"Топ Гиър" представя: Колата за сигурност във Ф1
Да, Стиг зад волана...   
Източник: Топ Гиър

Ранно утро в Южна Италия. Тестовата писта "Нардо" се е сгушила между прошарените маслинови горички и жилестите стари лозя. Тиха пасторална картинка. Внезапно притаената прохлада е разцепена от едно сребристо торпедо - свирепо тунингован "Мерцедес SL", който се носи с максимална скорост по правата към нас.

V8 двигателят реве на максимални обороти и звукът рикошира с тътен в преградните стени. SL профучава край нас, намалява рязко за първия ляв завой, изръмжава недоволно за миг и изчезва зад възвишението. Отново се възцарява тишина.

През тези десетина секунди едно нещо става напълно ясно. Ако някой си мисли, че колата за сигурност във Ф1 е деликатно и безрадостно автомобилче, трябва да отиде на лекар.

Зад волана е германският състезател Бернд Майлендер, главен пилот на возилото от 2001 г. Той отговаря и за подготовката на SL преди всеки старт.

А, и между другото е наистина бърз зад волана.

Шейкдаунът приключва и Бернд се връща в бокса. Питам го защо кара така дяволски бързо. "Ами, това е темпото в състезанието. Ако ме извикат и трябва да поведа колоната, ще карам с точно такава скорост", обяснява той.

Да де, ама това е на ръба на възможностите на колата.

"Горе-долу. Трябва да я карам на 98 процента от нейния потенциал. Най-малко! Когато водя колоната, правя обиколки, които са с не повече от 0,1 сек по-бавни от максималното постижимо с този автомобил", добавя германецът.

Така че имайте това предвид, когато си седите удобно пред телевизорите и видите колата за сигурност. Струва ви се, че тя върви едва-едва, а болидите се въртят нетърпеливо зад нея, но не е така.

Пред колоната хер Майлендер изцежда двигателя до последната капка мощност и се движи значително по-бързо, отколкото е по силите на нас, обикновените простосмъртни.

А SL не е бавна кола. Всъщност това е състезателно чудовище с 525 к.с. и задно задвижване.

И все пак, нужно ли е в действителност да се кара толкова бързо?

"Всичко се свежда до топлина и студ. Болидите трябва да карат бързо, за да запазят гумите си топли. Без топлина ще изгубят сцепление, а в същото време скоростта осигурява достатъчен приход на въздух за охлаждане на двигателя. Иначе ще гръмне. Ако не мога да поддържам висока скорост, зад мен ще се натрупат доста повредени болиди", скицира положението Бернд.

Това, подчертавам аз, определено ще бъде лоша новина. После не се стърпявам и го подкачам какво ще се случи, ако забие колата за сигурност в някоя мантинела или излезе извън пистата, докато уж поддържа реда по трасето.

"Това е въпрос на баланс. Ако катастрофирам, ще развеят червени флагове и състезанието ще бъде спряно. А това няма да е хубаво. Ако се случи нещо подобно, просто повече няма да ме видите, повярвайте ми. Но моята работа е да карам на ръба, а с този автомобил е приятно да се кара бързо", усмихва се Бернд и потупва SL собственически.

Този "Мерцедес" е базиран на SL63 AMG, но е още по-доработен и представлява мутант между състезателна и спортна кола. Има състезателни спирачки, окачването е твърдо като камък, подобрени са също охлаждането и гумите, а каросерията е от карбон, за да се спести тегло.

Това е брутален и жесток автомобил. Когато седнеш зад волана, чуваш свистенето на всичките допълнителни вентилатори и помпи зад главата си, а грохотът на 6,2-литровия V8 е такъв, че може да ти потече кръв от ушите.

В същото време този SL е като парад на технологиите. По таблото му има какви ли не екрани и монитори за телеметрия и данни.

Всъщност Майлендер има достъп до информацията към екипите в боксовете. И може да говори направо с директора на състезанието Чарли Уайтинг, за да му докладва за условията на пистата, нивата на сцепление и евентуалните опасности.

Бернд се отдръпва. Стиг се появява сякаш от нищото и просто се плъзга по земята като призрак. Около него се долавя неочаквана, но твърде специфична миризма на горящ карбон.

Стиг спира на десетина метра пред колата за сигурност и накланя въпросително глава към резкия профил на SL. Той явно печели одобрението му, защото Стиг посяга към вратата на шофьора и грабва ключовете от Майлендер.

След това потегля сред облак дим от гуми и се стрелва по "Нардо", като сякаш кара с повече от 98 процента от потенциала на колата.

Когато минава край нас за трети път, бурканите на тавана светят като луди, явно в израз на съчувствие към спирачките и гумите. SL преваля хълма, но се е превърнал в замъглена сянка от мигащи жълти и зелени светлини, в звукова метална ракета с един бял шлем вместо насочващо устройство.

Майлендер поглежда часовника си и повдига учудено вежди. Стиг, както винаги, е подкарал здраво. Четири обиколки по-късно, точно когато пичовете от "Мерцедес" започват да се притесняват, че SL вече няма гориво, Стиг спира мазно до нас.

Двигателят пука, а спирачките направо горят. Стиг излиза и се отправя към Средиземно море без дори да затвори вратата.

Моментът изглежда подходящ да попитам Бернд за най-странното нещо, което му се е случвало по време на старт от Ф1.

"Излязох на трасето на пистата "Нюрбургринг" през 2007 г. По радиото ми се обади Чарли Уайтинг и каза: "Маркус Винкелхок със Spyker води колоната. Точно зад теб е."

Трябваше да се обърна, за да се уверя, че не се шегува, усмихва се Бернд.

"Но най-странното състезание беше на "Фуджи" през 2007 г. Това бе най-мокрият старт, който съм виждал през живота си и водих колоната цели 24 обиколки. По пистата имаше толкова много вода, че нищо не виждах, а колата се носеше на аквапланинг почти непрекъснато. Беше страшничко, но ми хареса."

Това е най-поразителното нещо в Бернд. Той е истински състезател и изпитва огромно удоволствие да кара бързо. Да кара добре. Питам го дали се смята за част от персонала или за един от пилотите.

Той се замисля за секунда и се усмихва: "Знам каква ми е работата, а тя е да карам на ръба. Това го правят пилотите. Чудесно е да си на пистата, но най-добро е онова състезание, в което аз въобще не излизам на нея."

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Мъж загина на "Тракия", блъснаха го кола и тир

Мъж загина на "Тракия", блъснаха го кола и тир

България Преди 2 минути

Пътният инцидент е станал малко преди 2:30 ч. на 279-и км в посока Бургас

Русия и САЩ планират нова среща за възстановяване работата на посолствата

Русия и САЩ планират нова среща за възстановяване работата на посолствата

Свят Преди 9 минути

Все още няма дати, но има разбиране, че този контакт е необходим, заяви руският зам.-министър на външните работи Сергей Рябков

Меган Маркъл

Жена заплашва да съди Меган Маркъл за 10 млн. долара

Любопитно Преди 36 минути

„Болката е сякаш гориш отвътре“, обяснява жена, изпробвала рецептата на Меган за домашни соли за вана

Запрянов: И двата договора за F-16 включват необходимите доставки на резервни части

Запрянов: И двата договора за F-16 включват необходимите доставки на резервни части

България Преди 51 минути

Той отбеляза, че след констатиране на неизправност на една от системите на самолета, незабавно са предприети действия за искане на съдействие от страна на САЩ

Заловиха пратка с контрабанден ботулинов токсин, произведен в Южна Корея

Заловиха пратка с контрабанден ботулинов токсин, произведен в Южна Корея

България Преди 55 минути

Било обявено, че тя съдържа ключодържатели и хавлиени кърпи

Александра Фейгин коментира за първи път раздялата си Георги от “Игри на волята”! (ВИДЕО)

Александра Фейгин коментира за първи път раздялата си Георги от “Игри на волята”! (ВИДЕО)

Любопитно Преди 1 час

Фейгин признава, че егото ѝ е било наранено след като е била заменена броени дни след края на връзката ѝ с Георги

,

Слагат такса „улица“ на хотелиерите

България Преди 1 час

Те да плащат за ползване на туристическата инфраструктура, предвижда законопроект

<p>Разкриха истинската причина, поради която принц Хари е отхвърлен от кралското семейство</p>

Разкриха истинската причина, поради която принц Хари е отхвърлен от кралското семейство

Любопитно Преди 1 час

Принц Хари е отхвърлян от кралското семейство, тъй като никой от членовете му вече не му вярва

Мелания, Доналд и Барън Тръмп

Ще расте ли още Барън Тръмп? Отговаря изкуственият интелект

Любопитно Преди 1 час

Когато някой е с ръст 200 см на 18 години, много хора започват да си задават въпроса: Колко по-високо може да стане това дете?

Рибена чорба, пица с октопод и паеля: Бургас чества Летния Никулден

Рибена чорба, пица с октопод и паеля: Бургас чества Летния Никулден

България Преди 1 час

Празникът започна в 9 часа с тържествена литургия във всички храмове в града

„Киното е мръсна работа“

„Киното е мръсна работа“

Любопитно Преди 1 час

22-и Международен фестивал за късометражно кино В ДВОРЕЦА на културата – гр. Перник от 27. юни до 1. юли 2025 г.

Как преодолях раздялата? Обиколих пеша Великобритания с магаре

Как преодолях раздялата? Обиколих пеша Великобритания с магаре

Любопитно Преди 1 час

"Не само извървях цяла Великобритания, но и намерих приятел за цял живот – 15-годишното магаре Мартин."

9 май – Денят на Европа: Единството на континента, родено от пепелта на войната

9 май – Денят на Европа: Единството на континента, родено от пепелта на войната

Свят Преди 1 час

На 9 май Европа отбеляза 80-ата годишнина от победата във Втората световна война

<p>Желязков обясни кой е разрешил на Вучич да прелети през България към Москва</p>

Желязков обясни кой е дал разрешение Вучич да прелети към Москва през въздушното ни пространство

България Преди 2 часа

Няма никакви предпоставки да затваряме въздушното си пространство за страни, с които сме в добросъседски отношения, каза министър-председателят

<p>Украинци за примирието: Вечерта обявяват примирие, а сутринта атакуват</p>

Украинци: На Русия не може да се има доверие. Вечерта обявяват примирие, а сутринта атакуват

Свят Преди 2 часа

„На Русия не може да се има доверие. Няма примирие. Винаги сме готови за всичко“, казва войник от фронтовата линия