Б роят на електромобилите в Украйна расте толкова бързо, че по този показател страната е в Топ 10. Към момента в страната са регистрирани почти 27 000 „зелени” автомобили. От тях над 7000 са купени тази година. През 2018 г. са били закупени 5300 електромобили, което е било почти два пъти повече спрямо 2017 г. Това е довело до отмяната на някои данъци за е-колите.
Но въпреки бързото нарастване на продажбите на този тип коли, те все още съставляват едва 3 – 3,2% от общите продажби. В Норвегия този процент вече е над 50.
Прогнозата на аналитиците на IRS Group казва, че след пет години в Украйна ще има около 246 000 е-коли. Темпът на нарастване на тези продажби ще продължи да расте заради „нулиране” на данъците. Украинците могат да внасят електрически автомобили и да не плащат и стотинка за митническо освобождаване, не е необходимо да плащат ДДС - 16,8%, а също и акциз - 1 евро за всеки kW капацитет на батерията. През 2015 г. парламентът отмени митото от 10%. Остава само данъкът към Пенсионния фонд - 4,8%, който се заплаща при регистрация на автомобил. Има голяма вероятност този данък да бъде премахнат.
Цените на батериите са паднали с 87% спрямо 2010 г.
Китай заменя субсидиите с квоти за е-коли
Предложението за преминаване към електромобили е записано в проектозакон №2532, който ще бъде вкаран в радата за гласуване.
"За да се запази околната среда, да се изпълнят международните задължения за намаляване на вредните емисии, да се подобри екологичната ситуация в градовете, както и да се намали зависимостта на икономиката от вноса на нефт и нефтопродукти, държавата определя приоритета си да премине към електрически автомобилен транспорт до 1 януари 2030 г." казва една от точките на проекта.
Какво ще промени новият закон (ако бъде приет):
До 31 декември 2022 г. Пенсионният данък се отменя при регистрация на електрическо превозно средство; до 31 декември 2024 г. електрическите автомобили със зелени табели ще могат да се движат в бус лентите; Министерският съвет трябва да разработи държавна програма за облекчаване на кредитите и застраховките за закупуване на електромобил. Правителството също така трябва да създаде програма за развитие на украинските производители на електрически автомобили, производството и утилизацията на батериите.
GM и LG Chem правят мегазавод за батерии с капацитет 30GWh
Полша въвежда високи субсидии за евтини електромобили
Към днешна дата в Украйна има 2054 зарядни станции с 4069 зарядни точки, пресмята PlugShare. През 2014 г. броят на станциите е бил едва 35. На една зарядна станция в момента се падат по седем електромобила (около 3,5 на всяка зарядна точка), което е съизмеримо с Европа. Проблемът е, че тези зарядни станции работят с променлив ток, което прави зареждането изключително бавен процес. Освен това са разположени в големите градове, а и бюрокрацията спъва разрастването на мрежата. Но най-големият проблем е, че зарядните станции са неизгодни за бизнеса.
Новият проектозакон трябва да реши по-голямата част от проблемите, свързани със зарядните станции. В него се казва, че до 31 декември 2024 г. операторите на зареждащите станции не трябва да получават лиценз; до 31 декември 2022 г. няма да е необходимо да се плаща за свързване и разпределение на капацитета за операторите на зарядните станции; новите бензиностанции, които се изграждат извън градовете, трябва да бъдат оборудвани със зарядни станции.
Ако има повече е-коли, продажбите на бензинови автомобили ще спаднат. А акцизът от горивото отива в Пътния фонд. За да се гарантира, че пътищата няма да останат без финансиране, ще бъде въведен нов данък. Това е предвидено в новия проектозакон № 2532. От 1 януари 2025 г. данъкът ще се събира от операторите на зарядните станции, като размерът му ще се начислява на база количеството консумирана енергия.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
ЕК одобри 3,2 млрд. евро за развитието на е-мобилността
Световният SUV-автопарк е по-мръсен от авиацията и корабоплаването
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!