"Шкода" и VW - 20 години заедно
Флагманът на "Шкода" - "Супърб"   
Източник: ЕПА/БГНЕС
0

В събота "Шкода" и "Фолксваген" отпразнуваха 20-годишнината, откакто немският гигант пое контрола върху бившия чехословашки държавен автомобилостроител.

От 1991 г. насам продажбите на "Шкода" са се увеличили четирикратно, а компанията бележи рекорд след рекорд на пазара.

През 2010 г. - като цяло трудна за автомобилния бизнес, тя мина прага от 750 хил. продажби годишно.

Успехът е виден в развитието на моделната гама -

от един модел навремето ("Фаворит") сега тя включва пет - "Фабия", "Октавия", "Румстър", "Йети" и "Супърб". Още два нови се очакват в скоро време.

"Шкода" и "Фолксваген" написаха цяла глава от икономическата история. Преди 20 години онези, които вярваха, че чешката марка би могла да има такова развитие, бяха едва шепа хора.

Освен това почти никой не мислеше, че чехи и германци могат да работят заедно по подобен плодотворен начин", коментира шефът на VW Мартин Винтеркорн.

Чешката марка има и доста по-силно присъствие на световните пазари.

В началото на 90-те продукцията й е насочена главно към местния пазар и няколко европейски страни. Днес "Шкода" присъства в над сто държави по цялото земно кълбо.

Заводите на марката в Чехия са три - в Млада Болеслав, Връхлаби и Квасини. Автомобилите с летящата стрела се сглобяват още в Индия и Русия, както и в Босна и Херцеговина.

В Китай, който се очерта твърдо като най-важният чуждестранен пазар за чехите, също ще се сглобяват шкоди.

До края на следващото десетилетие компанията си поставя за цел

да удвои продажбите си до 1,5 млн. единици годишно,

да представя нови модели по-често, както и да се фокусира още повече върху перспективни пазари като Индия, Русия и Китай.

Веднага след кадифената революция интерес към "Шкода" имат няколко големи автомобилопроизводители, сред които "Фолксваген" и "Рено".

Инвестицията на немците в "Шкода" е значителна. Според договора от 1991 г. тя трябва да възлиза на 1,2 млрд. тогавашни германски марки. Впоследствие "вкараните" пари се оказват десетократно повече, а чак до 2004 г. от "Шкода" не са раздавани дивиденти.

Оттогава досега обаче инвестицията се отплаща добре и собственикът е извлякъл печалба, която е повече от 1 млрд. евро.

Единственият автомобил, които държавната компания произвежда по времето на продажбата си е моделът "Фаворит" - всъщност доста революционен за "Шкода" - с него тя къса с традицията на задноразположения двигател и задното задвижване.

Дизайнът на модела е дело на студиото на Бертоне.

Разработката на автомобила започва още през 1983 г. и отнема

доста кратко по тогавашните стандарти време -

през 1985 г. започват тестовете на прототипите.

Моделът е официално представен на салона в Бърно през 1987 г., а на следващата година започва серийното производство.

В него все още се използват някои детайли от старата моделна линия 105/120 (дори дръжките на вратите!), но най-важното е, че всъщност за разработката на нов двигател няма пари. Решението е да се преправи стария мотор, който датира още от 60-те години...

През 1994 г. "Фаворит" е заменен от модела "Фелиция". Той използва техниката на предшественика си, но стилово се доближава и до актуалния по това време бестселър на "Фолксваген" - "Голф III".

Освен стария 1,3-литров двигател, "Фелиция" получава и 1,6-литров бензинов агрегат "назаем" от немците, както и 1,9-литров дизел.

През 1995 г. в Млада Болеслав започва изграждането на мощностите, където ще се произвежда нов модел "Шкода" от средния клас, който ще стъпи вече и върху техниката на "Голф" - "Октавия".

Надеждност на добра цена -

това бързо гарантира огромен успех на пазара.

През 1998 г. чешката компания минава границата от 400 хил. произведени автомобила на година, а "Октавия" получава и комби версия, което я прави още по-привлекателна за пазарите в Европа.

На следващата година се появява и вариант 4х4, а компанията пуска трети модел - "Фабия".

През 2000 г. "VW Груп" става собственик на 100% "Шкода".

Година по-късно на пазара е лансиран и флагманът "Супърб". Четвъртият модел - "Румстър", се появява в гамата през 2006 г., а през 2009 и следващият - "Йети". 

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Да планираш отпуската е лесно. Началникът ти казва - кога, а съпругата ти - къде.
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

"Множество куршуми в мозъка и сърцето": Труп на делфин намериха край Луизиана

"Множество куршуми в мозъка и сърцето": Труп на делфин намериха край Луизиана

Свят Преди 3 минути

Тормозът, нараняването, убиването или храненето на диви делфини е забранено в САЩ

Древна ДНК разкрива мистериозна империя

Древна ДНК разкрива мистериозна империя

Любопитно Преди 47 минути

От едно парченце кост учените могат да извлекат удивителна информация за миналото

Ева Лонгория и съпругът ѝ се местят в Испания

Ева Лонгория и съпругът ѝ се местят в Испания

Любопитно Преди 47 минути

Преместването не е за постоянно

Главчев: Oсновно наше задължение е изборите да бъдат честни

Главчев: Oсновно наше задължение е изборите да бъдат честни

България Преди 48 минути

Важно е да върнем доверието на гражданите в машинното гласуване, заяви служебният премиер

Колко често българите чистят кухнята си? Нека видим!

Колко често българите чистят кухнята си? Нека видим!

Любопитно Преди 51 минути

Мони Бонбони взе участие в специалния Food Quiz и нека разберем колко добре познава феновете на предаването

Виена

Докъде пътуват българите за Великден и майските празници?

България Преди 1 час

Топ 7 предпочитани дестинации от българите дестинации за празниците

Земетресение разтърси гръцкия остров Крит

Земетресение разтърси гръцкия остров Крит

Свят Преди 1 час

Епицентърът му бил на дълбочина 14 км, на 62 км североизточно от Ираклио

Холера

Масово заразяване с холера на френски остров

Свят Преди 1 час

Идва ли още по-сериозен апокалипсис със здравната обстановка в Европа?

Стачка на летище „Хийтроу”, стотици служители спират работа

Стачка на летище „Хийтроу”, стотици служители спират работа

Свят Преди 1 час

Недоволството им е срещу промените в условията на труд

<p>&quot;Това&nbsp;е национална криза&quot;</p>

Австралийският премиер: Домашното насилие е национална криза

Свят Преди 1 час

Хиляди протестираха из цяла Австралия, за да привлекат вниманието към смъртта на 27 жени от началото на годината в страната

Тежка автобусна катастрофа в Мексико, 14 загинали и 31 ранени

Тежка автобусна катастрофа в Мексико, 14 загинали и 31 ранени

Свят Преди 2 часа

Инцидентът е станал в покрайнините на столицата

<p>Hyundai Ioniq 5 N е онова, което другите EV-та не са (тест драйв)</p>

Hyundai Ioniq 5 N е всичко онова, което другите EV-та не са (тест драйв)

Технологии Преди 2 часа

Не е най-бързият, предлага „едва” 650 „коня”, но със сигурност е най-емоционалният електромобил на пазара, изключвайки екземпляри с няколко пъти по-висока цена, който може да шамари повечето М-ки и AMG-та, както и повечето други безшумни EV-та