Audi e-tron е най-важният модел на марката за последните десетилетия (тест драйв)
Audi e-tron quattro   
Източник: Vesti.bg

Е лектрическият кросоувър e-tron е първият сериен автомобил на Audi без ДВГ, генерира 408 к.с., реагира моментално на подаването на газ, а огромната батерия е интегрирана в шасито, което увеличава устойчивостта на каросерията и предотвратява накланянето й в завои. Но този автомобил е много далеч от идеята да атакуваш завоите с газ или да правиш линейни ускорения на 402 метра, за да качиш в YouTube поредния скалп на някой V12 звяр от отминаваща епоха.

С други думи казано, подходът на Tesla и Audi е коренно различен. Американската марка иска да те шокира още на хартия. Безспорен факт е, че нейните модели нямат конкурент по отношение на пробег и ускорение. Но в Audi са избрали друг подход, а именно – да предложат на своите клиенти електромобил, който предлага всички качества, които се свързват с модерния SUV-модел, който превзе автомобилния пазар като пандемия, като вирус, поразил човечеството.

Вижте Audi e-tron Quattro в целия му електрически блясък

Зад волана на Audi e-tron quattro

Затова не е изненада, че германският отпор на Tesla идва именно във формата на SUV. Първи се надигна Jaguar I-Pace, а след това дойде Mercedes EQC. BMW скоро ще извади iX3, Volkswagen ще качи на конвейра Сrozz. Къде се вписва Audi?

Трудно ми беше да повярвам, че в Мюнхен един модел на Audi ще предизвиква такъв интерес, но е абсолютна истина, че срещнах много любопитни погледи към e-tron от други водачи.
Трудно ми беше да повярвам, че в Мюнхен един модел на Audi ще предизвиква такъв интерес, но е абсолютна истина, че срещнах много любопитни погледи към e-tron от други водачи. Източник: Vesti.bg

До 2025 г. всеки трети модел на Audi ще носи името «е-tron», т.е. ще е или изцяло електрифициран, или ще е хибриден. Първият от плеядата електромобили на марката вече е качен на конвейра в Брюксел, а в края на тази година към него ще се присъедини версията e-tron Sportback с профил в стила на BMW X6, а през 2020 г. дебют ще направи e-tron GT (аналогът на Porsche Taycan) и неизвестен за момента компактен модел.

Skoda Kodiaq RS разчита на 500 Нм от най-мощния дизел на марката (тест драйв)

Mercedes-Benz GLC F-Cell: Карахме първия в света водороден хибрид (тест драйв)

Но докато ги чакам, ще се похваля, че бях един от двамата български журналисти, които първи имаха възможността да тестват електрическия кросоъвър Audi e-tron, построен на познатата ни платформа MLB Evo, на която са „качени” Q7 и Q8. При следващите модели това ще се промени, тъй като концернът е готов с новите си платформи, предназначен специално за електромобили.

Коренно различно от традиционния моторен кош, в нишата е мястото за зарядните кабели.
Коренно различно от традиционния моторен кош, в нишата е мястото за зарядните кабели. Източник: Vesti.bg

Но това не означава, че инженерите са монтирали батерия, махнали са ДВГ, заменяйки го с два електромотора, и се е получил e-tron. От платформата MLB Evo са взети само основни елементи, като например определени части от окачването, кормилната система и част от електрониката, т.е. e-tron е разработен от нулата, шасито му е специално подготвено за него, за да се помести тежащата 750 кг батерия. Коефициентът на усукване на шасито е почти 50% по-висока спрямо конвенционален кросоувър с ДВГ.

Infiniti Q50 Hybrid е на легален допинг (тест драйв)

BMW X5 се превръща в най-важния баварски модел (тест драйв)

Предният електромотор генерира 170 к.с., а задният – 190, което ще рече, че разполагате с 360 к.с. и 561 Нм. Това е по-малко на фона на I-Pace (400 к.с., 696 Нм) и Mercedes EQC (408 к.с., 765 Нм), а топ-версията на Tesla Model X е недостижима (778 к.с., 989 Нм). Уловката е, че в режим Dynamic и натиснат до „ламарината” педал на газта, Audi e-tron предлага 408 к.с. за 8 секунди. И знаете ли какво? На мен това ми допада, защото идеята на един електромобил не е да те изумява с умопомрачителна динамика (какъвто безспорно е случаят с всеки модел на Tesla, няма как да се отрече), а да е екологичен и икономичен.

Източник: Vesti.bg

Това далеч не означава, че електрическият модел на Audi е бавен, ускорението до 100 км/ч трае 5,7 секунди, което си е повече от отличен параметър за автомобил, тежащ 2500 кг. Реакцията е мигновена, както при всеки електрически модел, но не ускорението от място, а междинното ускорение е това, което изумява. Просто ускорението от 120 до 201 км/ч (200 км/ч е по заводски параметри максималната скорост) е невероятно. Направих го на аутобан около Мюнхен, държа да уточня. Трябваше да се позабавлявам няколко пъти с това упражнение, но лекият страничен ефект е, че изминаването на около 3 км с подобна скорост и ускорение води до рязкото намаляване на пробега с 40-ина километра.

Audi Q8 е като катедрала на колела (тест драйв)

„Животът е прекрасен” на борда на Peugeot 508 (тест драйв)

Споменах думата пробег, а тя е сред най-важните, когато стане дума за електромобили. И така, Audi ви обещава 400 км автономен пробег с едно зареждане според новия цикъл WLTP. Това, както се досещате, няма как да стане. Моят личен опит с модела е следният. Тествахме го в средата на декември в Мюнхен, температурата беше около 0⁰С, през цялото време сме карали с включен климатик, двама човека на борда. На таблото се изписваше пробег от 247 км в началото на пътуването. В края му, след две „кръгчета” по 42 км (изминати общо 84 км) по предварително подготвен извънградски маршрут, борд компютърът показваше, че ни остават 181 км. Всичко това с доста ускорения, като и двамата стигнахме до 201 км/ч на километража. Убеден съм, че без такива изпълнения Audi e-tron безпроблемно ще измине над 300 км.

Източник: Vesti.bg

Предполагам забелязвате разликата между реално изминатите километри и показателите на борд компютъра. Това се дължи на иновативната система за рекуперация на енергия, която е сред основните технологични акценти в модела. Възобновяването на енергията става по два начина: когато водачът вдигне крака си от педала на газта, или когато бъде натиснат педалът на спирачките. И в двата случая електрическите мотори играят функцията на генератор и конвертират кинетичната енергия в електрическа.

При отрицателно ускорение до 0,3 g, електрическият SUV рекуперира енергия само чрез електромоторите. Такъв е случаят през около 90% от времето. Спирачките в колелата се намесват само когато водачът спира с по-висока сила от 0,3 g чрез натискане на педала. Те реагират много бързо благодарение на нова концепция за електрохидравлично задействане. Audi е първият производител в света, който използва тази концепция в сериен автомобил с електрическо задвижване. Когато спирате от 100 км/ч, Audi e-tron може да възстанови електрическа енергия с максимум 300 Нм и 220 kW. Tова съответства на над 70% от мощността му. Друг сериен модел не може да постигне подобен показател. Още по-интересното е, че тези спирачки не те пращат срещу предпазния колан, както е случаят с регенеративното спиране при други електромобили.

В дизайна няма крещящи решения, които да подсказват електрическият произход, но e-tron 55 quattro е изключително атрактивен.
В дизайна няма крещящи решения, които да подсказват електрическият произход, но e-tron 55 quattro е изключително атрактивен. Източник: Vesti.bg

Голямата батерия с капацитет 95 kWh също е в основата за големия пробег. За осем и половина часа ще се зареди в домашен контакт (АС), а ако доплатите за опционалното 22 kW зарядно – зареждането ще става два пъти по-бързо. Гордост за модела е възможността за зареждане на бързозарядна станция (DC) с мощност до 150 kW – за пръв път при сериен автомобила. На нея батерията ще се напълни на 80% за 30 минути. През 2020 г. в Европа ще има 400 такива станции в рамките на проекта IONITY, в който влизат Volkswagen, BMW, Daimler и Ford.

Източник: Vesti.bg

Няма да пропусна и аеродинамиката като един от основните стълбове за пробега на модела. При Q8 коефициентът на челно въздушно съпротивление е 0.34, докато при e-tron е 0.28. Може да стигне и 0.27, но това изисква да доплатите допълнително за атрактивните странични камери, заменящи традиционните огледала. Изглежда атрактивно отвън, също толкова атрактивно и отвътре с дисплеите във вратите, на които се изобразява картината зад автомобила. Уловката е, че това е една от основните ми критики към автомобила. Много е нехарактерно да гледаш толкова ниско във вратите, а още повече – не получаваш ясна представа за случващото се отзад. А маневрирането на заден ход е кошмарно, тъй като имах чувството, че ще се ударя в обекти, които бяха на метри от мен.

Интериорът е изключително качествено и модерно разработен, като новост е скоростният лост, както и двата дисплея във вратите, на които гледате картината зад автомобила, предавана от опционалните камери, заменящи традиционните странични огледала.
Интериорът е изключително качествено и модерно разработен, като новост е скоростният лост, както и двата дисплея във вратите, на които гледате картината зад автомобила, предавана от опционалните камери, заменящи традиционните странични огледала. Източник: Vesti.bg

Иначе интериорът е страхотен, както вече няколко пъти съм констатирал по повод на Audi. Скоростният лост е доста нетипичен, но и това ще преглътна. Важното е, че всичко е супер качествено, просторно на задния ред, а в багажника имате обем от 600 л. За мен особено интересен беше фактът, че по вратите и арматурното табло успях да преброя 10 различни материала, докато час по-късно седнах в Modеl X, в който бяха използвани три материала по таблото и вратите.

Точно 7 години след първата ми среща с електромобил в лицето на Mitsubishi i-MiEV, мога да направя пряко сравнение за развитието на бъдещето на автомобила. Въпросното Mitsubishi, освен че приличаше на сапунерка, можеше да се похвали с максимална скорост 130 км/ч, батерия с капацитет 16 kWh, 67 к.с. мощност на електромотора, ускорение до 100 км/ч за 16 секунди. Пробегът му по заводски параметри бе 110 км, а цената тогава 70 000 лв.! Няма да правя сравнения, вие сами може да ги направите.

Източник: Vesti.bg

Знам със сигурност, че e-tron няма да се продава в голям тираж, но със същата сигурност мога да заявя, че това не е и задачата му. Убеден съм, че Audi са натоварили първия си сериен електромобил с друга задача, а именно: да демонстрира на света, че компанията е готова за електрическото бъдеще, което предстои пред автомобилната промишленост.

Абсолютно съм наясно, че Audi e-tron отстъпва на Tesla Model X по най-важните (според мнозина) параметри: пробег и ускорение. И ако първият определено е от първостепенно значение, то какъв е екологичният смисъл на един електромобил да ускорява като супер автомобил? Такъв няма, а при едно подобно ускорение възможният пробег се снижава в колосални размери.

Но щом искате нещо подобно, за да се хвалите на маса, то Model X е за вас. На летището в Мюнхен имаше изложен един такъв автомобил, а запален дилър обясняваше, че 778 к.с. са нещо нечувано. Получаваш ги (плюс волан и един телевизор) срещу скромната сума от 150 000 евро (нали искате ускорение). Версията 75D пък е само 95 000 евро. Да, пак е с по-голям пробег от Audi e-tron, който в Германия струва около 75 000 евро, но последният е точно този SUV, който познават всички клиенти, докато Model X предлага един стерилен салон, усещането да седиш в който е като в болнична стая.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Съд блокира заповед на Тръмп, спираща "Гласът на Америка"

Съд блокира заповед на Тръмп, спираща "Гласът на Америка"

Свят Преди 6 часа

Конгресът е финансирал и разрешил радиостанциите

ЕК планира пълно спиране на вноса на руски горива

ЕК планира пълно спиране на вноса на руски горива

Свят Преди 6 часа

Все още има какво да бъде направено по този въпрос

171 кг наркотици в камиони от България на Капъкуле

171 кг наркотици в камиони от България на Капъкуле

Свят Преди 8 часа

Шофьорите на двете превозни средства са задържани

Израел заплаши с „по-голяма“ офанзива в Газа

Израел заплаши с „по-голяма“ офанзива в Газа

Свят Преди 9 часа

Еял Замир: Ще разширим действията си до по-голяма и значима операция

Посланикът на България в САЩ е подал оставка

Посланикът на България в САЩ е подал оставка

България Преди 10 часа

Панайотов става посланик в САЩ през 2022 г.

Израел призна, че е убил Марин Маринов

Израел призна, че е убил Марин Маринов

Свят Преди 11 часа

Смъртният случай е причинен от танков огън

Терзиев: Долу ръцете от инж. Стоян Братоев

Терзиев: Долу ръцете от инж. Стоян Братоев

България Преди 11 часа

Бонев: „Това е активен саботаж на строителството на метрото на София

Зеленски затвърждава позицията си за Крим след нападките на Тръмп

Зеленски затвърждава позицията си за Крим след нападките на Тръмп

Свят Преди 12 часа

Украинската конституция определя Крим като "неразделна съставна част на Украйна"

„Училище за отговорни инфлуенсъри“: първата по рода си платформа у нас обучава и сертифицира създатели на съдържание

„Училище за отговорни инфлуенсъри“: първата по рода си платформа у нас обучава и сертифицира създатели на съдържание

Любопитно Преди 12 часа

Инициативата цели да насърчи култура на по-осъзната, етична и безопасна ​онлайн комуникация

Дете на 4 години в София с менингококова инфекция

Дете на 4 години в София с менингококова инфекция

България Преди 12 часа

В градината, която посещава, са извършени над 200 проби

Унгария: Украйна е прекалено бедна за ЕС

Унгария: Украйна е прекалено бедна за ЕС

Свят Преди 13 часа

Бока: ЕС вече ѝ е предоставил най-малко 148 млрд. евро

<p>Принц Хари и Меган с кортеж и охрана на събитие в Ню Йорк</p>

Принц Хари и Меган с кортеж и охрана за срещата Time100 в Ню Йорк

Любопитно Преди 13 часа

Двамата отново предизвикаха вълна от реакции с новата си поява

ГДБОП ще провери има ли пробив в АПИ

ГДБОП ще провери има ли пробив в АПИ

Свят Преди 13 часа

Иванов е уведомил отдел „Киберсигурност” на ГДБОП

Нападение с нож окървави гимназия във Франция

Нападение с нож окървави гимназия във Франция

Свят Преди 13 часа

По първоначална информация едно дете е загинало, а други три са тежко ранени

Хирургът на папа Франциск разказа за последните му мигове

Хирургът на папа Франциск разказа за последните му мигове

Свят Преди 13 часа

Серджо Алфиери каза, че при последната си хоспитализация в "Джемели" тази пролет Франциск е казал, че не иска да бъде интубиран

КЗП пуска мобилно приложение за летния сезон

КЗП пуска мобилно приложение за летния сезон

България Преди 14 часа

През 2024 г. общият брой на жалбите и сигналите до КЗП надхвърля 27 000