П ътувам към Базел по време на първия от четирите „мейджъра” за годината. Джокович спечели рекордната осма титла в Мелбърн, изоставайки вече на две след Надал и на три след Маестрото. Сърбинът няма спиране на австралийска земя, но Роджър Федерер си остава най-добрият (според мен), пример за милиони по света. Затова ентусиазмът ми е повече от разбираем, кацайки в родния град на Федерер, в който той има 10 победи в тенис турнира.
Но аз кацам на швейцарска земя по друг повод. Той е първият плъг-ин хибрид на Opel (и първи компактен плъг-ин кросоувър от Германия).
Интересното на летището в Базел е изходът от него, където стигаш до три коридора, на всеки от които има табела: Швейцария, Франция, Германия. Именно това е символиката, коя е накарала организаторите да предпочетат града на Фед за динамичната премиера на Opel Grandland X Hybrid4, предлагащ най-доброто от задвижването на три двигателя.
След като представи първия си електромобил (е-Corsa), сега наред е първият плъг-ин хибрид, с който продължава изпълнението на плана PACE!. Двата модела са първите по рода си, които ще допринесат за електрификацията на цялата моделна гама на Opel до 2024 г.
В какво се крие успехът на формулата плъг-ин? Той се основава на проучвания, които казват, че около 80% от дневните пътувания в Германия (а и по-голямата част от света) са на разстояние под 50 км.
Skoda Kamiq пасва точно по мярка (тест драйв)
Тестваме най-продавания модел в средния клас на планетата: VW Passat
Това означава, че собствениците на Grandland X Hybrid4 биха могли (на теория) да пътуват без да отделят никакви вредни емисии в атмосферата, тъй като моделът може да измине до 59 км (WLTP) само на ток. За целта обаче трябва да зареждат автомобила си поне (а най-добре у дома и в офиса) веднъж дневно.
Времето за зареждане зависи от вида на използваното зарядно устройство. В допълнение към кабела за зареждане от домакинската електрическа мрежа, който се предлага серийно с автомобила, Opel предлага и устройства за бързо зареждане на обществени станции и от стенни зарядни модули wallbox в домашни условия. Така например, от wallbox модул със 7,4 кВт акумулаторната батерията с капацитет 13,2 kWh се зарежда изцяло за около 2 часа.
Хибридният Grandland X изпъква с атрактивните син и червен цвят, които могат да се разчупят с черен преден капак, колонки, прагове, капаци на страничните огледала и таван. Най-привлекателно автомобилът изглежда отстрани, като за това допринася обратната С-колона и рязко спускащата се назад линия на покрива. Тя е акцентирана чрез хромирана лайстна на прозорците и хромирани релси на покрива. Тези два детайла се съчетават успешно със страничния ръб през вратите, за да се получи изключително спортен и същевременно елегантен профил.
Но акцентът тук си остава задвижването. А то е изградено въз основа на най-съвременните хибридни технологии. На първо място това е 1,6-литровият турбо бензинов двигател с мощност 200 к.с. Предният електромотор (81 kWh) е свързан с електрифицирана 8-степенна автоматична трансмисия, докато задният електромотор (83 kWh) заедно с инвертора и диференциала са вградени в електрозадвижвания заден мост. Този втори електромотор превръща Grandland X Hybrid4 в автомобил с постоянно задвижване на четирите колела, нещо, което се цени много в България, за останалата част от Европа ще има и версия само с предно.
Lexus RX: японска трактовка на определението луксозен (тест драйв)
Роди се звезда: тестваме новото Peugeot 208
Сумарната мощност на тази система възлиза на 300 к.с. (докато батерията е пълна), а въртящият момент е цели 520 Нм. Тези параметри гарантират едно много сериозно ускорение от 6,1 сек до 100 км/ч, но по-важното е, че средният разход на гориво възлиза на 1,4 – 1,3 л/100 км (но при задължително поне едно зареждане на ден).
Четири са режимите на задвижване: Electric”, “Hybrid”, “AWD” и “Sport”. Така например, изборът на хибриден режим позволява на автомобила автоматично да избере най-ефективния си начин на задвижване с възможност за преминаване към изцяло електрически режим на движение в града. Тук интересна функция е „e-Save”, която позволява да съхраните заряда на батерията (ако се пътува от близко населено място до големия град) за движение в централните части на големите градове, тъй като в сила за почват да влизат все повече рестрикции за автомобилите с ДВГ именно в най-натоварените и мръсни зони на градовете. От друга страна изборът на режим AWD на включва колелата на електрифицирания заден мост, осигурявайки максимална тяга и стабилно сцепление на всички видове пътища и настилки.
Проблемът е, че аз нямах възможността да тествам модела на различни пътни настилки. Причината за това се крие във факта, че изминалият януари бе най-топлият досега, като средната температура в Европа е била по-висока с 3 градуса спрямо януари 2019 г. Казвам това, защото се предполага, че когато си в Швейцария или Германия (по-точно в планината Шварцвалд) по това време на годината, снегът трябва да е в изобилие, но вместо него температурата бе над 10 градуса. Фотографите на Opel казаха, че са намерили малко сняг в най-високите части на планината за своите нужди, но иначе отишлите да карат ски се разхождаха леко унили под яркото януарско слънце.
Хибридният Grandland X се чувства чудесно на магистралата. Аеродинамичните шумове са неутрализирани чудесно, но за сметка на това шумът от работата на ДВГ-то се чува отчетливо. Стане ли дума за Opel, то AGR седалките винаги са акцент в изложението ми, тъй като обгръщат тялото и неутрализират умората на дълъг път. Ергономията е на ниво, но приборното табло изглежда малко постно в автомобил за 90 000 лв. Макар монтирана под задните седалки, батерията изяжда 24 л от товарното пространство (490 спрямо 514 л при стандартния модел).
В типичния за Opel стил, в Grandland X PHEV може да разчитате на пълна свързаност с последното поколение, съвместими с Android Auto и CarPlay системи IntelliLink, както и на асистента за свързаност и услуги Opel OnStar, включващ Wi-Fi Hotspot.
Разходката ми в Шварцвалд ме убеди, че Grandland X Hybrid 4 се справя завидно добре и в завоите. Накланянето на каросерията се усеща, което е и очаквано, но далеч по-впечатляващи тук са 520-те нютон метра въртящ момент. Те гарантират сериозна тяга, която е добре балансирана към работата на 8-степенната автоматична трансмисия, селекторът за която е взет от Peugeot (а това не беше нужно).
Ford Focus ST: Д-р Джекил и мистър Хайд (тест драйв)
Тестваме най-продавания модел на Renault
Характерна за този тип автомобили е режимът за „принудителна рекуперация” на енергия. Спирачният момент на електрогенератора е толкова висок, че при нормално движение въобще не е необходимо използването на спирачния педал за намаляване на скоростта до пълно спиране. Така се възстановява повече енергия, за да се удължи пробега само на ток.
Аз не успях да карам много на ток, тъй като по-голямата част от маршрута ни (около 240 км) бе извън града, но в края на пътуването върнах автомобила при среден разход 5,7 л/100 км. Извън града запасът на ток се изчерпва много бързо, но въпреки това този разход е повече от добър. Големият проблем е, че у нас няма субсидии за „зелени” автомобили, а ценана на Hybrid4 цапочва от 90 270, докато на версията само с предно от 80 бона.
Технически характеристики:
Opel Grandland X Hybrid4
Размери
Дължина, мм: 4477
Широчина, мм: 1906
Височина, мм: 1609
Междуосие, мм: 2675
Собствено тегло, кг: n/a
Двигател
Тип: 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1560
Макс. мощност, к.с.: 200
Електромотори
Мощност, Kw: 81 (преден) и 83 (заден)
Батерия, kWh: 13,2
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 235
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 6,1
Среден разход, л/100 км: 1,4 – 1,3
Вредни емисии СО2, г/км: 32 - 29
Базова цена на модела, лв. с ДДС: 90 270
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!