П рез пролетта японската компания загатна за бъдещия си електрически кросоувър с концепта bZ4X, а сега е ред на серийния модел. Електрическият SUV е първият член на подбранда bZ (beyond Zero) на Toyota, който ще лансира седем електромобила в следващите години. bZ4X е първият от тях и е приблизително с размерите на RAV4, като става първият модел, качен на платформата e-TNGA, която е съвместна разработка със Subaru. От решаващо значение е малката височина на акумулаторния модул, което позволява разполагане изцяло в подовата секция на каросерията като част от шасито, което спомага за постигането на нисък център на тежестта, идеален теглови баланс между предния и задния мост и висока структурна устойчивост на каросерията.
В дизайнерско отношение изпъква новото за марката решение в стил „глава на чук“, характерните тесни фарове и акцентът върху предните ъгли, което в комбинация допринася за мощната осанка на автомобила. В задната част фокусът на дизайна отново е насочен върху подчертаването на ъглите, а характерното оформление на задните светлини поставя акцент върху широчината на каросерията. В дизайна са включени и редица аеродинамични елементи, които допринасят за увеличаване на пробега.
Toyota държи на своето: няма да залага само на електрически автомобили
Съпоставени с тези на RAV4, bZ4X е с цели 85 мм по-нисък, има значително по-къси надвеси и междуосие, което е с 160 мм по-дълго от това на RAV4. Линията на предния капак също е снижена с 50 мм, а цялостната динамика в поведението на новия модел се дължи и на водещия в класа радиус на завой от 5,7 метра.
Описанието на интериора ще започнем с маркетинговия трик и думата "lagom" - шведска дума, която изразява нещо, което е "точно както трябва да бъде”. Любопитен е 7-инчовият TFT екран на приборното табло, който е разположен над линията на волана и е директно в полезрението на водача, така че показанията могат да се следят с минимални движения на очите. Но както сами виждате и от снимката, акцентът тук е „воланът”, който за пръв път бе въведен от Tesla. Той обаче не е в стандартното оборудване.
Тук е много интересна електронната система за управление, която носи името One Motion Grip и ще се предлага на пазарите в Европа на по-късен етап. При нея механичната връзка между волана и предните колела липсва, а ъгълът на отклонение на колелата се управлява по електронен път.
Новият bZ4X използва предно предаване и електродвигател с максимална мощност 150 кВт (204 к.с.), а въртящият момент от 265 Нм. Тези параметри позволяват ускорение до 100 км/ч за 8,4 секунди и максимална скорост 160 км/ч. Версията на модела с двойно предаване е с максимална мощност от 218 к.с. и максимален въртящ момент 336 Нм. Максималната скорост при него е същата, а ускорението до 100 км/ч е намалено до 7,7 секунди.
Литиево-йонната акумулаторна батерия е с капацитет от 71,4 кВтч, достатъчни за пробег до 450 км (WLTP). Възстанявяване на заряда до 80% става за около 30 минути при използване на бързозарядна станция с мощност 150 кВт (CCS2). От четвъртото тримесечие на 2022 г. ще се предлага и ново трифазно бордово зарядно устройство с мощност 11 кВт.
В съответствие със заложените при разработката на акумулаторната батерия цели се очаква незначителен спад в експлоатационните показатели - около 10% за 10-годишен период на експлоатация или пробег от 240 000 километра (което от двете настъпи първо).
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
Капитализацията на Tesla прескочи $1 трилион
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!