BMW има дълги традиции при тази насочена специално към спортния дух автомобилна концепция. Сега в премиум сегмента на средния клас дебютира новото BMW Серия 4 Купе, което е един добър поглед да погледнем назад във времето, в богатата традиция на баварците в създаването на спортни купета, но чийто радиаторни решетки не предизвикваха реакцията, която предизвика новата „четворка”.
Традицията в създаване на спортно-елегантни купета стартира от първите години на компанията като автомобилен производител. Още преди близо 90 години индивидуалният дизайн и подобрените динамични характеристики осигуряват индивидуални характеристики на първото купе на марката. BMW 3/15 PS DA 4 с две места и скъсена, затворена каросерия е уникално за времето си. Чарът на насочената към спортен дух автомобилна концепция със покрита каросерия, две врати и елегантна линия на покрива е разгърнат в пълен размер при представеното през 1938 г. BMW 327 Купе.
BMW 327 Купе впечатлява със своя модерен и аеродинамично оптимизиран дизайн. Още от BMW 303 от 1933 г. тези познати по-късно като BMW бъбрековидна радиаторна решетка са характерен елемент за новите шестцилиндрови модели на марката.
Освен базовият двигател с мощност 55 к.с. се предлага и BMW 327/28 Купе. „Спортното купе“ се оборудва с двигателя с мощност 80 к.с. на BMW 328 Роудстър и развива максимална скорост до 150 км/ч. Още през 1940 г. става ясно, че заради аеродинамичните си качества закритата каросерия има значителни преимущества и в моторните спортове. През тази година Фриц Хушке фон Ханщайн и Валтер Боьмер спечелват състезанието за издръжливост Mille Miglia в Северна Италия с версия купе на BMW 328 с каросерия на Carrozzeria Touring.
В годините след войната BMW продължава успешната традиция на закритите автомобили с две врати в множество сегменти. През 1955 г. за пръв път е представено купе на базата на новите лимузини от високия клас. Предлаганото от каросерийния производител Baur BMW 502 Купе се задвижва от новоразработен V8 алуминиев двигател. И тъй като освен мощния двигател сред най-важните фактори за успеха на едно купе са атрактивните форми, ръководството на BMW пред следващите години възлага разработките на бъдещите модели на множество реномирани дизайнери.
Ето я „четворката” с огромната радиаторна решетка
Живеещият в Ню Йорк дизайнер Албрехт граф Гьорц е познат най-вече като създателят на легендарния роудстър BMW 507. Успоредно с това той разработва и каросерията на BMW 503, което като купе и кабриолет с 4 места е представено на международното автомобилно изложение (IAA) във Франкфурт. Италианецът Нучио Бертоне създадава BMW 3200 CS Купе. Елегантното луксозно купе, което също като предшественика си BMW 503 се задвижва от осемцилиндров двигател. Обратната извивка в основата на задната колона на BMW 3200 CS Купе и до днес е типичен за марката стилов елемент. Като запазена марка както при BMW 502 Купе, така и при BMW 503 и при BMW 3200 CS Купе се запазва и вертикално изправената бъбрековидна радиаторна решетка в индивидуална интерпретация.
Дизайнерът от Торино Джовани Мишелоти има значителен принос при създаването на дизайна на BMW 700, което през 1959 г. първоначално е представено като купе. Вариантът седан е представен едва три месеца по-късно. BMW 700 се произвежда до 1965 година. То се превръща в най-продаваният модел на марката и има основен принос за преодоляването на икономическата криза на компанията по онова време. Освен това BMW 700 Купе прави и забележителна кариера в международните моторни спортове.
Бурното развитие на компанията през 60-те години на миналия век се дължи най-вече на популярността на Neue Klasse (Новият клас) и на свързаният с нея успех на моделното семейство BMW 02. Представените през юни 1965 г. BMW 2000 C и BMW 2000 CS като техника са базирани на моделите от Новия клас. С ниската си линия на покрива, тесните колони и разточителното остъкляване купетата от среден клас с четирицилиндрови двигатели изглеждат леки и елегантни. В същото време дизайнът им препраща към осемцилиндровия модел BMW 3200 CS Coupé.
Следващата еволюционна стъпка при купетата на BMW следва след въвеждането на новите лимузини от висок клас с редови шестцилиндрови двигатели през 1968 г. Редовият шестцилиндров двигател с мощност 170 к.с. осигурява увереното задвижване на новото BMW 2800 CS.
BMW 3.0 CSL е върховият модел от това семейство. Комбинацията от букви в означението на модела означава „Coupé, Sport, Leichtbau“ (купе, спорт, олекотена конструкция). Неговата състезателна кариера завършва цели 4 години след края на производството. През 1979 г. последната от шестте европейски титли при туристическите автомобили е спечелена от BMW 3.0 CSL.
През 70-те години на миналия век програмата от модели на BMW е структурирана по нов начин. След BMW Серия 5 и BMW Серия 3 през 1976 г. с BMW Серия 6 е представен наследникът на големите купета. В същото време BMW Серия 6 попада във фокуса и на BMW Motorsport GmbH. През 1983 г. е представено BMW M635CSi, задвижвано от 3,5-литров редови шестцилиндров двигател на спортния автомобил със средноразположен двигател BMW M1. Освен това BMW Серия 6 е базата и за състезателен автомобил, който веднага печели европейското първенство за туристически автомобили.
Тази традиция на динамичните и луксозни купета е продължена през 1989 г. с BMW 850i. Клиновидното високотехнологично купе с 12-цилиндров двигател с мощност 300 к.с. въодушевяваше с неповторимата си комбинация между динамика и комфорт при дълги пътувания. BMW Серия Купе, което от 1993 г. се предлага и с осемцилиндров двигател, е произвеждано в продължение на 10 години. BMW Серия 6 е наследено от следващ модел едва след края на тази ера. Второто поколение, което от 2003 г. се предлага с редови шестцилиндрови и V8 двигатели, се отличава с множество иновации като активно кормилно управление, система за управление iDrive и Head-Up дисплей. През 2011 г. BMW представя третото поколение на купетата от висок клас.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
И Гърция ще електрифицира автопарка си, дава данъчни облекчения
Германия залага всичко на електрификацията, дава до 9000 евро субсидии
Проучване: Е-колите носят милиарди под формата на социални ползи
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!