Н яма да забравя един тест драйв от средата на 2015 г. Обектите на вниманието тогава бяха Ford C-Max & S-Max, но вечерта премина в сладки приказки с един от инженерите на автомобилите, който преди това беше прекарал години в Skoda. Същият разказваше, че по негово време в чешката марка е имало нареждане Skoda да поддържа по-ниско ниво на качеството, за да не пречи това на Volkswagen. Същото е било дошло от най-висшата инстанция тогава – Фердинанд Пиех.
Е, диктаторът отдавна вече не оглавява концерна, а през последните години Skoda процъфтява. Доказателство за това са цифрите както в световен мащаб, така и в България. Вносителят на марката у нас е сред лидерите при продажбата на леки автомобили, изпреварвайки с няколко места Volkswagen.
РАЗХОДЕТЕ СЕ СЪС SKODA KODIAQ RS В СЛЪНЧЕВА ИСПАНИЯ
На световния пазар нещата са цветущи, тъй като за няма и две години, Skoda успя да пласира над 277 000 бройки от Kodiaq, което само по себе си е доказателство за качествата на модела. А поводът да се срещна отново с него бе международният тест драйв на най-скъпия и мощен дизелов модел на Skoda – Kodiaq RS.
Обозначението vRS се появява за пръв път върху капака на чешки SUV, за да донесе на марката приза „Най-бърз 7-местен SUV на Нордшлейфе” (9:29,84 мин.), което за маркетолозите си е добър повод за реклама. Това ще рече, че Kodiaq Victory Racing Sport не е бавен автомобил, напротив. Моделът ускорява от място до 100 км/ч за 6,9 секунди (7,0 сек във версията със 7 места), което не може да се каже, че е потресаващ параметър, но все пак говорим за тегло от почти 1900 кг и 2,0-литров двигател.
Точно така, двигателят е 2,0-литров и за пръв път RS модел се предлага само с дизелово задвижване, противоположно на все по-голямото недоверие на европейците към този тип задвижване. Отговорът от Skoda на въпроса защо няма бензин, дойде на база пазарни резултати – 60% от продажбите Kodiaq дължи на дизеловите си двигатели, затова и RS разчита на най-мощния дизел в гамата на Skoda, който допреди известно време се вграждаше и в Porsche Macan.
Mercedes-Benz GLC F-Cell: Карахме първия в света водороден хибрид (тест драйв)
Infiniti Q50 Hybrid е на легален допинг (тест драйв)
Става въпрос за двигател с две турбини (малка и голяма, като последната генерира до 3,8 бара налягане), 240 к.с. и максимален въртящ момент от цели 500 Нм, налични в диапазона 1750-2500 об./мин. Въртящият момент е в изобилие и при рязко сгазване на газта, колелата превъртат. Тук е моментът да кажа, че моторът върви редом със 7-степенна автоматична трансмисия, чиято версия (да поема въпросните 500 Нм) също се използва за пръв път от марката. Начесах си крастата и с два старта с Launch Control.
Тъй като у нас SUV без 4х4 е като лятна почивка без снимка от Халкидики, то Kodiaq RS няма да ви разочарова. Нямах (а и не съм искал да го правя с тези 20-цолови изящни джанти) възможността да тествам Kodiaq RS извън пътя, но при просвет от 197 мм може да се предположи, че ще се справя добре и там. Задвижването на четирите колела разчита на пето поколение електронно контролиран многодисков съединител (1,4 кг по-лек от предходния), а също и блокаж на електронния EDS диференциал отпред и отзад, като в различни условия въртящият момент може да се прехвърли до 85% към едно от колелата.
BMW X5 се превръща в най-важния баварски модел (тест драйв)
Audi Q8 е като катедрала на колела (тест драйв)
Това, допълнено с адаптивното окачване Dynamic Chassis Control (DCC), гарантират стабилността на модела в завои, макар че наклонът на каросерията се усеща, все пак говорим за 1880 кг тегло. Системата Driving Mode Select регулира автоматично пружините и амортисьорите, съобразявайки се с предварително избраните от вас режими: Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual и Snow. Чрез тях се регулира също реакцията на дроселовата клапа, трансмисията и др. Стандартно се предлага и системата за прогресивно кормилно управление, която по електронен път променя твърдостта на волана, базирайки се на множество данни, включително скоростта.
Няма да подмина и факта, че за пръв път се използва системата Dynamic Sound Boost. Устройството е разположено отвън, близо до ауспуховата тръба. То разчита информацията за оборотите на двигателя, въртящия момент, избраната предавка и скоростта на движение, в следствие на което се генерира изкуствен звук, допълвайки естествения, създавайки едно много приятно за слуха звуково преживяване, без обаче да носи неприятното усещане за лош тунинг.
Нищо не липсва на Kodiaq RS в интериора. Спортните седалки са чудесни: предлагат едновременно отлична опора за тялото, но са и учудващо комфортни за подобен тип седалка. Същият суперлатив важи и за тапицерията, като дизайнерите не са се колебали между кожа и алкантара, а са миксирали и двата материали. Имаме и карбонови апликации, но личи, че материал е изкуствен. Приборното табло е изцяло дигитално, предлагайки няколко опции за избор на изгледа, като в спортен режим е с централно разположен оборотомер. Коженият волан със скосена долна част пасва идеално в захвата ми, а червените шевове по него, тапицерията и вратите завършват спортния облик на интериора.
Не мога да не отбележа и типичните за Skoda Simply Clever решения (18 на брой). Все пак Skoda Kodiaq RS си върви стандартно с чадър в предната врата (Rolls-Royce също го предлага, но сравнения между двете марки не могат да се правят по друг параграф). Най-готиното ново нещо, което открих за себе си, са подглавниците на задните външни седалки, чийто странични бордове са подвижни, за да може човек да подремне по време на път, но без главата му да се откачи от лашкане наляво-надясно. Същите вървят в комплект с одеяло (200 лв. като опция у нас). Нека авиокомпаниите да вземат пример и да направят нещо по въпроса, бързо.
Kodiaq vRS е голям, комфортен автомобил, оборудван с мощeн двигател, способно шаси и огромен багажник. Т.е. с него можеш много бързо да превозиш семейството си в пълно бойно снаряжение до морето или планината. А може и да тегли ремарке до 2,5 тона, ако се налага, но вътрешният му обем е достатъчно голям за багажа (725 литра обем на багажника във версия с пет места) на цялата фамилия. Ако бързате, това ще стане по най-бързия начин. Проблемът е, че тук говорим за най-скъпия модел на Skoda въобще. Базовата му цена е 91 000 лв. с ДДС, като при малко въображение може да се прескочи границата от 100 000 лв. Разбира се у нас има данъчно облекчение за 7-местните версии, каквато има и Kodiaq RS. Честито на печелившите, първите три бройки вече са поръчани.
Технически характеристики
Skoda Kodiaq RS
Размери
Дължина, мм: 4699
Широчина, мм: 1882
Височина, мм: 1686
Междуосие, мм: 2790
Маса, кг: 1880
Двигател
Тип: редови, 4-цилиндров, битурбо
Работен обем, куб. см: 1968
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 240 при 4000
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 500 при 1750-2500
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 221
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 6,9
Среден разход, л/100 км: 6,4
Вредни емисии СО2, г/км: 167
Базова цена, лв. с ДДС: 91 000
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!