привлича 10-те отбора, които участват в момента. Бюджетът в началото на един отбор е около 3,5 млн. евро годишно. Толкова един от големите отбори във Ф1 харчи за уикенд. Но нещата вероятно ще се променят, защото надпреварата е като неразорана нива за компаниите и инженерите. Интересът от тяхна страна е огромен. Jaguar влезе тази година, а следващата с Andretti на старт ще застане и BMW. Audi пък ще си стане заводски отбор (ще се отдели от сегашния Abt), единственият на марката в моторния спорт. Mercedes също ще се присъедини към кервана след две години, а Ferrari се престрашиха да изявят интерес към Формула Е. Не се съмнявам, че и ще се присъединят и те. А когато всички се съберат, ще стане страшно.

В парка хората можеха да видят и дистанционно управлявания болид RoboCar, но, макар и да изглежда иключително атрактивно, тази идея за моторно състезание без пилоти не ми дапада.
В парка хората можеха да видят и дистанционно управлявания болид RoboCar, но, макар и да изглежда иключително атрактивно, тази идея за моторно състезание без пилоти не ми дапада.

Страшно, защото неексплоатираният потенциал на тези болиди е огромен. През първите три сезона Renault e.dams е абсолютен доминатор, макар да изпусна титлата през дебютния сезон. През миналата година Буеми и e.dams станаха шампиони, сега това вероятно ще се повтори, защото Renault e.dams води на Abt Audi със 77 точки в класирането, а Буеми с 43 пред Ди Граси.

Фиестата си тече с пълна сила, а красивите, леко облечени жени винаги са предпоставка за приятни емоции.
Фиестата си тече с пълна сила, а красивите, леко облечени жени винаги са предпоставка за приятни емоции.

Правилата също са много различни спрямо Ф1. От този сезон отборите получиха право сами да правят някои неща по болидите. Предното крило има 10 настройки, задното 5. Това е еднакво за всички. Еднакво е и ограничението от 180 kW (200 в квалификацията) на мощността на мотора, но зад гърба на пилота инженерите имат свобода. Едни монтират мотора надлъжно, други напречно. Едни използват 3- или 4-степенна трансмисия, докато Renault разчитат на безстепенна такава. След два сезона (2018-2019) вече батериите трябва да издържат цялото състезание, докато сега пилотите задължително сменят болидите, защото с един не може да се стигне до финала. Квалификацията също е много интересна, дават се допълнителни 3 точки за полпозишън и 1 за най-бърза обиколка в състезанието… Все неща, които съм убеден, че ще превърнат Формула Е в лидер в моторния спорт, което може и да не ви харесва, но просто ще се случи. Интересът на производителите го гарантира.

Четете още:

Тежки обвинения за условията на труд в завода на Tesla

Skoda представи новия кросоувър Karoq

Porsche, каквото не сте виждали: с екстрите гони $20 млн.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Шофьор блъсна 11-годишно дете на пешеходна пътека в Казанлък

Шофьор блъсна 11-годишно дете на пешеходна пътека в Казанлък

България Преди 1 час

Водачът на автомобила е 21-годишен младеж

Макрон предвижда увеличение на бюджета за отбрана на Франция заради Русия

Макрон предвижда увеличение на бюджета за отбрана на Франция заради Русия

Свят Преди 1 час

"Живеем в преломен момент“, заяви той в реч пред въоръжените сили в навечерието на Деня на Бастилията

Спиращият дъха "Манхатънхендж" озари улиците на Ню Йорк

Спиращият дъха "Манхатънхендж" озари улиците на Ню Йорк

Свят Преди 3 часа

Манхатънхендж е явление, при което залязващото слънце се подрежда точно по уличната мрежа на Ню Йорк

Почина бивш президент на Нигерия

Почина бивш президент на Нигерия

Свят Преди 3 часа

Той си отиде на 82-годишна възраст

Наследяването на Далай Лама: Голям трън в отношенията между Китай и Индия

Наследяването на Далай Лама: Голям трън в отношенията между Китай и Индия

Свят Преди 3 часа

Преди тържествата този месец по случай 90-ия юбилей на Лама, на които присъстваха индийски министри, главата на тибетските будисти отново разгневи Китай

Зеленски: Русия изстреля 1800 дрона и стотици бомби за седмица

Зеленски: Русия изстреля 1800 дрона и стотици бомби за седмица

Свят Преди 3 часа

В последно време Русия увеличи значително нощните въздушни удари срещу по-малката си съседка и почти всеки ден бомбардира Украйна

<p>Петкова: Няма искане за 1 млрд. лева за новата детска болница</p>

Теменужка Петкова: Няма искане за 1 млрд. лева за новата детска болница

България Преди 3 часа

България честно и почтено изпълни всички критерии и достойно ще заеме мястото си в еврозоната от 1 януари 2026 г., коментира финансовият министър

Румен Радев заминава на официално посещение в Хърватия

Румен Радев заминава на официално посещение в Хърватия

Свят Преди 4 часа

Визитата е по покана на президента на Хърватия Зоран Миланович

МААЕ: Стотици изстрели край АЕЦ Запорожие

МААЕ: Стотици изстрели край АЕЦ Запорожие

Свят Преди 4 часа

Големият брой изстрели, произведени многократно в продължение на около час от 22:00 часа местно време, е необичаен

<p>Асен Василев: Това е политическа репресия, ще съдя&nbsp;Пламенка Димитрова</p>

Асен Василев завеждам дело за клевета срещу Пламенка Димитрова: Ще финансира ПП с парите от делото

България Преди 4 часа

Ще я осъдим и наистина ще финансираме партията с тези пари, каза председателят на ПП

Стрелба в Австрия: Спор доведе до смъртоносна стрелба и самоубийство

Стрелба в Австрия: Спор доведе до смъртоносна стрелба и самоубийство

Свят Преди 5 часа

Криминалната полиция на провинция Долна Австрия разследва стрелбата

КНДР e доставила на Русия 12 милиона 152-милиметрови снаряда

КНДР e доставила на Русия 12 милиона 152-милиметрови снаряда

Свят Преди 5 часа

От октомври миналата година Северна Корея предоставя на Русия конвенционални оръжия и изпрати около 13 000 войници в подкрепа на военните действия на Москва

<p>Нови данни за катастрофата на Air India</p>

Неразгадана мистерия: Защо е спряно горивото в самолета на Air India?

Свят Преди 5 часа

Air India е подложена на засилен контрол след катастрофата

<p>🎾Браво, шампионе!&nbsp;16-годишният Иван Иванов спечели &quot;Уимбълдън&quot;</p>

16-годишният Иван Иванов спечели "Уимбълдън"

България Преди 7 часа

Българинът успя да затвори срещата за по-малко от час с 6:2, 6:3

Опасен пожар в Рила, вертолет на ВВС подпомага гасенето

Опасен пожар в Рила, вертолет на ВВС подпомага гасенето

България Преди 7 часа

Действията на военослужещите са в координация със служителите на Районна служба "Пожарна безопасност и защита на населението"