П ървосигналната асоциация с името на втория електрически модел на Nissan е с оперното изкуство, но истината е, че името на модела идва от санскрит и означава благороден.
„Благородно“ бе и забавянето му на пазара, тъй като той идва повече от десетилетие, след като Leaf дебютира и стана първият масов световен електромобил. Ковид и кризата с чиповете също изиграха лоша шега на Nissan, но японците не обичат да правят компромис с нищо, затова предпочетоха да изчакат, но всичко да е изпипано като по ноти.
Сега Ariya е на българския пазар, при това с около 10 000 лв. по-ниска цена от предварително обявените, което дава основание на официалния вносител да планира смело.
Но истинските аргументи изказва самият автомобил, който, според моето скромно мнение, е най-добре изглеждащият електрически кросоувър на пазара. Заявявам това съвсем смело, макар да има мнения, че дизайнът е двуполюсен, нещо, което Nissan изпипаха до съвършенство с първия Juke.
Аз не съм от тези, които споделят горното мнение, затова и съм толкова категоричен. И макар дизайнът да не е най-важният за един електромобил, нека не се лъжем, първосигналното впечатление е изключително важно при вземането на решение. Още повече, че немалка част от модерните електромобили страдат от липсва на обаяние и идентичност.
Нищо подобно не може да се каже за Nissan Ariya, която предлага визия на концептуален модел отвън и вътре. А обаянието започва още с името на дизайнерската философия на Nissan – „вечен японски футуризъм”, но още по-любопитни са триизмерни, традиционни японски „кумико“ елементи, интегрирани точно под гладката повърхност на решетката.
Това са дребни елементи, но вписващи се перфектно във футуристичните линии, особено дъгообразната линия на покрива, подчертана от алуминиева лайстна, завършваща над стоповете. Повърхностите са изгладени и изчистени, над петата врата има спойлер, който помага задното стъкло да не се зацапва в дъжд и дори елиминира нуждата от чистачка. Стоповете са съединени от общ светлинен елемент, а многото черен гланц завършва цялостната картинка.
Дизайнът на джантите също е доста атрактивен, може да са с размер 20 цола, но може би по-добрият вариант е 19-цоловият, тъй като 20-ките са шумнички при контакт с асфалта. „Разтопеното злато“, както е наречен най-атрактивният цвят, е допълнителен магнит за окото, когато е облян от слънчева светлина. Ariya се предлага с пет двуцветни комбинации с черен покрив и четири цветови комбинации на цялата каросерия.
Интериорът също отдава чест на японското изкуство с почти дзен минимализъм. И тук имаме кумико елементите, но по-важното е, че материалите са наистина впечатляващи. Първият път, когато карал Ariya преди повече от година, заключих, че качеството на изработка дори на кожения салон е по-добро от това в „Годзила”. Но ако в GT-R е търсен един ефект, тук дизайнерите са искали да пресъздадат усещането за просторно, изчистено и светло жилищно пространство.
И напълно се успели, използвайки минималистичен подход. Вярно, имаме монолитен дисплей с два 12,3-инчови екрана, имаме втора скрита жабка и централна конзола, задвижвана от електромотор, които, освен да се похвалиш с тях на приятели, не вършат кой знае какво.
Целия материал може да прочетете на CarMarket.bg
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!