"ВБ ългария има над 50 електромобила. Ако преди
няколко години това беше поглед в бъдещето, сега е факт", заяви вчера в
Русе председателят на Индустриален клъстър "Електромобили" (ИКЕМ)
Илия Левков
Заедно с Русенския университет ИКЕМ е
организатор на двудневна научна конференция "Електромобили", в която участват производители и учени от България, Белгия, Румъния
и Финландия.
Електромобилната индустрия може да се случи в
България, искаме да има индустриална конверсия с принципи и
стандарти, за да има всички гаранции за безопасност, посочи
специалистът.
Според Левков вече има трима официални производители на
електромобили, които са регистрирали първите три вида в
България.
"В ИКЕМ сме конверсирали няколко български, за да видим
какво е положението. Във Висшето транспортно училище са
направили и лаборатория. Това показва, че този бизнес може да се
случи в България и ние искаме да има индустриална конверсия",
обясни Левков.
Според него да се
конверсират в гаражи автомобили с двигатели с вътрешно горене в
електромобили не е добра идея. Правят се различни конверсии, за да се види кои са най-подходящите и кои български
компании могат да се включат.
Българският бизнес трябва да влезе активно
Тази
индустрия има размерите и мощта да бъде много по-сериозна от
строителството на автомобили досега. Тя дърпа след себе си
всички други високотехологични и с висока добавена стойност
дейности на бизнеса, поясни председателят на ИКЕМ.
По програмата "Европа 2020" на Европейския съюз
през 2020 г. 20 процента от автомобилите в страната трябва да се
задвижват с електричество, уточни Левков.
През 2050 г. пък нито един автомобил с двигател с
вътрешно горене няма да може да се движи в град. Стандартите,
които ЕС е поставил пред автомобилните компании е постигане на
толкова ниски емисии на въглеродни емисии на 100 км, че почти е
невъзможно това да се случи при двигатели с вътрешно горене.
Големите автомобилни производители трябва да се съобразят,
защото в противен случай ще плащат огромни глоби, което пък
означава, че електромобилът няма алтернатива, обяснява Левков.
В момента това е нова индустрия
До 3-4 години
цената на електромобилите ще бъде съизмерима със сегашните
автомобили с двигатели с вътрешно горене от ниския клас.
Батериите вече имат двойно по-голям капацитет и
цикли, както и два пъти по-ниско тегло и това се случи в рамките
на година - две. Те са основен ресурс в електромобила -
енергиен и финансов. За това понякога батериите и тяхното
управление надхвърля 50% от цената на превозното
средство.
За електромобилите са нужни и зарядни станции
В България още веднага могат да се изградят такива.
Над 4-5 компании - български и чужди, могат да започнат този
процес. Това не е просто инвестиране, а много специален бизнес.
Ако имаме чисто български модел, зарядната станция може да
струва между 3 и 4 хиляди лв. В момента има
станции, които струват и 5 000 евро, и 15 000 евро. Всичко
зависи от предназначението на такава колонка, обяснява Левков и
допълва, че за бързозареждащите се батерии са нужни 20 минути да
престоят на такава станция.
Най-добрият вариант за зареждане на
батериите
на всеки електромобил обаче е 8 часа, независимо дали
са оловни, или литиево - йонни.
Левков обясни и за преференциите за собствениците на
електромобили. Искаме това, което се е случило в САЩ и Европа
да стане и в България.
В Америка получавате 7 500 долара като
директен стимул, ако си купите електромобил. В Англия сумата е 6
000 паунда, а в Холандия, Франция, Испания и Германия е 5 000
евро.
Има нулева ставка по ДДС, безплатно паркиране в центъра и
нулева такса общински данък. Не трябва да се плаща и екотакса.
Има редица неща, които трябва да
се променят в българското законодателство. Едно от тях е
дефиницията "електромобил", която я няма.
В Русе вече има разработка на електромобил
Валентин Великов, който е по професия
автомонтьор, превърнал своето "Рено Туинго" в електромобил. Махнал двигателя с вътрешно горене и го заменил с електромотор,
който се задвижва с литий-полимерна батерия.
"Около половин година работих върху него.
Инвестирал съм около 12 000 лв, като има още какво да се
доизкусурява, каза за БТА Великов.
При едно зареждане на батерията електромобилът му
изминава 50 км. Зарежда се 3 часа в домашни условия на 220
волта. Харчи около 5 киловата ток при зареждане. Максималната
скорост, която развива е 80 км.
Батерията струва 2/3 от
цялата цена по преоборудването
Колата в момента е с мощност 23
киловата, което е около 40 конски сили. Батерията тежи 70
килограма. Това не променя тежестта на автомобила и
разпределението й върху предния и заден мост.
Колата е
безопасна, обяснява Великов. По негови сметки разходът в момента
е 1 лев на 100 км, а на бензин колата му горяла 8 литра на 100
км.
Нямам информация някой друг в Русе да е превърнал
колата си в електромобил. Знам обаче, че единични бройки има в
Стара Загора и Варна, обясни автомонтьорът.
В България вече има над 50 електромобила
Българският бизнес трябва да влезе активно, тази индустрия има размерите и мощта да бъде много по-сериозна от строителството на автомобили досега, казва Илия Левков от ИКЕМ
4 юни 2011, 10:13
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!