В киното има безброй герои, оставили дълбока следа в историята на седмото изкуство, но Дарт Вейдър е безусловно в моя Топ 3. Днес киното и публиката са коренно променени, но червеният светлинен меч, маската, дишането, малкото, но запомнящи се реплики и тази музика са оставили траен отпечатък в моето детско-юношеско съзнание през 80-те години.
Не знам защо, но аналогията ми с Дарт Вейдър е мигновена, когато заставам пред черния М3 Competition, чувствайки се като поредния командир, който ще понесе гнева на Вейдър. Масивната радиаторна решетка мигновено ражда аналогия с шлема на ситския лорд, контрастиращ на пухкавия бял сняг така, както маската и пелерината му се открояват на фона на редиците бели щурмоваци. Разликата с поредицата е, че тук няма никакъв шанс за Съпротивата, защото М3 Competition разполага с тайно оръжие, на което и снегът не може да се противопостави – xDrive.
Преди месеци за пръв път изпитах огромната доза адреналин, която инжектира M3 Competition директно във вените ти. Тогава, ей така, за разкош, „тройката” бе накипрена с богата палитра аксесоари от гамата на M Performance. Сега я няма карбоновата „дъска за гладене” над капака на багажника, карбоновият дифузьор и сплитер, малките карбонови крилца на предните калници, карбоновите огледала за обратно виждане. Не, но душата на това М3 е също толкова „черна”, изпълнена със суров гняв към всички бездушни електрички, заливащи ме от пресрелийзите на всяка компания. Защото тук няма нито един аспект от този автомобил, който да те остави равнодушен. Ако щете дори тази радиаторна решетка е повече от атрактивна, защото предизвиква емоции и дискусии. Но истинската същност на BMW M3 се разкрива, когато седнеш в него и усетиш цялата тази мощ от 510 к.с.
Сега, макар и да съм запознат с модела (и историята му), тази М-тройка е като никоя друга преди нея. За пръв път в 35-годишната история и след шест поколения, легендарният модел се предлага със задвижване на четирите колела.
BMW M3 Competition е есенцията на баварската философия (тест драйв)
Тестваме най-модерния офис на колела: VW Multivan T7
Стандартното М3 не страда нито от липса на сцепление, нито от липса на прецизност. Такива са сцеплението отпред и контролът на задния диференциал, че М3 „реже” завоите като скалпела на най-изкусния пластичен хирург при ринопластика. Но монтирането на xDrive прави управлението по-спокойно за тези, които не са толкова уверени зад волана. И нещо към онези, присмиващи се на последното изречение: присъствието на xDrive е трудно забележимо. То върши своята работа незабележимо, за да не нарушава удоволствието, но намесвайки се във всеки критичен момент. А на сняг, при 510 к.с. мощност подобни моменти са неизбежни.
Отвън няма никаква емблема, за да ви „издаде”, а ежедневното шофиране не се усеща различно. Разликата идва при ускорение на мокър или хлъзгав път, но като цяло присъствието на xDrive е добре маскирано. Причината, че не можеш да разбереш, че това М3 е 4x4, е, че през по-голямата част от времето не е. Не се обърквайте. М3 е предимно на задно, докато електронният диференциал на задната ос не реши, че вече не може да се справя, в който момент многодисковият съединител се затваря и изпраща нужната мощност към предните колела.
Въвеждайки тази системи, BMW е променил и пренастроил окачването на предната ос. Геометрията е променена, електромеханичното серво също е пипнато, за да не се отклонява от общото усещане за задно задвижване. Въпросният многодисков съединител разпределя въртящия момент според нуждите. Активният M Differential разчита на уникален за BMW M3 софтуер, докато раздатъчната кутия има свой контролен блок, позволяващ почти мигновено прехвърляне на мощност, когато колело загуби сцепление. Но най-важното е, че мощността се прехвърля преимуществено към задната ос, докато не бъде засечена загуба на сцепление.
Когато се разровите в менютата, за да настроите бутоните M1 и M2 на волана, една от възможностите е да изберете между режими 4WD, 4WD Sport и 2WD. При първия мощността отива предимно към задните колела (както казах вече), докато при втория BMW казва, че са „възможни дрифтове”. Третият е очевиден.
Винаги съм харесвал системата xDrive на BMW, защото работи плавно, прогресивно и винаги дава преимущество на задните колела. Нищо не се е променило, освен че се справя доста добре на хлъзгава повърхност с тази огромна мощност. Излизането на сух асфалт от остър завой е съпроводено със същите емоции и усещания, които човек ще изпита в М3 със задно. Разликата се крие в това, че, когато задните колела достигнат лимита на сцеплението, предните им помагат с точното количество въртящ момент, за да разгърнете цялата мощност на следващата права.
А тя идва от новия 3,0-литров „шестак” с нови и по-големи турбини. Резултатът е са повече конски сили и нютон метри. В случая на пакет Competition това се равнява на 510 к.с. и 650 Нм въртящ момент. Те се разпределят между колелата посредством 8-степенна M Staptronic с Drivelogic, заменяща досегашната 7-степенна трансмисия с двоен съединител. Тази промяна е наложена именно заради въвеждането на xDrive.
В очакване на прераждането: тестваме ретро класиката Renault 4
Малката S-класа напълно оправдава прозвището си (тест драйв)
Допълнителните 50 кг на системата са трудно забележими в автомобил, тежащ над 1850 кг, но пък xDrive се отразява положително и на ускорението от място. При това с цели 0,4 секунди, свалени от упражнението 0 – 100 км/ч, което сега трае 3,5 секунди. Максималната скорост традиционно е ограничена до 250 км/ч, но опционалният пакет M Driver качва този праг до 290 км/ч.
Не мога да забравя „коритата” в гамата на M Performance. Сега нещата са по-прозаични, но това въобще не означава, че спортните седалки в М3 са по-лоши, напротив, сега влизането и излизането в и от автомобила е безпроблемно. Въпросните „корита” и многото карбон идват на допълнителна (солена) цена, но те са за допълнително гъделичкане на егото. Двата червени бутона на страхотния волан са достатъчни, за да наелектризират всички ваши сетива.
Dacia Spring променя градската среда (тест драйв)
Обяздваме върховния мустанг: Ford Mustang Mach-E GT (тест драйв)
Кърваво червените М1 и М2 дават бърз достъп до предварително конфигурирани режими, при които се променят настройките на двигател, окачване, кормилна система и спирачки. Променя се и изгледът в head-up дисплея, както и този на приборното табло. Бустерна доза емоции дава и бутонът под скоростния лост, чрез който отваряте пълния звуков капацитет на четирите ауспуха.
Монтирането на задвижване на четирите колела не е отнело нищо от вълнението, което гарантира М3. Дори напротив, в много отношение то добавя допълнителна стойност. Динамиката е дори по-впечатляваща, а пътното поведение не е пострадало с нищо, добавяйки повече достъпност за не толкова опитни шофьори или в моя случай – за тези зимни условия. А когато шофьорските умения и увереност са на лице, M3 Competition xDrive позволява да минете и само на задно предаване, за да оставите подписа си върху асфалта.
ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ
BMW M3 Competition xDrive
Размери
Дължина, мм: 4794
Широчина, мм: 1903
Височина, мм: 1487
Междуосие, мм: 2857
Тегло, кг: 1855
Двигател
Тип: редови, 6-цилиндров, битурбо
Работен обем, куб. см: 2993
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 510 при 6250
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 650 при 2750-5500
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 250
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 3,5
Среден разход, л/100 км: 10,2
Вредни емисии СО2, г/км: 248
Базова цена на модела, лв. с ДДС: 168 400
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!