В момента формулата за пазарен успех е следната: SUV, CUV, SUV CUV и така до 10 ако може. Mercedes почти се приближи до тази бройка. Споменавам марката не случайно, защото според едно проучване на Bloomberg, GLE и GLS заедно ще донесат на Mercedes-Benz около 24% от общите приходи през 2020 г., макар на двата модела да се падат 9% от общия обем продажби.
Този факт само подчертава значимостта на кросоувърите за благосъстоянието на автомобилните компании в момента. И ако Mercedes и BMW не могат да ни изненадат с броя SUV, то такова нещо прави KIA на фронта на масовите автомобилни продажби. Имаме Stonic, Niro, Sportage, Sorento (и Mohave в Щатите), а сега гамата допълва най-новият и най-привлекателен пети модел.
За тези от вас, които си падат по SUV стила, но намират повечето предложения за прекалено големи, обемни или дори откровено грозни, KIA XCeed идва като изключително привлекателно решение.
Определено XCeed не е толкова просторен, колкото е Sportage, не е и толкова евтин, колкото е хечбекът Ceed, но със сигурност е много по-красив и по-забавен за шофиране и от двата модела.
Първото твърдение е субективно, естествено, но за мен е точно така: XCeed е най-привлекателният модел в гамата на KIA. Същото казах и преди няколко месеца, когато тествах Proceed, но това е още един атестат за правилната посока в развитието на марката.
Според KIA, XCeed е Crossover Utility Vehicle (CUV), който се вмъква между хечбека и по-традиционните кросоувъри Stonic и Niro. Гледайки го на снимка става ясно, че XCeed е претърпял характерното преобразуване (повдигане и добавяне на черни пластмасови прагове и вежди, за да се подсили общото излъчване), за да привлече нови клиенти, които не могат да устоят на новата мода при автомобилите. Дотук всичко е повече от предвидимо.
Но на живо ситуацията става доста по-различна, тъй като става видно едно: приликите между хечбека и корсоувъра са много малко, на практика двата модела споделят само едни и същи предни врати. Всичко останало е чисто ново.
Чисто нови са и очакванията на шефовете на марката, които са толкова сигурно в успеха на модела, че заявиха следното по време на пресконференцията: XCeed ще продаде повече от общите продажби на Ceed хечбек, Ceed комби и Proceed. Така единственото неизвестно в това уравнение е: с колко точно ще е разликата в полза на новия кросоувър.
Назад към доброто старо време с BMW Z4 M40i (тест драйв)
Тестваме супер ексклузивния Ford GT за много над милион лева
От пръв поглед става ясно, че потенциалът е голям. Причината е, че KIA позиционира модела не към ширпотребата в класа, а в една специфична като размери ниша, която изпъква със своя открояващ се дизайн. Това е така, защото проучванията показват, че именно дизайнът е водещ при избора на кросоувър в този претъпкан сегмент. Това разбра и Peugeot, който буквално сразява конкуренцията с дизайн, но сега и XCeed се присъединява към тази елитна ниша, където може да откроим Mercedes GLA, Toyota C-HR, DS 3 и още 2-3 модела, дори Niro на KIA.
За базова около 36 000 лв. цена получавате пълно префасониране спрямо хечбека, като дизайнът е водещ. Най-силно това качество на модела се вижда отстрани, където дизайнерите са изваяли характерния за купе моделите скосен покрив, обкован с алуминиева лайсна, както и отзад, където тънките стоп светлини напомнят за тези на Macan.
При дължина от 4395 мм, която е с 85 мм по-дълга от тази на Ceed, по-голямата част от които милиметри са отишли в задницата, XCeed предлага сериозните 426 литра багажно пространство, което е с 31 л повече спрямо хечбека.
Междуосието (2650 мм) остава непроменено, а предните и задните надвеси на XCeed са с 25 мм отпред и 60 мм отзад по-големи спрямо Ceed. Казано по този начин, вътрешният обем не би трябвало да е увеличен, но широчината е нараснала с 26 мм, което леко променя ситуацията. Но дори и без тези промени Ceed e сред най-обемните представители в сегмента на хечбеците, затова и XCeed е доста щедър в това отношение за пътниците.
Както може да се очаква, XCeed е по-висок от хечбека, като пътният му просвет варира от 174 до 184 мм. Разликата идва от размера на монтираните джанти, като с 18-ки той е най-голям.
Тестваме аргументите за пазарен успех на Renault Kadjar
Volvo S60 чупи стереотипи (тест драйв)
Увеличената ширина, новият дизайн на фаровете, вдигнатата много високо радиаторна решетка, хромираните лайсни на праговете, сребристите рейки на покрива и вграденият в задната броня метален елемент акцентират върху динамичната визия и SUV излъчване на модела.
Новостите в интериора също не са никак малко. Дългоочакваното дигитално приборно табло (опция) вече е факт и XCeed е първият модел, който е оборудван с 12,3-инчово дигитално табло.
Като опция идва и големият 10,25-инчов централен дисплей, който включва мулти Bluetooth свързаност като стандартно оборудване, и поддържа Apple CarPlay и Android Auto. КIA XCeed е и сред първите автомобили в Европа, които предлагат иновативната телематична система UVO Connect, която предоставя полезна информация на водача при шофиране. UVO Connect включва Live система на КIA, която използва собствена eSIM карта за изтегляне и актуализация на текущи данни.
Останалата конфигурация на салона е позната. Естествено за сегмента е наличието на възможности за цветово персонализиране на салона, което е много важно за този тип клиенти. Сред опционалното оборудване влиза и аудио системата JBL Premium с технология Clari-Fi, двузонен климатроник, електрически отопляеми странични огледала, отопляем волан, подгряване на предното стъкло, отопляеми и вентилирани предни седалки и отопляеми задни седалки.
Задвижването на XCeed се осигурява от 3 турбо бензинови двигатели с директно впръскване. Еднолитровият T-GDi с 3 цилиндъра генерира 120 к.с. и 172 Нм, докато 4-цилиндровият 1,4 T-GDi е с мощност от 140 к.с. и максимален въртящ момент от 242 Нм. На върха застава 1,6-литровият Т-GDi (който се предлага за Ceed GT и ProCeed GT) с неговите 204 к.с. и 265 Нм. Дизеловият Smartstream е с обем 1,6 литра и мощност 115 или 136 к.с. Но за да съм честен, не му обърнах внимание, защото за мен тук бензините ще са водещи.
Тестваме революционния двигател Skyactiv-X на Mazda
Peugeot 508 SW е най-красивото комби (тест драйв)
На теста в Марсилия бе показан и плъг-ин хибридът XCeed, но без да може да се кара. Той комбинира литиево-полимерна батерия с капацитет 8,9 кВтч, електромотор с 44,5 кВт и 1,6-литров бензинов GDI двигател. Максималната системна мощност и максималният въртящ момент са съответно 141 к.с. и 265 Нм.
Механично XCeed не е толкова дързък, като най-важната промяна е добавянето на хидравлични стопери за предното окачване. Те са добавени, за да подобри комфортът, но и управлението. Любопитното е, че предните амортисьори са омекотени със 7% (задните с 4%), което е необичайно за автомобили, чиито просвет и център на тежестта са по-високи. В такъв случай амортисьорите се втвърдяват, за да се противодейства на допълнителното накланяне на каросерията.
Новите решения резултират в по-комфортно усещане на борда, като KIA твърди, че шумът в купето е снижен спрямо хечбека. Това, комбинирано с комфортните седалки значи, че XCeed е чудесен за дълъг път.
Любопитното е, че въпреки фокуса върху комфорта, моделът е и забавен за шофиране. Да, може би има малко по-голямо накланяне в завоите, но кормилното управление продължава да прецизно и отлично балансирано.
Аз лично смятам, че версията със 140 бензинови конски сили (може с „ръчка”, може и със 7-степенен „автомат”) е най-удачната като комбинация от динамика и икономичност, тъй като 1,6-литровият мотор с 204 к.с. не се усеща осезаемо по-бърз, а разходът се покачва, както и стартовата цена.
Самата тя няма да е много ниска, но XCeed е предложение, което като излъчване е достоен конкурент на BMW X2. Имаме малко повече технологии (макар и като опция), но отлично пътно поведение и страхотен дизайн, нещо, което е основополагащо при избора на предложение в този сегмент.
Технически характеристики:
KIA XCeed 1,4 T-GDI
Размери
Дължина, мм: 4395
Широчина, мм: 1826
Височина, мм: 1483-1495
Междуосие, мм: 2650
Собствено тегло, кг: 1270-1300
Двигател
Тип: редови, 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1353
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 140 при 6000
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 242 при 1500-3200
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 200
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 9,4
Среден разход, л/100 км: 6,0 – 6,2
Вредни емисии СО2, г/км: 137 - 142
Базова цена на тествания модел, лв. с ДДС: от 36 000
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!