З а мен типичният англичанин е сдържан, обмисляш всяка своя дума, обичащ Империята, нормите, обичаите, чая. Поне в повечето филми така ги представят. Но има и такива, в които глупостта на англичаните е изведена на преден план. Сетих се за няколко такива заглавия, когато стана ясно, че англичаните са загърбили разумното и пожелаха да напуснат ЕС.
Ще съжаляват ли жителите на Съндърланд за решението си да гласуват "ЗА"?
Мен ме заинтересува един конкретен факт: 75% от населението на Съндерланд е гласувало за „Брекзит“. Повече от странен факт, след като лошите японци и европейци (в лицето на Nissan и Renault) са налели милиарди евро в своя завод, който функционира от 1986 г. В него сега работят около 7000 човека. Ако допуснем, че всеки от тях е член на четиричленно семейство, това прави 28 000 пряко обвързани с този завод. В съпътстващата производството икономика в региона са заети минимум още 5000 човека (по същата проста сметка – 20 000 при четиричленно семейство). Грубата калкулация показва: 50 000 човека в региона са обвързани с този завод. При 275 000 жители на града (към 2011 г.), това означава, че един на всеки пет-шест човека е в пряка връзка със завода. Какво ще се случи с него, след като Англия излезе от ЕС, предстои да видим.
В този завод се произвеждат моделите, оформящи гръбнака на Nissan. Първите във всяко едно отношение в два сегмента: Qashqai и Juke. Сядам отново зад волана им за един опреснителен курс, тъй като трендсетърите го заслужават.
А Qashqai е именно това. Трендсетър. Автомобил, който постави основата на бума в сегмента на кросоувърите. Миналата година, само 21 месеца след старта на производството на второто поколение във въпросния завод, моделът достигна кота 500 000, с което се превърна в най-бързо произвежданият във Великобритания автомобил. От Линия 1 на завода в Съндерланд слиза по един нов Qashqai на всеки 62 секунди.
Как се ражда „златната кокошка“ на Nissan
През 2002 г. екип от 25 човека започва 12-месечен проект в техническия център на компанията в Япония, за да разработи следващото поколение Nissan Almera.
Около 9 месеца след началото на процеса, на 13 декември 2002, екипът стига до решението, че новата Almera няма да може да се противопостави на конкурентите.
Тогава Хирохиде Тагава предлага нещо от сорта на мини Murano, което предложение, според него, ще счупи бариерите по онова време за притежаване на SUV автомобил. А тези бариери са: висок разход, лошо качество в интериора, шум в купето, прекалено големи размери за маневриране в града и обща пригодност за ежедневието.
Развойният процес продължава само 9 месеца (при обикновения от 18 месеца). Като концепция моделът дебютира на салона в Женева през 2004 г., а отзивите далеч не са ласкави. Причините са много, но това не спира специалистите на Nissan да вземат редица непопулярни решения.
Именно те превърнаха Qashqai в това, което е днес: най-успешният модел в 80-годишната история на Nissan. Серийният модел се появява в Париж през 2006-а, а към края на 2007 г., Nissan вече бе продал близо 100 000 бройки от Qashqai в Европа. Сега, 9 години по-късно, в световен мащаб са реализирани близо 3 млн. автомобила.
Qashqai, който върви към задължителния фейслифт, настъпващ обикновено на третата година от жизнения му цикъл (т.е. догодина), продължава да е лидер на пазара. Предстои да видим как ще се развие неспирния му деул с VW Tiguan, но аз продължавам да се впечатлявам от интериора. Именно тук бе най-големият скок, който Qashqai направи между двете поколения.
Премахната бе твърдата и гадна на допир пластмаса от първото поколение. На седалките е обърнато специално внимание чрез използването на технология от NASA при създаването им. При по-динамично шофиране обаче им липсва още малко странична опора. Водачът е изключително улеснен при достъпа до множеството системи за комфорт, удобство и безопасност, като това става чрез един универсален бутона на волана. Много ценен е изгледът от птичи поглед при включване на задна предавка, улесняващ още повече паркирането.
Екстериорните линии не са самоцелни, а са оптимизирали аеродинамиката на модела. Това е повлияло на много доброто обезшумяване на интериора. Дори характерният за всички японски автомобили силен шум от търкалянето на колелата, усащащ се най-силно на задните седалки, тук почти липсва.
От гледна точка на конфигурацията на окачването, Qashqai разчита на MacPherson отпред и торсионна греда отзад за версиите с предно задвижване, или многораменно задно окачване при моделите с ALL-MODE 4x4-i. Именно такъв карам и аз, задвижван от 1,6-литров dCi със 130 к.с. Продажбите в този сегмент доказват, че предното е предпочитаният избор. Но 4х4 никога не е излишно, особено ако пътувате много извън града, искате стабилност и динамика в завоите.
Този агрегат, съчетан с 6-степенна механична кутия, е идеалният избор. Твърдя, че се справя чудесно в завоите, извън пътя никога не бих изкарал автомобил от този сегмент.
Утопия на шведския флагман Volvo S/V90
BMW X5 xDrive40e загърбва предрасъдъците
Активно върху управлението на автомобила влияе няколко системи за активна безопасност. VDC коригира сериозната загуба на сцепление при по-ниски скорости, а Active Trace Control прилага специфично спирачно усилие върху всяко колело, за да коригира траекторията на Qashqai при завиване. Нещо повече, когато преминавате през вълнообразни повърхности, Active Ride Control прилага леко спирачно усилие върху отделни колела (спирайки по силата на физичните закони хода нагоре на двубуталните амортисьори), за да осигури хоризонтално положение на купето, подобрявайки комфорта за всички пътници.
Въртящият момент от 320 Нм е предостатъчен, моторът е много еластичен, а и достатъчно икономичен. При нормално шофиране и спазване на ограниченията, разходът клони към 6,0 л/100 км. Аз го понатиснах малко в завоите на път за Девин, за да видя, че разходът скача до 7,5 л/100 км, но това е повече от ок. Бях и с двама спътници (и съответния багаж) на борда, а пътят през Родопи не е равна магистрала.
Продажбите на Qashqai доказват едно: той продължава да е лидерът, по който се мерят всички останали.
Как се създават безапелационни лидери на пазара?
Само за тестове на окачването Juke, Qashqai и X-Trail са изминали еквивалента ма 60 обиколики на Земята -над 2,4 млн. км. За да се гарантира качество и издръжливост, вратите на автомобилите са затворени 1,2 млн. пъти, а предният капак отворен 48 000 пъти.
След раждането на първия кросоувър, Nissan е провел над 150 000 тестове в цялата си кросоувър гама. Те включват:
Използване на специални роботи за отваряне и затваряне на стъклата поне 30 000 пъти за модел, като едновременно с това се използва специален вулканичен прах, внасян от Япония, за да се тестват срещу надраскване и издръжливостта на механизма на електрическите стъкла.
Включване на предните стъклочистачки в продължение на 480 часа на различна скорост и настройки, а също и в симулирани климатични условия.
Включване на левите и десните мигачи 2,25 млн. пъти за всеки модел.
Включване на стерео уредбата със силен звук общо за 1200 дни (това са 1 728 000 минути), като се използват специално селектирани музикални колекции, които обхващат най-широкия диапазон от честоти.
Спортни страсти с Juke Nismo RS
За разлика от други заводски тунери, Nismo има задачата да предложи на клиентите достъпен спортен автомобил, а не такъв, който е по възможностите на малцина. Доказателството за това идва под формата на конкретни цифри: Juke Nismo RS струва 54 890 лв. (база), което е с около 7500 лв. по-скъпо от най-високото ниво на оборудване Juke Ultimate Leather (47 330), но с 1,5-литров dCi със 110 к.с. Разликата е, че в този случай, срещу 7500 лв. получаваш много. На първо място то идва под формата на много атрактивна визия.
Червеното и черното на фона на бялото купе придават на Nismo RS супер атрактивна визия. В интериора червените акценти продължават да властват, но тук най-атрактивни са жестоките Recaro седалки с велурено-кожена тапицерия. Да, високите им бордове затрудняват излизането, но пък са чудесни в завоите над яз. Въча. Всичко тук е така изпипано, че крещи за спортната ориентация на модела.
Не мога да пропусна големите карбонови „пера” за смяна на предавките от волана, които са от помощ при спортно шофиране. На такова се наслаждавам. Макар че, гледайки средния разход от малко над 12 л/100 км, удоволствието леко се влошава. Наскоро карах Honda Civic Type R, която ми даде 12,4 л/100 км. Разликата е, че тя е с 310 к.с., докато Nusmo RS само с 218 (250 Нм). Така че разходът не е ок.
Не мога обаче да отрека,че Juke Nismo RS стои изключително стабилно в завоите. Воланът, облицован в алкантара и кожа, реагира много директно, а предницата води автомобила в посоката, в която сочи червеният маркер върху волана.
Разчита на 4х4 задвижване, при това в два режима (4WD и 4WD-V), като моделите със задвижване на четирите колела са оборудвани стандартно с Torque Vectoring System.
Големият проблем е упоритостта на Nissan да продължи да се придържа към Xtronic трансмисията, която много бих се радвал, ако бъде заменена с традиционен автоматик. Xtronic предлага 8-степенен механичен режим за смяна на предавките, което е от помощ, когато шофираш спортно. Но не може да се мери с този режим на традиционния автоматик. Трябва обаче да изтъкна, че инженерите са подобрили работата на трансмисията си, особено когато става въпрос за понижаване на предавките. Доработен е и спортният саунд на двигателя, като е пренастроена изпускателната система, но звукът все още е някак неутрален.
Това са двете ми критики към модела. Останалото пасва изцяло на вкусовите ми предпочитания. Силно съм впечатлен от визията, но и от пътното поведение. Не е незабравим спринтьор с тези 8,0 секунди до 100 км/ч, но в завоите поведението му е директно и много прецизно.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!