На гости на Renault e.dams от Формула Е
Източник: netinfo

А з съм луд фен на моторните спортове, а за Формула 1 съм чупил стъклена маса. Жена ми беше очарована. Затова останах изключително възмутен от първия ми досег с Формула Е. Приближавам се и чувам усилен многократно звук на тролей. Това ли ще гледам?

Отстрани на пистата обаче е по-различно. На най-запалените фенове на Формула 1 вероятно няма да им хареса. Но аз промених мнението си само за ден, защото установих, че това не е състезание само за най-запалените фенове (не още, но ще стане). Това е състезание за едно ново и разнообразно прекарване на почивния съботен ден, който хората в големите мегаполиси по света оценяват много. Ден за забавление и разтоварване, но и със запознаване с бъдещето на автомобила.

Намираш се в центъра на Париж, трасето минава на не повече от 100 метра от Айфеловата кула, като върти пред Дома на Инвалида, лобното място на Наполеон. Кръговото отпред е павирано, но за състезанието се асфалтира, а в неделя този асфалт се маха и остава оригиналният паваж. Пресцентърът пък е в Музея на армията, чийто двор е голям колкото две футболни игрища. Отново се изумявам от мащаба, с който са се правили нещата преди столетия.

Себастиен Буеми не остави шансове на конкурентите си, зарадвайки шефовете на Renault e.dams с пети успех от шест старта този сезон. Но най-важният - този пред родна публика.
Себастиен Буеми не остави шансове на конкурентите си, зарадвайки шефовете на Renault e.dams с пети успех от шест старта този сезон. Но най-важният - този пред родна публика.

Състезателният ден (20 май) принадлежи на настоящия световен шампион Себастиен Буеми и шампионския екип Renault e.dams. Това е най-важното състезание от целия календар, тъй като се провежда пред родната за Renault публика. И Буеми на разочарова шефовете и феновете. Полпозишън и победа №5 от шест старта от началото на сезона. Лукас ди Граси, основният му конкурент в шампионата, имаше отчайващ ден. Слаба квалификация, катастрофира веднъж, наказаха го за това, за да се върне на пистата и да катастрофира втори път. Не взе нищо, а Буеми сложи 28 точки към актива си, като така увеличи преднината си в шампионата на 43 точки.

Част от успеха, който тепърва набира сили, е фактът, че Формула Е се провежда в центроете на големите мегаполиси по света. В конкретния случай единият край на трасето бе на не повече от 100-ина метра от Айфеловата кула, другият минаваше пред Дома на Инвалида, където е погребан Наполеон.
Част от успеха, който тепърва набира сили, е фактът, че Формула Е се провежда в центроете на големите мегаполиси по света. В конкретния случай единият край на трасето бе на не повече от 100-ина метра от Айфеловата кула, другият минаваше пред Дома на Инвалида, където е погребан Наполеон.

Организаторите на Формула Е не щадят сили. Срещу това получават разпродадени билети, а на трасето френските медии твърдят, че е имало близо 45 000 човека. Максималната цена е 50 евро на централната трибуна, но другите места са доста по-евтини. За сравнение европейски кръг от Формула 1 започва от 250 евро. Но в центъра на Париж в събота задръствания няма (като на традиционна писта от Ф1), отиваш с метрото и най-готиното е, че можеш да гледаш всичко безплатно. Нещо повече, най-интересният завой в Париж бе именно на място, от което можеше да се гледа и безплатно.

Но интересното е вътре. Парк, бира, забавления… В свободното време банда забавлява налягалите на поляната хора. За децата има няколко къта, а за родителите им - стриди с вино или хотдог с бира. Jaguar и Citroen са опънали големи шатри, в които демонстрират болидите си и последните достижения в сферата на електромобилите. Болидът на от Roborace привлича погледите, а двама факири на велосипед и мотор правят акробатични чудеса (буквално) на две колела, а тълпата ги окуражава с бурни аплодисменти. В това време от пистата се чува пилене на гуми: електрическо Renault Zoe, специално пригодено за дрифт (с предно, но се държи като с 4х4), прави шоу за хората, а мирисът на изгоряла гума е чудесен. С пръскането на едната гума екшънът свършва, но след него излиза колона от BMW i8 (BMW i е официален партньор на Formula E), които въртят няколко обиколки на трасето. И всичко това е част от забавленията в парка, които се грижат за приятното прекарване на хората, когато на пистата не се случва нищо.

Това е тълпата в питлейна, където хората имат досег до болидите и отборите.
Това е тълпата в питлейна, където хората имат досег до болидите и отборите.

А в този шампионат тепърва ще има много още какво да се случва. Бърни Екълстоун така и не успя да реализира мечтата си да направи състезание под Айфеловата кула, но организаторите на Формула Е срещат пълната подкрепа на общината на Париж. И не само на Париж, тъй като шампионатът се провежда само на улични трасето в едни от най-големите гадове в света. Там, където хората имат близък допир до бъдещето на автомобилостроенето, а вероятно и на моторния спорт. В това съм абсолютно убеден.

Това е шатрата на Citroen, където публиката може да се докосне до електрическото бъдеще на марката.
Това е шатрата на Citroen, където публиката може да се докосне до електрическото бъдеще на марката.

Идеята започва плахо и с много рестрикции. Това обаче привлича 10-те отбора, които участват в момента. Бюджетът в началото на един отбор е около 3,5 млн. евро годишно. Толкова един от големите отбори във Ф1 харчи за уикенд. Но нещата вероятно ще се променят, защото надпреварата е като неразорана нива за компаниите и инженерите. Интересът от тяхна страна е огромен. Jaguar влезе тази година, а следващата с Andretti на старт ще застане и BMW. Audi пък ще си стане заводски отбор (ще се отдели от сегашния Abt), единственият на марката в моторния спорт. Mercedes също ще се присъедини към кервана след две години, а Ferrari се престрашиха да изявят интерес към Формула Е. Не се съмнявам, че и ще се присъединят и те. А когато всички се съберат, ще стане страшно.

В парка хората можеха да видят и дистанционно управлявания болид RoboCar, но, макар и да изглежда иключително атрактивно, тази идея за моторно състезание без пилоти не ми дапада.
В парка хората можеха да видят и дистанционно управлявания болид RoboCar, но, макар и да изглежда иключително атрактивно, тази идея за моторно състезание без пилоти не ми дапада.

Страшно, защото неексплоатираният потенциал на тези болиди е огромен. През първите три сезона Renault e.dams е абсолютен доминатор, макар да изпусна титлата през дебютния сезон. През миналата година Буеми и e.dams станаха шампиони, сега това вероятно ще се повтори, защото Renault e.dams води на Abt Audi със 77 точки в класирането, а Буеми с 43 пред Ди Граси.

Фиестата си тече с пълна сила, а красивите, леко облечени жени винаги са предпоставка за приятни емоции.
Фиестата си тече с пълна сила, а красивите, леко облечени жени винаги са предпоставка за приятни емоции.

Правилата също са много различни спрямо Ф1. От този сезон отборите получиха право сами да правят някои неща по болидите. Предното крило има 10 настройки, задното 5. Това е еднакво за всички. Еднакво е и ограничението от 180 kW (200 в квалификацията) на мощността на мотора, но зад гърба на пилота инженерите имат свобода. Едни монтират мотора надлъжно, други напречно. Едни използват 3- или 4-степенна трансмисия, докато Renault разчитат на безстепенна такава. След два сезона (2018-2019) вече батериите трябва да издържат цялото състезание, докато сега пилотите задължително сменят болидите, защото с един не може да се стигне до финала. Квалификацията също е много интересна, дават се допълнителни 3 точки за полпозишън и 1 за най-бърза обиколка в състезанието… Все неща, които съм убеден, че ще превърнат Формула Е в лидер в моторния спорт, което може и да не ви харесва, но просто ще се случи. Интересът на производителите го гарантира.

Четете още:

Тежки обвинения за условията на труд в завода на Tesla

Skoda представи новия кросоувър Karoq

Porsche, каквото не сте виждали: с екстрите гони $20 млн.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Нови протести в Сърбия след полицейско насилие в Нови Сад

Нови протести в Сърбия след полицейско насилие в Нови Сад

Свят Преди 4 часа

Тази вечер в цяла Сърбия бяха обявени нови протести в отговор на полицейското насилие снощи на протестите в Нови Сад

Тържествена заря-проверка в Пловдив за 140-годишнината от Съединението на България

Тържествена заря-проверка в Пловдив за 140-годишнината от Съединението на България

България Преди 5 часа

В 20:30 часа на площад „Съединение“ в града пред едноименния паметник започва тържествена заря-проверка

„И какво от това?“: Чарли Шийн признава, че е имал сексуални преживявания с мъже

„И какво от това?“: Чарли Шийн признава, че е имал сексуални преживявания с мъже

Любопитно Преди 6 часа

Шийн описва колко освобождаващо е било да проговори за темата след толкова години мълчание

Макрон ще произнесе реч за 35 г. обединение на Германия

Макрон ще произнесе реч за 35 г. обединение на Германия

Свят Преди 7 часа

Френският президент ще бъде първият чуждестранен лидер, който говори на събитието от повече от 20 години

Необичайният живот на най-ниския мъж в историята

Необичайният живот на най-ниския мъж в историята

Любопитно Преди 8 часа

Чандра Бахадур Данги е роден на 30 ноември 1939 г. в отдалеченото село Римкхоли в Непал

Българка e държана в плен и малтретирана месеци наред в Солун

Българка e държана в плен и малтретирана месеци наред в Солун

Свят Преди 8 часа

Жертвата твърди, че нападателят е слагал лекарства в храната и е откраднал личната ѝ карта

Голям пожар край Сопот (СНИМКИ)

Голям пожар край Сопот (СНИМКИ)

България Преди 9 часа

Шест екипа на пожарната от Карлово, Пловдив и Хисаря са на мястото на инцидента и работят по овладяването на стихията

Какви са здравните ни права и медицинска помощ при пътуване в чужбина

Какви са здравните ни права и медицинска помощ при пътуване в чужбина

Любопитно Преди 9 часа

Как да получим здравна карта при пътуване в друга страна и какво покрива тя

Патриарх Даниил: Съединението е ярък пример, че предците ни са изпитвали болка от разединението

Патриарх Даниил: Съединението е ярък пример, че предците ни са изпитвали болка от разединението

България Преди 9 часа

По думите му, днешното общество е не само разделено, но и примирено

Хиляди се сбогуваха с Джорджо Армани в Милано (СНИМКИ)

Хиляди се сбогуваха с Джорджо Армани в Милано (СНИМКИ)

Свят Преди 10 часа

Известният италиански моден дизайнер почина в четвъртък

Полша призова гражданите си незабавно да напуснат Беларус

Полша призова гражданите си незабавно да напуснат Беларус

Свят Преди 10 часа

Предупреждението идва на фона на задържането на католически монах - полски гражданин, когото беларуските власти обвиниха в предполагаем шпионаж

Издирват румънски гражданин със специални нужди, изчезнал от Слънчев бряг

Издирват румънски гражданин със специални нужди, изчезнал от Слънчев бряг

България Преди 10 часа

Стелиан Мику е изчезнал на 1 септември около 15.30 часа

Иран екзекутира мъж за убийство на началник на службите за сигурност

Иран екзекутира мъж за убийство на началник на службите за сигурност

Свят Преди 11 часа

Той е застрелял в главата местния началник през декември 2022 г.

Обвиняемият Даниел Терзиев

Оставиха в ареста мъжа, обвинен за дерайлиралия трамвай в София

България Преди 11 часа

Предвиденото наказание по закона е от пет до 15 години лишаване от свобода

<p>Спасиха парапланерист от скали край Габрово</p>

Спасиха парапланерист от скали край Габрово

България Преди 12 часа

Човекът е ударил главата си

Паметникът на ген. Владимир Вазов в София

Откриха паметник на ген. Владимир Вазов в София

България Преди 12 часа

Паметникът се намира на бул. „Владимир Вазов“, на ъгъла с ул. „Панайот Хитов“