В очакване на прераждането: тестваме ретро класиката Renault 4
Renault 4 Parisienne   
Източник: Vesti.bg
2

В ойна или петролна криза, но малките автомобили са тези, които изправят Европа отново на крака, качвайки населението на автомобил и произхождащото от това икономическо развитие. Днес превозът от точка А до точка В е възможен по различни начини, но в средата на миналия век това е можело да става основно с автомобил. А колкото по-достъпен е бил той, толкова по-добре. Германия си има Beеtle, в Англия се появява Mini, във Франция - Citroen 2CV. Но тази концепцията е силно остаряла за 60-те години, когато на сцената излиза първият модел на Renault с предно предаване, който поема щафетата. По това време във Франция все повече хора се преселват в предградията на градовете, а достъпът им до работните места и създаващите се тогава големи супермаркети е възможен само с лек автомобил.

Зад волана на Renault 4

Тези процеси карат Пиер Драйфус да осъзнае, че Renault има шанса да стане основно движещо колело в тези социално-икономически процеси, затова през 1956 г. дава началото на проект 112: автомобил, адаптиран към бързо развиващо се и все по-гъвкаво общество. Разработката на проект 112 е абсолютна тайна. Изпитанията за доказване на неговата здравина се извършат без никой да разбере. За да се запази тайната по време на транспортиране на 4-те прототипа по света, в телеграфните съобщения се използва името „Мари Шантал“: „Мари Шантал и децата изпращат поздрави на семейството.“

STOP & GO: Лимитираната версия Renault 4 Sixties e произведена в тираж от само 2000 бройки в три цвята (червен, жълт и син).
STOP & GO: Лимитираната версия Renault 4 Sixties e произведена в тираж от само 2000 бройки в три цвята (червен, жълт и син). Източник: Renault

Пет години след старта на проекта, през 1961 г. на автомобилното изложение в Париж дебютира Renault 4L („L” идва от Lux и Limousine). Моделът предлага семпло оборудване и дизайн, на лесно достъпна и твърдо установена цена: 350 000 франка.

STOP & GO: Отличителното за Sixties двата стъклени люка, както и боядисаните в матово черно радиаторна решетка, брони, дръжки на вратите и странични огледала.
STOP & GO: Отличителното за Sixties двата стъклени люка, както и боядисаните в матово черно радиаторна решетка, брони, дръжки на вратите и странични огледала. Източник: Vesti.bg

През следващите десетилетия "4" се утвърждава като масов модел във Франция и скоро се превръща в „автомобил, символ на начина на живот“. Историята му приключва (до момента, защото плановете на Renault са други) през 1992 г., когато е произведена последната бройка на под №8 135 424. Гледам същия този автомобил в завода на марката във Флан, където е приютена колекцията от около 850 ретро автомобила от историята на Renault. Но аз съм специално тук по повод 60-ата годишнина на Renault 4, която ще ми даде възможност за пръв път в моята 22-годишна кариера на автомобилен журналист да тествам ретро автомобил.

STOP & GO: Задвижването на Renault 4 Sixties е поверено на 4-цилиндров мотор с обем 1108 куб. см, развиващ 34 к.с.
STOP & GO: Задвижването на Renault 4 Sixties е поверено на 4-цилиндров мотор с обем 1108 куб. см, развиващ 34 к.с. Източник: Renault

За това време съм карал над 1000 автомобила, но никога такъв, който да влиза в графата ретро. Имам незабравими спомени, в колекцията от които ще остане и този, защото за пръв път изпитах такива емоции. Именно емоциите са били определящи дали един автомобил ще ми хареса или не, а в този те бяха толкова силни, че определено Renault 4 винаги ще остане в съзнанието ми.

Малката S-класа напълно оправдава прозвището си (тест драйв)

Dacia Spring променя градската среда (тест драйв)

И трябва да ви уверя, че скокът в развитието на автомобила е огромен. За човек, който никога не е шофирал подобен тип автомобил (освен през далечните вече години, когато първите ми опити зад волана бяха в семейната „Жигула”), сядането зад волана на 4-ката си беше леко плашещо. Това е така, защото приликите между ретро модела и модерния му аналог са предимно в обобщаващото определение автомобил. За мое щастие попадам на най-модерния сред възможните пет версии. Това е моделът Renault 4 Sixties от близката 1985 г.

Renault 4 Sixties
Renault 4 Sixties Източник: Renault

Става въпрос за лимитирана серия от 2000 бройки, като възможните външни цветове са червен, жълт и син. Моят е син, но интериорът е изпълнен в комбинация между тези три цвята. Но най-любопитното в този интериор е фактът, че на разположение на водача са волан, две лостчета отстрани на него, лост на ръчната спирачка и два бутона на таблото. И разбира се този скоростен лост, излизащ директно от арматурното табло. В първия момент изпитах див ужас от идеята как се сменят предавките, но след това работата с него ми доставяше най-голямо удоволствие. Иначе предавките се сменят по следния начин: бутане напред и дърпане назад за 1-ва и 2-ра, след това 3-та и 4-та по идентичен начин. Иначе този лост е свързан с дълга метална тръба, минаваща над двигателя и отиваща в скоростната кутия, разположена точно пред него.

Обяздваме върховния мустанг: Ford Mustang Mach-E GT (тест драйв)

Peugeot 308 те пренася в „изгубения рай” (тест драйв)

Самият агрегат е 4-цилиндров с работен обем 1108 куб. см, от който са извадени „цели” 34 к.с. при 5000 об/мин. Това изглежда нищожно на фона на днешните разбирания, но тук ще спомена, че дългият 3,67 м автомобил тежи едва 710 кг. А и не виждам смисъл от повече мощност, когато при 80 км/ч (колегата ги разви, аз не бях толкова смел) имаш чувството, че буквално излиташ. А и подобна скорост върху тези супер тънки гуми, приличащи по-скоро на ножа на кънки за лед, е доста емоционално изживяване. Още повече, че тази кола не спира, буквално. Скачал с цялата си сила върху педала на спирачките много, много преди нуждата да спреш на място, за да успееш. Това беше най-плашещото при управлението. И то е такова, защото никога преди това не си имал подобен опит.

Renault 4 Sixties
Renault 4 Sixties Източник: Renault

Емоционално е и потеглянето на всеки светофар. Около мен трафикът си тече с нормалната скорост и правила, но този съединител буквално ме убива всеки път, когато трябва да потеглям от 1-ва. В автомобила сме трима човека и всеки от нас участва в шофирането с подсказки дали идват коли или някой ми дава път. Толкова напрегнат в автомобил не съм бил никога. За щастие дамата на задната седалка решава да отвори стъкления люк над главата си (два са и това е сред основните акценти в този модел), който след това не успява да затвори. Така започва да се генерира едно приятно (в първия момент) течение с огромния луфт в долната част на вратата, което леко охлажда главата ми. Нуждата в един момент да включа парното на втора степен налага да се примирим с едно натрапчиво бръмчене на перката, сякаш съм в самолет. Точно така се почувствах в момента, който отворих страничния прозорец, за да наглася огледалото: отваря се като на пилотската кабина в самолет от Първата Световна война.

STOP & GO: Renault 4 Parisienne е лимитирана серия, целта на която е да популяризира автомобила сред женската аудитория.
STOP & GO: Renault 4 Parisienne е лимитирана серия, целта на която е да популяризира автомобила сред женската аудитория. Източник: Vesti.bg

Още по-драматични и емоционални стават нещата, когато след обяда (не мога да им простя на тези французи за неприятния навик да топят с хляб всичко в чините си) получавам ключа за най-стария модел. Това е Renault 4 Parisienne от 1967 г. Автомобилът е направен, за да бъде популяризиран сред женската аудитория през 1963 г. Затова дизайнерите са заложили на карето като екстериорно цветово оформление.

BMW 4 Series е истинско откровение (тест драйв)

Американската мечта се материализира като RAM 1500 (тест драйв)

Леката суета около отворения преден капак на автомобила би трябвало да е нормално за модел, произведен преди 54 години. Притеснението ми, че удоволствието ми може да бъде развалено отшумява в мига, в който суетящият се около двигателния отсек механик ми се извини с чисто френското еntschuldigung. Моментално разбрах, че няма място за притеснения. Бързо отваряне на карбуратора, оправяне на оборотите и нещата си идват на мястото.

STOP & GO: Предназначението на модела оправдава карето в екстериора, с което моделът атакува дамите със слогана She gets behind the wheel.
STOP & GO: Предназначението на модела оправдава карето в екстериора, с което моделът атакува дамите със слогана „She gets behind the wheel”. Източник: Renault

Зад волана на Renault 4 Parisienne се чувствам по-спокоен, но и леко неловко. Воланът е толкова тънък, че имам чувството, че ще го счупя. Седалката вече е тип пейка, регулирането й напред и назад е изключително трудно, затова гърбът и седалищната част на тялото ми са почти под прав ъгъл, изправен към волана. Огледалото за обратно виждане е миниатюрно и разположено върху арматурното табло. През него виждам единствено… гърдите на колежката на задната седалка. Не смея да го погледна отново. Страничното също не върши работа, затова разчитам на допълнителните 2 чифта очи с мен. Плюшът си е чист лукс, както и кожената облицовка на вратата. Пантата й е кожен колан. А, за малко да забравя: предпазни колани тук няма!

STOP & GO: Произведеният през 1967 г. 4 Parisienne се задвижва от 4-цилиндров мотор с обем 845 куб. см, работещ с 3-степенна скоростна кутия. Дългият 3,67 м автомобил тежи едва 570 кг.
STOP & GO: Произведеният през 1967 г. 4 Parisienne се задвижва от 4-цилиндров мотор с обем 845 куб. см, работещ с 3-степенна скоростна кутия. Дългият 3,67 м автомобил тежи едва 570 кг. Източник: Renault

За разкош на всичко това започва да вали. Чистачките са колкото педя, но успяват да почистват добре стъклото. Фаровете? Не знам дали са включени. Търся съответния бутон или превключвател, но такъв на откривам. Затова искам помощ. Лостчето е така скрито отстрани на волана, че никога не бих успял да ги включа сам. Потеглям далеч по-уверено. Скоростният лост е същата „патерица” като при първия модел, но този път трансмисията вече е 3-степенна, свързана по същия начин към 4-цилиндров двигател с обем 845 куб. см. Не знам колко е мощността му, но със сигурност е по-малко от на Sixties. Но и теглото на Parisienne е едва 570 кг. Предавам волана на колегата, който има честта да ни прибере в час пик и силен дъжд. Не е особено приятно изживяване в натоварения трафик, но всичко останало си беше истинско приключение и емоции, които няма да забравя.

Renault 4 Parisienne
Renault 4 Parisienne Източник: Renault

Тези два и половина часа в ретро иконата на Renault ми дадоха храна за сериозен размисъл. През цялото време се питах, как хората са управлявали масово тези автомобили? Та общите им прилики с днешния автомобил са воланът, гумите и още 2-3 основни неща! Но истината е, че скокът в развитието на автомобила, обществото и човечеството е огромен. Това изживяване ме убеди, че бъдещето на автомобила не е застрашено. Много бих искал (макар да знам, че няма да мога) да погледна в него след 60 години, за да видя къде ще е стигнал тогава автомобилът в своето развитие. Вероятно ще лети, както Renault демонстрира с летящия концепт AIR4, създаден по повод юбилея на оригинала. Но сигурно е, че ще се задвижва на ток. Сигурно е и друго: Renault ще съживи този модел, както ще го направи с Renault 5 (догодина ще чества 50). За момента французите пазят подробностите в тайна, но „Групата ще съживи още една магическа, емблематична звезда, наречена в момента 4ever, с намерението да я превърне във вечна класика.” Това ще е модерният прочит на оригинала 4L, задвижван вече на ток.

Renault 4 Parisienne
Renault 4 Parisienne Източник: Renault

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Коментари 2
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

2 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Силните изпращат двама от своите на елиминации в “Игри на волята”

Силните изпращат двама от своите на елиминации в “Игри на волята”

Любопитно Преди 1 час

Анджела и Силвия ще се изправят срещу Малвина и Магдалена от Храбрите утре вечер

Румъния подписа със САЩ за купуване на изтребители F-35

Румъния подписа със САЩ за купуване на изтребители F-35

Свят Преди 2 часа

Румъния планира да "пенсионира" F-16 през 2040 г.

Посолството на Украйна награди и Бойко Борисов и Кирил Петков

Посолството на Украйна награди и Бойко Борисов и Кирил Петков

България Преди 4 часа

Отличията са от Върховната рада на Украйна

Последни номинации очи в очи в Big Brother тази вечер

Последни номинации очи в очи в Big Brother тази вечер

Любопитно Преди 4 часа

Зрителите подкрепят фаворите си в приложението на NOVA PLAY

САЩ отхвърлиха заповедта за арест на Нетаняху

САЩ отхвърлиха заповедта за арест на Нетаняху

Свят Преди 5 часа

САЩ: Дълбоко сме обезпокоени от бързината, с която прокурорът е поискал заповед за арест

<p>КС образува дело по искане на президента</p>

Конституционният съд образува дело по искане на президента

България Преди 5 часа

КС ще се произнесе за втори път по тези въпроси

Съдът отложи делото срещу Марин Димитров

Съдът отложи делото срещу Марин Димитров

България Преди 6 часа

Съдът назначи и медицинска експертиза, която да установи колко сериозно е положението на Димитров

ГЕРБ-СДС в СОС поиска оставката на Цветомир Петров

ГЕРБ-СДС в СОС поиска оставката на Цветомир Петров

България Преди 7 часа

Зам.-председателят на СОС Ваня Тагарева припомни, че Петров е бил избран с гласовете на ГЕРБ-СДС

Евгений Иванов: Не трябва да мълчим, трябва да бъдем обединени

Евгений Иванов: Не трябва да мълчим, трябва да бъдем обединени

Любопитно Преди 7 часа

Българският и международен бизнес и гражданско общество заедно за по-добра среда

Почина бившият министър от кабинета на Блеър Джон Прескот

Почина бившият министър от кабинета на Блеър Джон Прескот

Свят Преди 8 часа

Прескот бе един от най-колоритните министри в кабинета на Блеър

Русия заплаши с глобална катастрофа и ядрена война

Русия заплаши с глобална катастрофа и ядрена война

Свят Преди 8 часа

Русия има списък с приоритетни цели за потенциално унищожаване

Нападнаха къщата на Жерар Пике в Каталуния (ВИДЕО)

Нападнаха къщата на Жерар Пике в Каталуния (ВИДЕО)

Свят Преди 9 часа

Домът му беше надраскан с надписи от активисти на лявата младежка организация Arran

Църквата "Свети Петър" в Люцерн

Дигитален Исус изповядва богомолци в Швейцария

Любопитно Преди 9 часа

Поне две трети от хората, които са говорили с дигиталния Исус, излизайки от изповедалнята споделят, че са имали „духовно“ преживяване

Морски съревнования решават съдбата на племената в “Игри на волята”

Морски съревнования решават съдбата на племената в “Игри на волята”

Любопитно Преди 9 часа

Ще успеят ли Храбрите да се спасят от сигурни елиминации?

<p>Зеленски разкри, че нов тип ракета е ударила Украйна</p>

Зеленски: Русия е използвала "нов тип" ракета, която има "характеристики на междуконтинентална балистична ракета"

Свят Преди 9 часа

„Днес нашият луд съсед за пореден път показа какво представлява в действителност и как презира достойнството, свободата и човешкия живот като цяло“, заяви Зеленски в изявление

Унгария ще разположи система за ПВО край Украйна

Унгария ще разположи система за ПВО край Украйна

Свят Преди 9 часа

Будапеща: Все още вярваме, че възможно най-скоро ще има мир чрез дипломация