З апочващият нов телевизионен сезон отново ще ни сблъска челно с три певчески формата, а това ще рече, че вероятно три пъти ще имаме възможността да чуем нечия интерпретация на „Je t’aime“ на Лара Фабиан. Дамата е красива и стилна, а любовните й изпълнения докосват.
Автомобилният й чешки аналог също е много стилен, а навъртените до момента 4,5 млн. продажби от предходните три поколения са доказателство, че тя също има своята любовна авантюра с публиката.
Но новото изпълнение на Ла(у)ра (от. гласовия асистент Laura) Фабия(на) е много, много по-добро от целия й репертоар до момента. Една от причините за това е външният дизайн.
До момента предишните поколения на Fabia не можеха да се похвалят с „уау ефект”, а решението за покупката вероятно не е било водено от емоции, а от рационални доводи. Но сега ситуацията е коренно различна. Различна, защото за мен Fabia е най-привлекателният като дизайн модел в гамата на Skoda, който при това вече е базов за марката.
За това способстват новите пропорции (за пръв път моделът е над 4 м дължина) и типичните кристални форми, като остро очертаните предни и задни LED светлини (full-LED е опция), както и т. нар. power dome на предния капак. Трябва да се отбележи, че задните светлини за пръв път са двуелементни, „захапващи” вратата на багажника. Към детайлите трябва да изтъкна линиите върху предните врати, които имат за цел да пренесат триъгълника от чешкия флаг върху модела на Skoda. Аеродинамично оптимизирани джанти и активните охлаждащи капаци в долните въздуховоди на предната броня позволяват постигането на най-добрия в класа коефициент на челно аеродинамично съпротивление от 0,28 (от 0,32 при предходното поколение).
Skoda Octavia 2,0 TDI е перфектен семеен автомобил (тест драйв)
MINI Countryman JCW отваря всички сетива (тест драйв)
На пазара моделът стартира със специалната версия First Edition, а на по-късен етап ще се появи и спортната Monte Carlo. Стъкленият панорамен покрив е екстра, която е налична от самото начало, както и възможността за персонализиране с контрастиращ цвят (спрямо графитено сив и черна перла металици на купето) на покрива, капаците на огледалата и джантите.
За обема на всяка Skoda може да се каже само, че е най-големият в съответния клас. И тук случаят е идентичен. Започвам от факта, че моделът е базиран на модулната платформа MQB-A0 на VW, като е пораснал драстично спрямо предшественика си, но без да наддаде на килограми. Новият модел е със 111 мм по-дълъг, прескачайки за пръв път границата от 4 м (4108 мм). Междуосието от 2564 мм (+94 мм) е по-дълго от това на първата Octavia, а широчината е нараснала с 48 мм до 1780 мм. Това, логично, е довело до увеличение на вътрешния обем и багажника, който вече е 380 л (+50 л). Ще вметна само, че багажникът на Golf 8 е… 381 л.
Явно Йозеф Кабан трябваше да си тръгне, за да може Skoda да разцъфне. Интериорът на Fabia е страхотен. Той следва фирмения стил, наложен с Octavia и Enyaq, но внасяйки свой специфичен щрих. Воланът и „плаващият” централен дисплей с диаметър до 9,2 инча са познати, както и тапицираното с плат и контрастен шев арматурно табло. Тук обаче се вижда нова лайстна, минаваща през цялата му широчина и завършваща в двата кръгли вентилационни отвора в краищата на таблото. Надписите Fabia от двете страни на корпуса на приборното табло са нещо, което в друг модел не съм виждал.
Вентилационните отвори (от ниво Ambition нагоре) са с хромирана рамка. Дръжките на вратите са нови, като те, лайстната в арматурното табло и декорацията в основата на скоростния лост може да се в контрастиращ меден цвят. Ново е и LED амбиентното осветление. В списъка с екстри фигурира панорамен покрив (споменах го вече), челно стъкло и кожен волан с подгряване, 3-спицов спортен волан и опционални пера за смяна на предавките, както и 2-зонов климатроник, все екстри, които бяха запазени за по-горните класове.
Peugeot 508 PSE: Да разлаем кучетата (тест драйв)
Строй се, преброй се: VW Tiguan отново задава тона за песен (тест драйв)
Три са аудио системите, които вървят с централен екран с размер съответно 6,5 инча, 8 инча и 9,2 инча за топ изпълнението Amundsen. Функцията за жестов контрол e включена като стандарт, а онлайн базираната система за гласово управление чрез дигиталния гласов асистент Лаура– който разбира 15 езика– е опционална. В зависимост от спецификацията, новата Fabia предлага до 43 Simply Clever решения, като 8 правят дебют при Fabia, а пет – в гамата на Skoda. Има 16 опции за съхранение на вещи с общ обем, достигащ до 108 л.
Още от фейслифта на предишното поколение Fabia се отказа от дизела. Сега моделът се предлага с пет MPI и TSI двигатели, като броят им и мощността се увеличават. За пръв път моделът може да бъде оборудвана с по-голям, 50-литров резервоар за гориво (опция), който позволява четири от петте двигателя да покрият над 900 км в WLTP цикъла.
Последният самурай: Subaru Outback (тест драйв)
Renault влиза в забранената територия с Arkana (тест драйв)
Всички двигатели, предлагани за новата Fabia са от EVO поколението. MPI двигателите работят по цикъла на Аткинсън, по-мощни са с 4 kW и работят съвместно с 5-степенна ръчна скоростна кутия, като последното важи и за най-маломощния TSI (95 к.с.) агрегат.
Очакванията на Skoda са, че най-предпочитаният избор ще е на еднолитровия TSI EVO със 110 к.с., които работи съвместно с 6-степенна „ръчка” или 7-степенна DSG трансмисия. Той (и другите TSI мотори) са с плазмено покритие на обшивката на цилиндрите, която замества чугунената, като така се намалява вътрешното триене. Това от своя страна намалява разхода на гориво. За това способстват и активните капаци (до 0,2 л/100 км) в долната част на предната броня, които автоматично се затварят, когато няма нужда от голямо охлаждане.
Двигателите работят с високо налягане на впръскване от 350 бара, а турбокомпресорът е променлива геометрия на турбината, която произвежда по-голям въртящ момент при по-голям диапазон от работни обороти на двигателя. На по-късен етап в гамата ще бъде добавен и 4-цилиндровият 1,5 TSI със 150 к.с.
Аз карам версията със 110 к.с. и 7DSG. Изненадата е много пъргавото поведение на Fabia по пътищата около Гданск. Моторът е много еластичен, като най-приятното е, че звукът и характерната работа на 3-цилиндровия агрегат се усещат само в ниския работен диапазон. Максималната скорост на полските магистрали е 130 км/ч, не съм вдигал повече от това, но по-голямата част от движението беше междуградско, а това значи с по-ниска скорост. Смесеният разход в края на деня бе около 6 л/100 км, което бе повече от очакваното.
На борда седалките за пръв път разполагат с регулируема лумбална опора. Дигиталното приборно табло е опция и прави дебют при Fabia. С вградена eSIM карта, моделът е винаги онлайн и позволява достъп до уеб радио, широк набор от мобилни онлайн услуги от Skoda Connect.
Като опция Fabia може да се поръча със спортно шаси, което стъпва върху по-твърди пружини и е по-ниско с 15 мм. Пакетът „Лоши пътища” също има свои специфични пружини и различно окачване, както и допълнителни предпазни кори под купето. Просветът на тази версия е увеличен с 15 мм.
Накрая ще отдам нужното внимание и на ценовата листа, като уточнението е, че Fabia е най-новият модел от всички конкуренти, които маркирам. Стартова цена на Fabia (MPI 65 к.с.) е 26 980 лв. с ДДС, докато версията TSI със 110 к.с. започва от 31 850 (6МТ) и 34 390 (7DSG) лв. Стартовата цена на Hyundai i20 1,2 MPI (85 к.с.) е 25 890 лв., докато на версията 1,0 T-GDI (100 к.с.) – 28 390 (6МТ) и 30 890 (7АТ) лв. Ford Fiesta 1,1 Duratec (75 к.с.) стартира от 27 600, а версията 1,0 EcoBoost (100 к.с.) – от 30 600. За Firesta 1,0 EcoBoost mHEV (125 к.с., 7АТ) клиентите трябва да се бръкнат с 37 600. Opel Corsa 1,2 (75 к.с.) стартира от 27115, а 1,2 Turbo 8AT (100 к.с.) – от 34 800 (31 585 за 6МТ). Renault Clio с TCe (90 к.с.) започва от 30 090 лв. с ДДС. Всички тези цифри вадят на показ един от основните козове в полза на Fabia, а именно съотношението качество-цена.
Технически характеристики:
Skoda Fabia 1,0 TSI (110 к.с.) DSG
Размери
Дължина, мм: 4108
Широчина, мм: 1780
Височина, мм: 1350
Междуосие, мм: 2564
Двигател
Тип: 3-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 999
Макс. мощност, к.с.: 110
Макс. въртящ момент, Нм: 200
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 205
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 9,6
Среден разход, л/100 км: 5,4
Вредни емисии СО2, г/км: 124 - 136
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 34 390
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!