Г ерманската традиция повелява комбитата да носят по-интересни имена. Audi нарича своите Avant, при BMW наименованието е Touring, а Mercedes използва по-американското Wagon. Но най-готино звучи името, което Volkswagen избра за втората каросерия в гамата на Arteon, а именно Shooting Brake. Наричам я каросерия, защото т. нар. шутинг брейк не е просто комби Arteon, както е Passat Estate.
Не, тук имаме много изваян профил, характерна линия на покрива и задължителните врати без рамките (очертани с хромирана лайсна), за да получим една елитарна визия, която приближава модела плътно до предложенията на споменатите вече луксозни немски марки. R-Line изпълнението също помага.
Нещо повече. Когато за пръв път се появи, аз си позволих да определя Arteon с думата „красив”. Това беше доста смело решения от моя страна, защото до онзи момент бях използвал редица прилагателни във връзка с VW, но никога и въпросното. Сега без никакви притеснения ще използвам определението красив за втори път, защото Shooting Brake изглежда дори по-добре (по моите разбирания) и от Arteon фастбек.
И, както сам се убедих по време на 700-те километра, които изминах по празниците, зад волана на Arteon SB са чувствах като обект на голямо внимание от останалите участници в движението. Не преувеличавам, в този червен цвят автомобилът кара хората да се обръщат след него, а това, въпреки отколешната любовна афера на българина с Volkswagen, не се отдава на много други модели на марката.
За откроимата визия своята роля изиграват и новите LED дневни светлини, при които светодиодните ленти преминават не само под включените в стандартното оборудване LED фарове, но продължават и под цялата централна част на радиаторната решетка, придавайки на Arteon изцяло нова и безпогрешно отличаваща се дневна и нощна светлинна графика. Ново оформление са получили и блоковете на задните LED светлини с характерни, навлизащи навътре в капака на багажника форми.
В крайна сметка Arteon SB изглежда по-нисък и по-дълъг от фастбека, но реално той има абсолютно същата дължина, като е с 19 мм по-висок от стандартния Arteon.
Смисълът на едно комби е да предложи повече практичност от един седан или хечбек, нали така? Тази логика трябва да означава, че Shooting Brake предлага много по-голям багажник, но в действителност обемът му е само с 2 литра по-голям от на стандартния Arteon (565 срещу 563 л). Това при измерване до гърба на задните облегалки и под нивото на покриващата щора в багажника. Но над нея има още много обем. По-важното е, че Arteon SB предлага с 85 литра повече спрямо багажника на Audi A5 Sportback, но и с 85 л по-малко от обема на Passat Estate (650 л). Тогава? Стигаме отново до дизайна и желанието на дизайнерите да предложат една по-атрактивна визия на своите клиенти в сегмент, който по традиция си остава консервативен.
Интериорът на Arteon се отличава с изцяло ново оформление на арматурното табло, като стандартно моделът е оборудван с Digital Cockpit Pro, а за управлението на автоматичната климатична инсталация за първи път се използват модерни осветени сензорни плъзгачи. Физическите бутони са сведени до минимум, но въпреки това управлението на основните функции е изключително интуитивно. За щастие дизайнерите не са се изкушили да внедрят миниатюрния селектор от новия Golf, който аз не харесвам.
Ергономията е прилагателно, което винаги съм използвал, когато съм говорел за интериора на Volkswagen. За мен фактът, че само с един бутон стигам директно на Асистента за поддържане лентата на движение, за да го изключа, е красноречив.
Новият Hyundai Tucson е призван да впечатлява (тест драйв)
Тестваме Volkswagen ID.3: електромобилът за масите
Интересното е, че колкото и да си прилича с интериора на Passat, толкова усещането е по-различно. За това спомагат формите и материалите, които правят крачка към флагмана на марката – Touareg. Така, без да предлага помпозност, Arteon SB дава всичко онова, което клиентите обикновено очакват от BMW, Mercedes и Audi. Човек може да заложи на екстрите и да поръча 700-ватова аудио система Harman Kardon (2365 лв.), или пък да сложи отметка на разделения на две стъклен люк с размери 870 х 1000 мм (2105 лв.). Не се доплаща допълнително за огромното пространство в крака (а и в зоната на главата) на задния ред, което е по-голямо дори и от това в модели от по-горния сегмент.
Задвижването на Arteon е поверено на два бензинови и два дизелови двигателя. Тук „зелените” могат да се хванат за сламката, че тестовият модел е дизелов, но за тях ще кажа, че скоро ще се появи вариант на плъг-ин хибрид с комбинирана мощност 218 к.с., който ще предлага пробег само на ток от 57 км при SB и 59 км при фастбека.
Тестваме застрашен вид: Audi SQ8 е с най-мощния дизел в Европа
Обяздваме 2385 „коня” от М-гамата на BMW (тест драйв)
Бензиновите двигатели са с мощност 190 и 280 к.с., докато „мръсните” дизели – със 150 и 200 к.с. Именно последния тествам аз, комбиниран с 4х4 задвижване и автоматик. Тази комбинация: дизел, „автомат” и 4х4 е една от най-търсените от българския клиент, който все още не е узрял (или не е достатъчно финансово подплатен) за електрически модел. А и фактът, че точно тази комбинация осигурява сигурни 1100 км пробег с едно зареждане не е за пренебрегване. Аз лично изминах над 700 км, като средният разход на гориво показа 6,1 л/100 км. Държа да отбележа, че поне в 500 км от тях автомобилът е бил пълен като шейната на Дядо Коледа. Съща така трябва да маркирам само, че заводският параметър (WLTP) за средния разход възлиза на 5,8 л/100 км, така че отклонението е пренебрежимо малко.
Аз ще позиционирам този автомобил срещу BMW 320d xDrive Touring, с който са съизмерими по размери (Arteon е малко по-дълъг, но междуосието му е по-късо), по мощност (200 срещу 190 к.с. за бавареца) и по цени. Правя това с ясното съзнание, че Arteon SB е далеч от спортното наследство и заложеното в баварското ДНК спорно пътно поведение. Макар Arteon да има доста добри параметри (200 к.с. и 7,8 сек до 100 км/ч), той не е спортна машина. Подобна на Passat, Arteon не е автомобил, с който да търсите забавления по пътищата.
1000 км със 118 лв. за газ и бензин с Renault Captur (тест драйв)
Караме Kuga: най-електрифицираният модел на Ford
За сметка на това Arteon SB е страхотен на дълъг път. Заедно с отличната обезшуменост на интериора (все пак вратите са без рамки), автомобилът може да се гордее с отлично балансираната си комфортна возия. Високият въртящ момент от 400 Нм е идеален в планинско, но турбо дупката се усеща, тъй като моторът ги постига при 1900 об/мин, далеч от най-добрите по този показател. Но пак казвам, Arteon SB не е предназначен за спортни изпълнения, такива може да получите от BMW 320d xDrive Touring.
Тук ще маркирам и факта, че тестовият модел бе оборудван с адаптивното окачване DCC. Настройките на DCC са основно преработени в сравнение с тези при близкото в технологично отношение окачване на Passat. Електромеханичната система на сервоусилвателя също е оптимизирана за постигане на по-добро усещане за спирачния педал. TSI версиите с мощност от 206 кВт нагоре са оборудвани стандартно с електронна блокировка на диференциала XDS, която се предлага като опция при версиите с двигатели TSI (140 кВт) и TDI (147 кВт).
Известно е, че хората с възможности си падат по т. нар. BAM (BMW, Audi и Mercedes), но Arteon Shootinh Brake предлага визия, технологии (Travel Assist позволява асистирано шофиране със скорост до 210 км/ч, нов мултифункционален волан с капацитивни сензори за подобрено разпознаване на контакта на ръцете на водача с волана, необходимо за работата на Travel Assist, ACC и Lane Assist) и оборудване, за да привлече онази част от клиентите, които да тестват нещо „народно” (най-евтината версия е 55 876, а най-скъпата 77 916 лв. с ДДС). И по-различно.
Технически характеристики:
VW Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 4MOTION
Размери
Дължина, мм: 4862
Широчина, мм: 1871
Височина, мм: 1469
Междуосие, мм: 2837
Тегло, кг: 1751
Двигател
Тип: редови, 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1968
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 200 при 4000
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 400 при 1900-3300
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 233
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 7,8
Среден разход, л/100 км: 5,8
Вредни емисии СО2, г/км: 151
Цена на тествания модел, лв. с ДДС: 74 918
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!