Н ай-дългия в момента мост в Мюнхен е над ул. „Лерхенауер”, свързващ два от архитектурните символа на Мюнхен – инженерния шедьовър BMW Welt и „цилиндрите” на BMW. Дори човек да е фен на заклетия враг с трилъча звезда на предния си капак, атмосферата на това място е наистина магическа. Една улица разделя централата на BMW с основния завод на компанията, а пред „цилиндрите” се намира чашата на BMW Museum. Срещу тях е стъкленият шедьовър BMW Welt. Мостът свързва минало, настояще и бъдеще. С настоящето съм запознат в най-малките детайли, тъй като почти няма баварски модел, който да не съм карал.
Затова вниманието ми е насочено към музея във формата на сребърна купа, чийто покрив представлява емблемата на BMW с 40 м диаметър. Срещу входа има магазин, в който колекционерите може да открият умалени модели на голяма част от експонати в музея, както и богата литература за марките и автомобилизма. Спираловидна естакада ме води към специалната експозиция на част от най-славните роудстъри в историята на BMW.
Преди залата с роудстърите са разположени са разположени тези два униката, плод на италианската афера на баварците, а именно BMW 2800 GTS Coupe Frua и BMW Garmisch. Зеленият GTS е произведен през 1969 г., а дизайнер е Пиетро Фруа. Задвижването е поверено на 6-цилиндров двигател с работен обем 2788 куб. см и мощност 170 к.с. Далеч по-любопитен е дизайнът и историята на Garmisch. Както може да се убедите от снимката, големите „бъбреци” не са чужди на BMW, тъй като тук, в това купе от 1970 г. те приличат на зъбите на бобър на фона на тази ниска предница. Моделът е дело на Марсело Гандини от 1970 г., но този уникат изчезва мистериозно. Затова Ейдриан ван Хойдонк се заема със задачата да го направи отново, като ползва само скици и рисунки на автора му. Така че тук виждате реплика на оригинала.
След тези два униката бе подредена експозиция от шест модела, един от които е BMW 315/1. Животът на този модел е много кратък – от 1934 до 1936 г., като за периода са произведени едва 242 бройки, което прави роудстъра изключителна рядкост и голяма притегателна сила за колекционерите.
Жълтият BMW 507 заема специално място в историята на компанията, тъй като това е моделът, който за малко да погуби цялата компания. Днес струва милиони. Мнозина определят 507 като най-красивият модел на BMW въобще. Повечето модели са с мек гюрук, но 11 бройки разчитат на твърд покрив, който е особено атрактивен за колекционерите, естествено. Плановете на Макс Хофман да се произвеждат по 5500 бройки годишно, които да се продават на цена около $5000 на американски клиенти, така и не се изпълняват. Причината е, че производствените разходи за модела са двойно по-високи, което го прави непродаваем за времето си (1956 – 1960), затова са направени само 252 бройки. Доста повече са произведените бройки от двата Бонд автомобила зад него
BMW 328 Roadster е най-бързият модел на баварците от преди Втората Световна война. Той произхожда от вече споменатия 315/1 и 319/1. Вратите, предният и задният капаци са направени от алуминий, което спомага за теглото му от 830 кг. Задвижването е поверено на 2,0-литров редови „шестак”, генериращ 80 к.с. Моделът дебютира на 13 юни 1936 г. на „Нюрбургринг”, където на следващия ден Ернст Хене се пуска в надпреварата International Eifel Race. Той постига феноменалната за времето си средна скорост от 101,5 км/ч, оставяйки преследващите си далеч назад. От модела са произведени 464 бройки.
Оттам насетне продължавам с историята на BMW и постоянната експозиция със 110 експоната. Посещавал съм и друг път музея, затова съм наясно какво да очаквам. Минавам през “Дома на предприятието”, както наричат залата с “първите стъпки на BMW”, след което и през “Дома на моторите”. В експозицията може да се разгледат още “Дома на техниката” и “Дома на спорта”, където, като запален фен на Ф1, спирам за по-дълго пред двата болида от по-близкото и по-далечно минало.
В BMW Museum има още галерии, които не мога да опиша подробно, защото трябва да се видят. Само ще спомена, че под най-голямата емблема на BMW в света се крият още BMW Isetta, BMW 2002, десетки състезателни мотори и автомобили, както и всичко останало, свързано с едновековната история на Bayerische Motoren Werke.
На края на обиколката виждам и това BMW 700 (1964 г.), което, за разлика от красивия 507, който за малко да банкрутира BMW, е доста по-невзрачно, но това е автомобилът, който спасява баварците от финансов колапс.
Но този студен ноемврийски ден бе далеч от края си. Още повече, че само на около 3 км от музея се намира ул. „Моозахер 66”, където се помещава BMW Classic. Върху площ от 13 000 кв. м се съхраняват историческите съкровища на BMW Group, които се равняват на над 1400 автомобила! Тук се извършва и реставрация на класически частни автомобили, някои от които се съхраняват в халетата, затова получаваме предупреждение кои модели да не снимаме.
Историята на BMW не може да се разкаже, затова ще ви разведа с малко снимки и през основното хале на BMW Classic. Ако искате повече, адресът го имате. А тази специфична миризма на масло е като опиат за всеки автомобилен фен.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
BMW представи най-новото си творение на фона на български паметник
Скритата война на автомобилния фронт
Шефът на Audi: изкопаемите горива са виновни за замърсяването
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!