С офия може да расте и да не старее, но със сигурност погрознява с всяка изминала година. Не съм вещ в градоустройството, но не и нужно, за да видя претъпканите квартали, сивите панелки, всевъзможните цветни изолации и окабеляване, което ще стигне до Луната. А едно от най-омразните ми неща е да видя току що санирана и боядисана стена, на която някой е изписал името на футболен клуб или звучното Keep Yourself Positive.
Точно с тези два начина за изразяване се свързват по-голямата част от графитите в София, но истината е, че отдавна отминаха годините веднага след падането на комунистическата партия от власт. Годините, когато младите тогава започваха да слушат нова музика, да карат скейт, да се изразяват по нов за нашите географски ширини начин – чрез графити.
Днес част от графитите са се превърнали в красиво изкуство (все още не може да надвие горните примери), което може да преобрази сивата ни столица (и не само). Не го бях забелязал, но един графити тур ми отвори очите за изкуството на Nasimo, Arsek & Erase, Esteo и др. Минете в района на минералните изводи (в карето около ул. „Веслец”), разгледайте платения паркинг срещу ЦУМ, направете един тур през кв. „Хаджи Димитър”, за да разберете, че грозните ни панелки може да бъдат и „платно” за изява на страхотни артисти. Българските графите творци могат да трансформират града ни така, както Dacia Spring би могла да направи това с градския автопарк.
Не, не я определям като произведение на изкуството, но определено е един от автомобилите, който може да остави траен отпечатък в бъдещото развитие на градската мобилност. Защото той е алтернатива на мастодонтите от отминали времена. Такива са един стар Defender и RAM в моя кв. „Борово”. Те заемат места за четири автомобила и почти не се движат, защото собствениците им ги е страх, че после няма къде да ги паркират. Те нямат място в града, а в гората или златните добруджански полета. За сметка на това най-евтиният европейски електромобил има потенциала да промени градската среда така, както го прави изкуството на споменатите автори. Автомобил, който очаквах с нетърпение да тествам.
Първият интересен факт, с който се сблъсквам, е визуалното му излъчване. На снимки човек би могъл да се заблуди, че става въпрос за голям автомобил. Това е така заради умишленото търсене на SUV-излъчване и каросерия, по която всички са полудели. За това спомагат по-щироките арки на колелата, гредите на покрива (за препоръчване с оранжеви детайли в ниво Comfort Plus), подсилената предна решетка, задната защитна кора и пътният просвет от 150 мм. Ща кажете че е малък, но ще сбъркате, защото Spring Electric е дълъг едва 3,73 мм (1,62 м широчина и 1,51 м височина), типичните размери на модел от Клас А. Повече в дизайна няма да задълбавам, но определено Spring е най-привлекателният като излъчване модел в гамата на Dacia, поне по моите критерии.
Dacia Duster продължава да надгражда (тест драйв)
Обяздваме върховния мустанг: Ford Mustang Mach-E GT (тест драйв)
Размерите му и фактът, че Dacia продължава да държи на философския камък, който я направи толкова успешна, са в основата на р-EV-олюцията, която Spring започва. Говоря за това, че клиентите на марката не искат да плащат за комплексни електронни помощници и друго оборудване, затова и Dacia не им го предлага, а това прави възможно Spring да е най-евтиният европейски електромобил.
Вероятно заради професионалната ми обремененост, но преди по-малко от месец карах Ford Mustang Mach-E GT, който е супер електромобил по моите разбирания. Тогава коментирах високата му цена от 150- 160 000 лв. Сега, когато най-после седнах в моята представа за електромобил към днешна дата - малък градски модел с ниска цена – започнах да се дразня, че няма екстри. Но Spring Electric не иска и няма претенциите да ви предлага лукс, тя предлага възможно най-достъпното и евтино предвижване в града. При това и с доста щедро вътрешно пространство за сегмента, а багажникът предлага най-добрия товарен капацитет в сегмента от 300 литра (без да се включва второто ниво на багажника за опционалната резервна гума). Но този факт не е от такова значение, тъй като за превоз на пазарските чанти е достатъчен и по-малък обем. Жабката в интериора е огромна (23 л). Навигационна система (Media Nav със 7-инчов дисплей е опция) в града също не ви е много необходима, но тъй като може да репликирате екрана на смартфона си върху централния дисплей, около 3000 лв. в повече над базовата цена си струват.
Задвижването се осигурява от литиево-йонна батерия с капацитет 26,8 kWh, захранваща електромотор с мощност 33 kW (44 к.с.). В домашен контакт зарядът се пълни за 14 часа, на DC станция с мощност 30 kW това става за под час (до 80%), докато с домашна Wallbox станция (7,4 kW) – за под 5 часа. Dacia не предлага официално такава, но дилърите разполагат със списък с препоръчителни домашни зарядни, като най-евтиният вариант излиза около 1200 лв. (без монтажа).
Тази малка батерия и електромотор ще предизвикат усмивки у някои, но истината е, че именно батерията е в основата при формирането на цената на електромобила. Но платформата CMF-A на Renault Group е позволила на Dacia да направи много лек автомобил, тежащ едва 970 кг. Така не се налага голяма батерия, а такава, която да гарантира пробег от 225 км по цикъла WLTP (и 295 км по WLTP City). В Европа средният дневен пробег в сегмента на градските автомобили (A) е 31 км. На база тази статистика Spring ще се нуждае от само едно зареждане на батерията седмично. Тук ще отбележа една интересна иновация на Renault Group, а именно специален отвор към батерията, предназначена за по-лесно загасяване на евентуален пожар в батерията от противопожарните служби.
Очевидно някой с доста тежичък крак бе карал Spring преди мен, тъй като при потегляне (и 100% заредена батерия) възможният пробег бе 173 км. Но 8 ноември, когато пролетта дойде за мен, валеше и температурата бе около 6 градуса, а на борда бяхме трима човека. Парното работеше почти постоянно на пълни обороти, като толкова силно парно в друг автомобил не съм срещал. След 44 км, 15-ина от които изкачване към ресторант „Морените” на Витоша, зарядът на батерията спадна на 56%. При спускане се „върнаха” близо 20% от заряда, но тук трябва да отбележа, че регенеративното спиране не е типичното за електромобил, а е много по-слабо.
Peugeot 308 те пренася в „изгубения рай” (тест драйв)
BMW 4 Series е истинско откровение (тест драйв)
Любопитна специфика е и фактът, че трансмисията няма режим Р, а автомобилът се паркира на N и се дърпа ръчната спирачка. Няма го и типичното за повечето електромобили мощно ускорение, но пък междинното ускорение между 20 и 50 км/ч е много приятно. Тук правя поредното уточнение, че това е автомобил, предназначен предимно за града. Затова и не трябва да се изненадвате, че максималната му скорост е 120 км/ч. При натискане на бутона ECO тя се ограничава до 100, както и реакцията на електромотора, за да се пести „сокът” на батерията. Не ми допадна невъзможността да регулирам седалката по височина, тъй като позицията й е много висока. Любопитен щрих е звукът при затваряне на вратите, който много ми напомня този при G-Class, колкото и странно да е това сравнение. Изолацията също не изобилства, затова и характерният тролейбусен звук по време на движение се чува много отчетливо, както и електромоторът на едната предна чистачка. С радиус на завой от 4,8 м, Spring е изключително маневрен, но воланът е толкова мек, че на 90-градусов завой може да го завъртиш като волан на блъскаща се количка.
Вече веднъж споменах определението „най-евтин електромобил”, затова трябва да продължа разсъжденията си в тази посока. Стартовата цена на ниво Comfort е 33 500 лв., а Comfort Plus идва с три хиляди по-скъпо (36 350). Срещу тях получавате навигационна система Media Nav (7-инчов дисплей) и оранжеви екстериори (и интериорни) детайли, които подсилват SUV-излъчването на модела. Тези суми правят модела най-продаваният електромобил в Италия през последните месеци, а след 7000 поръчки през първите три дни от т. нар. pre order през пролетта, Dacia е принудена да спре кампанията в Европа, за да може да отговори на огромното търсене.
Американската мечта се материализира като RAM 1500 (тест драйв)
Тестваме един от най-големите инфлуенсъри: Nissan Qashqai
Разбира се винаги ще има някой, който да каже, че гроздето е кисело. Затова аз ще отбележа факта, че предвидените 30 млн. евро субсидия за покупката на електромобил по програма „Околна среда 2021- 2027 г.” биха могли (ако бъдат одобрени) наистина да натежат сериозно в полза на мнението ми, че Spring може да промени градската среда. Тези средства няма (ако въобще бъдат одобрени) да отидат само за Dacia, но такава субсидия би означавала, че Spring Comfort Plus би могла да струва на крайния потребител около 26 000 лв.! А догодина на пазара ще се появи и товарната версия на Spring, която ще е с две седалки и преграда зад тях, което ще рече хомолагация N1, а това от своя страна значи възможност за данъчен кредит.
Тук трябва да изтъкна и факта, че градското предназначение на Dacia Spring означава, че тя вероятно ще е втори автомобил в семейството. Така реално критиците биха могли да заключат, че всичко се обезсмисля, но това със сигурност не е така. Защото замърсяващите автомобили няма да се движат в градската част, което може да спомогне за намаляване на замърсяването на въздуха в София и другите големи градове със засилен трафик. Освен това малките й размери я правят супер лесна за паркиране, което в платените зони с нея е и безплатно. И не на последно място ще отбележа, че данъчното облагане на старите автомобили ще бъде променено. Това е неминуемо. Политиците в Брюксел са го решили, рано или късно и тук морално остарялата данъчна политика за МПС ще се промени и старите, замърсяващи автомобили ще бъдат обложени с по-висок данък. Столична община вече е осъдена за вреди от мръсния въздух, който прецедент ще повлече крак и общинарите ще бъдат принудени да вземат нужните марки. Говоря в бъдеще време, но съм убеден, че всичко това ще се случи. И Spring е едно от средствата, които биха могли да променят градската среда.
Технически характеристики:
Dacia Spring Electric
Размери
Дължина, мм: 3734
Широчина, мм: 1622
Височина, мм: 1516
Междуосие, мм: 2423
Собствено тегло, кг: 970
Двигател
Тип: електрически
Макс. мощност, к.с.: 44
Макс. въртящ момент, Нм: 125
Батерия, kWh: 26,8
Пробег, км: 225 км (WLTP, 295 км по WLTP City)
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 125
Ускорение 0-100 км/ч, сек: n/a
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 33 500 (Comfort)
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!