Т ова годишно проучване е насочено към най-големите компании в света, измерени на база годишни приходи от продажба в американски долари. От него ви представяме десетте най-добре представящи се автомобилни компании.
Продажбите и печалбата са за 2018 г., а цифрата преди името на компанията отбелязва мястото им в индекса Fortune Global 500. В проценти се измерва промяната на същите параметри спрямо 2017 г.
82: Dongfeng Motor (Китай) - $90,9 млрд. от продажби (+2,5%), $1,60 млрд. печалба (+14,3%)
Dongfeng е поредната китайска компания, която трупа продажби благодарение на съвместните си заводи с утвърдените производители. Повече от половината продадени коли на марката са плод на джойнт венчъри. Компанията планира да продава по 150 000 коли годишно извън Китай през 2020 г. През 2018 г. роят им е бил 65 000.
66: Nissan (Япония) - $104,4 млрд. от продажби (-3,2%), $2,88 млрд. печалба (-57,4%)
Тези минуси в приходите от продажби и най-вече в печалбите съвпадат с ареста на Карлос Гон, който дълги години ръководеше Алианса Renault Nissan, който към днешна дата е поставен под сериозно напрежение.
53: BMW (Германия) $115 млрд. от продажби (+3,4%), $8,40 млрд. печалба (-13,6%)
През 2018 г. продажбите на BMW нараснаха за осма поредна година, но тези на MINI спаднаха с 2,7%. Продажбите на електрическите модели на BMW и MINI нараснаха с 38,4% до 142 617 бройки в световен мащаб.
Спадът на печалбата може да се отдаде на търговската война между САЩ и Китай, както и на стандарта WLTP, който се отрази негативно на почти всички компании в Европа.
39: SAIC Motor (Китай) - $136,4 млрд. от продажби (+5,9%), $5,44 млрд. печалба (+6,9%)
SAIC продава автомобили под марката, плода на джойнт венчърите с GM и Volkswagen. Марката Roewe записа ръст от 24% на продажбите в Китай, докато продажбите на MG в Китай достигнаха 312 000 бройки (+132%).
34: Honda (Япония) - $143,3 млрд. от продажби (+3,4%), $5,50 млрд. печалба (-42,4%)
Ръстът на приходите от продажби се задвижва от скока с 2,5% на продажбите в Китай и малкия спад в Америка. Но драстичният спад на печалбата се дължи на неблагоприятните обменни курсове и мита.
32: General Motors (САЩ) - $147,0 млрд. в продажби (-6,5%), $8,01 млрд. печалба (-8,3%)
General Motors води списъка в САЩ с пазарен дял от 16,9% - повече от Nissan и Honda взети заедно. Наскоро концерна обяви, че ще се откаже от шест модела, за да се фокусира върху пикапите, SUV и електромобилите.
30: Ford (САЩ) - $160,3 млрд. от продажби (+2,3%), $3,68 млрд. печалба (-51,6%)
Най-големият губещ от всички. Този драстичен спад в печалбата се дължи на спада на продажбите в Китай и Европа, но най-сериозна спънка се оказва търговската война между САЩ и Китай, която коства на компанията $1 млрд. Не по-малка вина за това имат и различните сервизни акции за дефектни части, струващи $299 млн.
18: Daimler (Германия) - $197,5 млрд. от продажби (+6,6%), $8,56 млрд. печалба (-27,9%)
През 2018 г. Mercedes-Benz продаде 2,3 млн. коли – най-големият брой в историята в марката, което я превърна в най-продаваната луксозна марка в света, продавайки с 8,7% повече коли от BMW. Но спадът в печалбата от 27,9% е впечатляващ.
10: Toyota (Япония) - $272,6 млрд. от продажби (+2,8%), печалба $16,98 млрд. (-24,6%)
Toyota е световен лидер на пазара на пътнически автомобили с 9,5%. През 2018 г. компанията продаде 2-милионния си хибрид в Европа. Но печалбите на марката спаднаха с цели 24,6% спрямо 2017 г. Това се дължи за сервизна акция за Prius, както и на скъпите клиентски отстъпки в САЩ, целящи да повишат търсенето.
9: Volkswagen (Германия) - $278,3 млрд. от продажби (+7,0%), печалба $14,32 млрд. (+9,3%)
Първото място в класацията е за… Volkswagen, естествено. Tози резултат бе постигнат въпреки редица трудности, свързани с огромния „Дизелгейт”, избухнал през 2015 г. Само за 2017 г. компанията е изплатила $4,3 млрд. глоби.
Volkswagen е единствената марка в Топ 6, чиято печалба е нараснала през 2018 г. КАто цяло групата продаде 10,8 млн. автомобила, в това число леко- и тежкотоварни камиони. Audi продаде 1,8 млн., а Skoda 1,2 млн.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram
Броят на зарядните станции във Великобритания е по-голям от броя на бензиностанциите
В битка с мръсния въздух: Букурещ забранява бричките в центъра
Значението на думата „кола” е остаряло и трябва да се вземат мерки
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!