М ногото катастрофи (с фатален изход в голяма част от тях) и изцепки по магистралите са създали лош имидж на така популярното у нас прозвище тираджия. През годините то е натрупало много отрицателна енергия (къде оправдано, къде не), но това не може да ме спре да твърдя, че професията на професионалния шофьор е една от най-тежките и неблагодарните. И това го казвам не в тяхна защита, а защото съм дълбока убеден в това. Във Вюрт (Германия) знаят много добре това, затова инженерният потенциал на Mercedes-Benz е бил насочен към възможно най-голямо облекчаване на шофьорите, както и към възможно най-голямо облекчаване на операторите на големи автопаркове. Затова няма нищо случайно във факта, че Actros е 5 пъти „Камион на годината”, включително „Камион на 2020 година”.
Внушителните размери и историята зад Actros не ми дадоха сърце, за да откажа поканата да тествам този гигант. А и ще седна зад волана на камион една за втори път в 21-годишната ми кариера на автомобилен журналист. Този факт предполага, че нямам нужното свидетелство за правоуправление на камион, затова и тестът се състои на затворен маршрут, с инструктор до мен.
Не случайно уводът ми бе насочен към професионалните шофьори, защото те прекарват целия ден (седмици наред) зад волана и кабината на Actros (в този случай тя е 2,5 метра, международен транспорт). Това ще рече, че камионът е тяхното работно място и дом едновременно. А той е наистина впечатляващ.
Обяздваме 2385 „коня” от М-гамата на BMW (тест драйв)
Караме Kuga: най-електрифицираният модел на Ford
Качването в кабината си е цяло фитнес упражнение, с което осъзнаваш реалните размери на тази огромна машина. Но със сядането зад волана на Actros веднага усещам нещо, което не очаквах: шофьорското място е по-близо до това в A-Class, а не до това в камион, или поне не в представата ми за камион, която имах до момента. Нея винаги съм я свързвал с огромен панел, на който има безброй бутони и превключватели, а под нея дългата „патерица” на скоростния лост.
Не, пред мен е т. нар. Multimedia Cockpit: конвенционалното табло е заменено от 10- или 12-инчово дигитално приборно табло, на които се визуализира информацията за пътуването и техническото състояние на машината. Отстрани на него има още един 10-инчов дисплей, от който се управлява радиото, вътрешно и външно осветление, навигация, цялата функционалност на телематичната система Fleet Board, настройките по автомобила, климатичната инсталация и отоплението, приложенията Apple car play и Android Auto. Под тях има малко лостче на паркинг спирачката, а „патерицата” отдавна е в историята, заменена от лост на волана. Чрез въртящ се регулатор се избират режимите на трансмисията (12-степенна), а при натискането му надолу се задейства моторната спирачка (на три етапа). И общо взето това е. Тук ще маркирам също, че компютърната архитектура на MBUX системата (създадена от българския клон на „Вистеон”) е по-сложна от тази в лек автомобил, защото следи много повече параметри.
Другият основен акцент в кабината (освен двете легла зад мен и всевъзможното оборудване, което може да се поръча: печки, хладилници, шкафове и т.н.) са двата вертикални дисплея на колонките на вратите, на които следите картината от камерите, заменящи традиционните огледала. Да, от дясната страна все още странични огледала, но те са предназначени за следене на мъртвата точка точно пред и отстрани на кабината, но традиционните странични огледала за обзор назад са заменени от MirrorCam (стандартно, огледалата са опция).
Това е световна иновация в автомобилната индустрия, която за пръв път се повява в новото поколение Actros – система от камери и дисплеи вместо огледала за обрано виждане. Това води до намаляване на челното съпротивление на автомобила, като подобрената аеродинамика намалява разхода на гориво с около 2% при движение с висока скорост. Камерата също така осигурява наблюдение на по-голям периметър в сравнение с класическото огледало, което позволява непрекъснато следене на задния край на ремаркето, дори и в най-острите завои. Така се повишава безопасността по време на шофиране, маневриране и престой на паркинг. Дисплеят, заместващ огледалото, дава възможност за добавяне на дигитален маркер, чрез който водачът вижда къде е краят на ремаркето при маневриране и в случай на изпреварване. С негова помощ дори дилетант като мен успя да постави задния край на ремаркето точно до конусите при упражнение за паркиране назад, имитиращо паркиране на рампа.
Според цифрите от германската Асоциация за електронна търговия и дистанционни продажби (BEVH), потребителите са похарчили общо 20,2 милиарда евро за онлайн пазаруване между април и юни 2020 г. само в Германия. Това е с почти три милиарда евро повече от същия период на предходната година.
Бумът на поръчките обаче има и своите минуси: доставчиците на транспортни услуги изминават около 60 милиарда километра за доставки в Европа и САЩ всяка година и близо 17 милиарда километра в превоз на върнати стоки. Последните се равняват на 73 пътувания между Земята и Марс.
Сакралната „седмица” в Mercedes GLB (тест драйв)
1000 км със 118 лв. за газ и бензин с Renault Captur (тест драйв)
Данните сочат също така, че средно всеки четвърти тежкотоварен автомобил се използва за връщане на стоки, при което се отделят около 1,5 милиарда килограма въглероден диоксид. Вкарвам тези цифри, за да премина към темата за задвижването (а те вероятно ще натежат и в Брюксел, за да отпадне една от точките в пакета „Макрон”, предвиждащ камионът да се връща в страната на регистрация на определен период от време). Тук инженерите са направили всичко възможно, за да намалят разхода и вредните емисии. Но мен ме впечатляват параметрите: 450 к.с. и 2200 Нм (модификациите на моторите са доста), които са в златната среда за модела. Резервоарът с 900 литра нафта сигурно ще накара някои недобросъвестни шофьори да потрият ръце, но системата Fleet Board отчита 1000 параметъра, което ще рече, че контролът върху камиона е много стриктен.
А контролът от страна на водача е много лесен. Вярно е, аз съм дилетант, карах на затворен маршрут, но наистина управлението е като на лек автомобил. Удоволствието, когато двигателят стартира и разтриса леко кабината, е много приятно. За потегляне е нужно само да се завърти регулатора на трансмисията в положение D, след това плавно подаване на газ и оттам насетне свикване с габаритите. Аз за подобно нещо нямах време, признавам, но кормилното управление и маневреността са наистина впечатляващи. Трябва да маркирам, че Active Break Assist позволява на Actros да изпълни аварийно спиране на място от 50 км/ч при засичане на движещ се пешеходец. Пожелавам на никой шофьор да не му влезе в употреба тази система, но истината е, че тя спасява животи. А за спокойния живот на шофьорите се грижи Actros.
Тестваме застрашен вид: Audi SQ8 е с най-мощния дизел в Европа
Хибридната Skoda Superb iV вади скрити козове
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!