Какво се случва, когато „горещите” се правят по каноните на супер автомобилите
Renault 5 Turbo, рали "Корсика", 1983 г.   
Източник: Renault
0

Н яма нищо случайно в това, че в болшинството масови автомобили двигателят е разположен напречно отпред: столетна еволюция е доказала, че тази конфигурация позволява най-ефективното разпределение на вътрешното пространство.

Коренно различна е ситуацията при състезателните автомобили: място за двама човека винаги ще се намери, останалият обем е без значение. Тук важното е съвсем друго, а именно разпределение на теглото, аеродинамика, момент на инерция… Още през 30-те години конструкторите на болидите Auto Union монтират двигателя зад гърба на пилота, пред задните колела. През 50-те години това решение оптимизира Джон Купър, с което монтираният пред задната ос двигател се превръща в стандарт за болидите и състезателните автомобили, а след това и за серийните им аналози. Но има и случаи, когато с монтиран на мястото на задните седалки двигател се сдобиват и нормални хечбеци, подготвени за състезателна кариера. Такива автомобили са рядкост, а сред тях най-забележимите представители са легендарните Peugeot 205 T16 и Renault 5 Turbo.

Източник: Renault

Renault 5 Turbo

Това е родоначалникът на хечбеците с централно монтиран двигател. Идеята за превръщането на хита Renault 5 в супер автомобил, както и в машина за печелене на победи в Световния рали шампионат, е на шефа на маркетинга на Renault Жан Тераморси. През есента на 1977 г. бива одобрен „проект 822”, с който се заемат инженерите на Alpine в Диеп. Малко преди това марката влиза под шапката на Renault, след което е преобразуване в подразделението Renault Sport.

Източник: Renault

Разглеждат се различни опции за задвижване – атмосферен 3,0 V6, 2,0-литрова „четворка” и още по-малък турбо мотор. В крайна сметка инженерите се спират на последния вариант: 1,4-литров турбо двигател. Конструкторът Мишел Тету почти изцяло запазва каросерията на серийния Renault 5, само увеличил колесните арки и премахнал пода зад централните колони, където да се монтира моторът.

Самият двигател не се отличава с модерни решения: два клапана на цилиндър и чугунен блок. В серийно изпълнения мощността му достига 160 к.с., а рали бегачката развива 180 – 260 к.с., а в последните модификации до 350. Трансмисията е заимствана от 6.цилиндровия Renault 30, задното окачване от спортния Alpine A310, а предното – от рали бегачката Renault 5 Alpine от Група 2.

Renault Maxi 5 Turbo
Renault Maxi 5 Turbo Източник: Renault

Дизайнът на модела е идея на Марк Дешам, но изпълнението е на Bertone. Първият прототип италианците показват на пресата през октомври 1978 г., с което малкото турбо Renault става родоначалник на този тип машини.

За шест години (започвайки от 1980 г.) са направени общо 5112 автомобила, от които 1820 с първоначалната конструкция, а останалите са направени с интериор (те са обозначени „Turbo 2”).

На националната рали сцена Turbo 5 е много успешен, а на световната Жан Раньоти печели рали „Монте Карло” през 1981 г. Моделът не може да се противопостави на 4х4 зверовете от Група В, но на асфалт си остава сила – Раньоти печели победите в рали „Корсика” през 1982 и 1985 г.

Peugeot 205 T16
Peugeot 205 T16 Източник: Peugeot

Peugeot 205 Turbo 16

От самото начало Peugeot 205 с централно монтиран отзад двигател е създаден с цел участие в Световния рали шампионат. Серийният модел е пуснат само с цел хомологация на машините от Група В. Затова и има едва 200 цивилни версии на бегачката.

Конструктивно той е много по-радикален от Renault 5 Turbo. За създаването на автомобила е отговорен бившият навигатор Жан Тод, който направи шампионския екип на Ferrari и Михаел Шумахер във Ф1, а след това оглави FIA. За проекта Тод съобщава веднага след като е назначен за шеф на Peugeot Talbot Sport в края на 1981 г. По това време на сцената вече е дебютирал Audi Quattro, показващ необходимостта от пълноприводно задвижване, а Peugeot вече работи по серийния 205.

Екипът конструктори, ръководени от Бернар Перон и Жан-Клод Вокар, създават безкомпромисната бегачка почти от нулата, но използвайки много от серийните компоненти. Така средната част на купето е взаимствана от обикновения 205, но цялата носеща конструкция в предницата и задницата са оригинални, окачването също е самостоятелна разработка.

Източник: Peugeot

Двигателят е монтиран напречно, точно зад гърба на навигатора, което позволило да се монтира трансмисията от Citroen SM. Турбо двигателят XU8T е разработен специално за тази машина. Той е с работен обем 1,8 литра, принудително пълнене с компресор KKK и механично впръскване Bosch K-Jetronic. В уличната версия на модела развива 200 к.с., а в рали багечката – 335 к.с. Последните еволюции на двигателят 424 к.с. за състезания (и до 540 к.с. за тестовите агрегати).

Уличните версии (200 броя) на модела се преработват от ателието Heuliez, а финалното асемблиране на машините се извършва в цена на завода на Peugeot в Поаси.

Източник: Peugeot

Peugeot 205 T16 дебютира на рали сцената през 1984 г. За три сезона печели 16 победи и две шампионски титли: през 1985 г. шампион става Тимо Салонен, а през 1986 г. – Юха Канкунен.

Общо от Поаси излизат 200 автомобила за улиците, а Peugeot Talbot Sport прави от 41 бройки за ралитата. Днес уличният вариант струва от 150 до 200 000 евро, докато рали версията отива много над половин милион евро.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Мъск прибира $770 млн. под формата на бонуси

Това е купе-кросоувърът VW Nivus

Макрон дава 8 млрд. евро за електромобили

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Преди операция: - Докторе, истина ли е, че ще ме оперира студент по медицина? - Да, истина е. - Ами ако нещо сгреши? - Ще…
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
САЩ и Армения подписаха споразумение за стратегическо партньорство

САЩ и Армения подписаха споразумение за стратегическо партньорство

Свят Преди 3 минути

Договорът предвижда американска помощ за икономически и военни реформи в бившата съветска република

Арестуваха президента на Южна Корея

Арестуваха президента на Южна Корея

Свят Преди 14 минути

Юн Сук Йол може да бъде осъден на смъртно наказание или доживотен затвор, ако бъде признат за виновен за подстрекаване на въстание

Блинкен: Израел трябва да приеме Палестинска държава

Блинкен: Израел трябва да приеме Палестинска държава

Свят Преди 8 часа

Блинкен: Сега топката е в полето на "Хамас"

Четири партии се споразумяха за правителство

Четири партии се споразумяха за правителство

България Преди 9 часа

От ПГ "Демокрация, права и свободи" - ДПС ще подкрепят правителство на ГЕРБ-СДС, БСП-"Обединена левица" и ИТН

Чехия: Русия вече не може да ни изнудва

Чехия: Русия вече не може да ни изнудва

Свят Преди 10 часа

Чехия вече не се нуждае от внос на руски петрол

Ракът на Кейт Мидълтън е в ремисия

Ракът на Кейт Мидълтън е в ремисия

Свят Преди 10 часа

„Не можехме да искаме повече“, написа принцесата на Уелс

Стефан Кюркчиев оглави временно СГС

Стефан Кюркчиев оглави временно СГС

България Преди 11 часа

Това става до определяне на постоянен ръководител на Софийския градски съд

Почина диригентката проф. Адриана Благоева

Почина диригентката проф. Адриана Благоева

България Преди 11 часа

Проф. Адриана Благоева има много отличия, сред които "Златна лира"

МРРБ издаде виза за проектиране за Националната детска болница в София

МРРБ издаде виза за проектиране за Националната детска болница в София

България Преди 12 часа

Документът предшества началото на същинските строителни дейности

МС предлага България да купи ракети от САЩ против танкове

МС предлага България да купи ракети от САЩ против танкове

България Преди 12 часа

На 20 септември миналата година държавният департамент на САЩ одобри възможната продажба на България

ЕК: Северна Македония да промени конституцията си

ЕК: Северна Македония да промени конституцията си

Свят Преди 13 часа

Еврокомисарят се надява да бъдат отворени един или два преговорни клъстъра с Украйна и Молдова

Бюджетната комисия прие специалния закон за приходите и разходите

Бюджетната комисия прие специалния закон за приходите и разходите

България Преди 13 часа

Почти всички редакционни предложения бяха отхвърлени

Освободиха Андрю Тейт от домашния арест

Освободиха Андрю Тейт от домашния арест

Свят Преди 14 часа

Инфлуенсърът и брат му са разследвани за трафик на хора

Запознайте се с най-богатия готвач в света

Запознайте се с най-богатия готвач в света

Любопитно Преди 14 часа

Състоянието на Алън Уонг се оценява на 880 млн. паунда

<p>Химическите заводи на Путин са в пламъци (СНИМКИ/ВИДЕО)</p>

Химическите заводи на Путин са в пламъци, а ракетите ATACMS нанасят удари в Русия

Свят Преди 14 часа

Украйна до голяма степен използва собствени безпилотни летателни апарати с голям обсег на действие, за да атакува жизненоважни обекти на Русия