П овечето автомобилни компании произвеждат коли от първия ден на създаването си, но има и такива, които са започнали с напълно различен бизнес. Сега ще направим едно връщане назад в годините, когато някои много известни марки започват съществуването си, но не с производство на автомобили.
Някои от тях може и да не са новина за вас, тъй като големите компании се гордеят с това, което са правили в началото. Обикновено това са фирмите, които от създаването си се занимават с коли. От тази интересна ретроспекция са изключени компаниите, занимаващи се с производството на самолети, двигатели или влакове. Вместо тях тук са компаниите, които започват автопроизводство от нещо, което не е имало нищо общо с колите.
Сигурно пак няма да ви изненадаме, но не това е и целта. И все пак, знаете ли с какво са се занимавали братята Дукати, основатели на едноименната мотоциклетна марка? Правили са радиа през 20-те години на миналия век. И така…
Оpel
Adam Opel AG е един от най-старите автомобилни производители в света. Може би сте мислили, че произвежда автомобили от самото начало, но не такъв е случаят. Компанията е основана през 1862 г., но първият й автомобил е произведен през 1899 г. Какво са правили през тези 37 години?
Всичко започва в един краварник в Рюселсхайм, на чието място и до днес се помещава главният офис на Opel. Но по онова време Адам Опел използва мястото за производство на шевни машини. Нещата потръгват и той премества главното производство в по-голяма сграда.
Точно преди да направи това, г-н Опел започва продажбата на велосипеди – онези с огромното задно колело и малкото предно. Втората производствена линия на компанията е много успешна, надхвърляйки успеха на шевните машини. Скоро се появява Фридрих Луцман, с чието партньорство Опел започва производство на автомобили. Този бизнес не се оказва толкова успешен първоначално, но асфалтира пътя за новия бизнес, който ние познаваме.
Peugeot
Французите от Peugeot също са познати със своите велосипеди, които произвеждат преди появата на автомобила с едноименната марка. Но първият продукт, който компанията продава, са мелничките за кафе, пипер и солниците. Последните два продукта все още се продават от Peugeot, при това на доста висока цена.
Друг важен клон от бизнеса е стоманата. Peugeot произвежда остриета за триони, рамки за чадъри, стоманени пръти и много други. След това се появяват велосипедите, които все още са част от портфолиото на марката.
През Първата Световна война марката произвежда и оръжия, както и военни превозни средства и снаряди. Друга важна част от бизнеса на Peugeot е Gefco, създадена през 1949 г. Компанията е фокусирана върху логистиката на международно ниво. В момента PSA Group притежава 25% от нея.
Hyundai
Автомобилното подразделение на Hyundai е само част от Hyundai Group, която днес произвежда електроника, както и тежки строителни машини. Първата южнокорейска компания, наречена Hyundai, която днес е един от основните стълбове на корпорацията, е основана през 1947 г.
Първоначално Hyundai е строителна компания, която бързо се разраства в различни индустрии. Преди да започне с колите, тя предлага материали за строителство, както и товароподемни машини.
В момента Hyundai е известен с корабостроителство, търговия, електроника, изследване и други елементи от световната индустрия. Hyundai притежава LG Semi-Conductor, основен играч в сета на електрониката.
Skoda
Историята за Skoda, вторият най-стар автомобилен бранд в Чехия, е свързан с велосипедите, но не така, както очаквате. Това не е индустриална компания, която прави велосипеди. Единият от основателите й е търговец на книги, а другият инженер. Говорим за Вацлав Лаурен и Вацлав Клемент, двама запалени велосипедисти.
Вацлав Клемент, търговецът на книги, който е собственик на книжарница, си купува немски велосипед, произведен от Seidel&Naumann. Той открива проблем с него, който докладва на производителя в писмо, написано на чешки.
Отговорът, който получава от немския производител разстройва толкова много Клемент, че той основава работилница за ремонт на велосипеди. Работилницата става компания, като тук се появява и Вацлав Лаурен, който помага в дизайна и производството. Следва производство на мотоциклети, а автомобилите идват малко по-късно.
Toyota
Един от най-големите (най-голям към момента) автомобилни производители в света, Toyota, не започва бизнеса си с производство на коли. Компанията се основава и пробива в текстилния бизнес. Компанията става толкова известна заради автоматизирания производствен процес, който включва система, която спира производството при възникване на проблем. Процесът е създаден на база принципа „jidoka”, въведен в Toyota Production System.
Основателят на Toyota, г-н Сакичи Тойода, продава патента на британска корпорация, която основава автомобилното производство на японската компания. Първоначално колите се продават под името Toyoda, след това се преименуват на Toyota.
Настоящото име е дадено от Рисабуро Тойода, зет във фамилията. Компанията е преименувана след обществен конкурс за създаване на ново лого на компанията.
Новото име е ценно, тъй като изисква осем движения с четката (щастливо число в японската култура), за да бъде изписано на японски.
Suzuki също започва бизнеса си с производство на машини и станове за тъкане на коприна, докато Mazda произвежда металорежещи машини.
Четете още:
Кларксън, Хамънд и Мей пуснаха „автомобилен аналог на порно сайт”
BMW готви взрив в SUV гамата си с 5 нови модела
Фаровете на Mercedes-Benz ще проектират пътните знаците върху платното
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!