И маме повод да ударим тъпана, че изминалата 2024 г. е втората най-успешна за автомобилния бизнес у нас! Не успяхме да бие рекорда от 2008 г., но се приближихме най-близко до него. В КАТ през изминалата календарна година първоначално регистрираните превозни средства в България са били 62 475, но тук влизат всички (лекотоварни, товарни, мотори и т.н.). Аз ще се концентрирам само върху леките автомобили от категории М1 и N1, които съответно са били 42 957 и 6794, общо 49 751 регистрации на нови леки автомобили. От тях има и дерегистрирани, но не сме задълбавали в тази посока, пише CarMarket.bg,
За същите 12 месеца у нас са били регистрирани и 250 263 (225 151 коли в категория М1 и 25 112 от N1) употребявани. Това прави точно 1 към 5 в ползва „новия внос“ срещу новите коли, но пак бихме могли да приемем това за частичен успех, защото не бяха далеч годините, когато съотношението бе 1 към 10.
Другата интересна статистика от КАТ е тази, че водените на отчет леки коли са 3 116 742 леки автомобила. Товарните автомобила са 453 775. Освен тях има още безброй други категории, но тоталът е, че към 1 януари 2025 г. в КАТ на отчет са били 4 183 311 ППС-та. При 6,5 млн. жители на страната по данни на НСИ от 2021 г.
Дизеловите автомобили продължават да са любими на българина, регистрираните такива са 1 516 231, докато регистрираните бензинови коли са 1 077 343
Електрическите леки автомобили на отчет в КАТ са 17 826. През 2023 г. регистрираните EV-та в България са били 11 472. Това значи, че броят им за последните 12 месеца е нараснал с 6354.
Супер интересна е разбивката по възраст. До 6 месеца, т.е. нови леки автомобили категория М1 у нас има 43 745, а тези от N1 – 7242. Общият им брой е 50 987. Следва категорията между 6 месеца и 5 години. Тук на сметката на М1 са 22 707, N1 добавя още 1991, за да стигнем до цифрата от 24 698. Още около 46 000 броя са леките автомобили (М1 и N1) в категорията 5-10 години. Накрая остава категорията над 10 години, общият брой е 176 894.
Къде отиват всички останали? Отговорът е един: в категория над 20 години. Интересното е, че КАТ вече не дава статистика за автомобилите именно в тази възрастова група, но тя лесно може да се пресметне. Сборът от посочените четири категории грубо е 300 000 автомобила. На регистрация в КАТ се водят 3 116 742 леки коли. Това значи, че около 2,8 млн. от колите в България са над 20-годишна възраст. Да ни е честито.
Ето и кои са предпочитаните марки от българина. Едва ли ще изненадаме някого, казвайки, че любимата марка е Volkswagen с общо регистрирани 503 596 леки коли. От тях 13 504 са на възраст до 5 год., а 330 024 са над 20 год. Mercedes-Benz следва с 353 782, като новите до 5 год. са 12 321, а над 20 години – 200 627. Третата позиция е за Opel с 307 433 регистрации (4366 до 5 год., над 20 год. са 211 672). Audi има 210 931 регистрации (на възраст до 5 години са 4971, а над 20 години – 120 566), а BMW - 196 519 (от тях в групата 0-5 год. са 10 097, докато над 20 год. - 96 048). За цвят ще посочим и регистрации на Tesla, които са 2639.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!