Explorer е едва вторият електромобил в гамата на Ford, следващ логиката на „Синия овал“ да вкара в обръщение имена, които са святи за автомобилните ентусиасти в Щатите и Европа. Предимството му е, че тук, на Стария континент Explorer не е толкова популярен, колкото е Mustang, легендарно име, което американците решиха да сложат и на първия си електрически SUV. В България вече е и Ford Capri, друго емблематично име за марката в Европа, което отново се прережда като електрически SUV. С историята трябва да се внимава, но тя поне няма да тежи на Explorer. Имам предвид като име.
А само историята ще покажа дали Ford е направил правилния избор да заложи all in на електрификацията в Европа. За целта преди няколко години се договори с VW да разменят ноу-хау: германците да научат Ford как се правят електромобили (макар те самите още да не могат да получат 6-ца от клиента), а от своя страна американците да научат VW как се правят пикапи (тук урокът е преподаден успешно, мисля си аз). Подобно решение е икономически и стратегически оправдано, защото спестява пари и време за разработка.
Та, след доста дълго забавяне, Ford вече произвежда електрическия Explorer в завода си в Кьолн, в който вложи 2 млрд. евро, за да го приведе в съответствие с новите реалности. Оттам, използвайки платформата МЕВ, на която са изградени VW ID.4 и ID.5, вече излиза Ford Explorer Premium със задно и AWD.
Проблемът за Ford е, че донорът (VW ID) бе посрещнат със смесени чувства, а VW така и не успява да излекува вродения софтуерен дефект в своите автомобили. Затова Explorer трябва да залага и на други качества, за да привлича клиенти.
Взехме версията RWD с двама колеги, по едно леко сакче и се отправихме към Солун в края на ноември, за да получим отговор на основния въпрос: ще стигне ли до морето?
Отговарям веднага: да, ще стигне. Въпросът тук е: как? Ще дам отговор и на него, но нека първо минем и през другите важни аспекти при появата на всеки нов модел.
Дизайнът, естествено, веднага изниква в съзнанието ми. И той е един от козовете на Explorer, защото, грубо казано, е далеч по-атрактивен от германския си събрат. Тук дори и името играе в негова полза, защото човек би следвало да проучи и какво предлага Explorer, за да вземе информирано решение за покупка на този все по-наситен пазар с електрически конкуренти.
Въпреки че европейският електрически Explorer е напълно различен и с размери за нашите пътища, той трябва да споделя духа на оригинала. Затова и всички черти и контури навеждат на мисълта за свобода и приключения. Това е Ford, който се опира на американските си корени. „Плаващата“ линия на покрива и задната колона са сред акцентите, които карат модела да изпъква на пътя. Много внимание е обърнато на аеродинамиката, така че съпротивлението е достатъчно ниско, за да е прилично приглушен шумът от вятъра.
Дизайн директорът Амко Леенартс казва за творението си, че не е агресивен. "Агресивните коли са за хора, които се страхуват от света." Нищо подобно не може да се каже за Лекси Алфорд, която измина над 30 000 км през шест континента, ставайки първият човек, направил околосветско пътешествие с електрически автомобил, а именно Ford Explorer.
Този факт е полезен за маркетолозите, на клиентите трябва да се каже, че този семеен SUV предлага 490 л комбинирано място за съхранение (470 л е багажникът), включително 17-литров MegaConsole и защитен My Private Locker в купето. Иначе на таблото акцентът е 14,6-инчовият екран на система SYNC Move 2, който може да се накланя под ъгъл 30 градуса. Стандартни са отопляемият волан и предните седалки, масажиращата шофьорска седалка и безжичнота зареждане на телефона.
Спортните седалки с интегрирани подглавници придават нужното усещане за динамика. Explorer Premium предлага аудио система B&O с 10 високоговорителя и амбиентно вътрешно осветление. В списъка с допълнителните екстри попада панорамният стъклен покрив с площ над 1 кв. м и фаровете Dynamic Matrix LED. Контролерите за ел. пакета на вратите е взет директно от VW, иска се време да му свикнеш, същото важи и за плъзгача за регулиране на силата на звука, както и сензорните бутони на волана. Зад него е позиционирано малко приборно табло, също доста добре познато от ID-фамилията, а над него е разположена доста интересен високоговорител със светлинна ивица.
Но въпреки многото споделени черти с VW, Ford е направил собствена настройка на шасито. И точно както в старите дни на Feel the Difference, изглежда, че има от прословутото спортно пътно поведение на „Синия овал“ в този компактен кросоувър. Това не променя очакванията и не постига немислимото, но в тънкостите, които рядко се приемат като приоритети, Explorer впечатлява. Възприятието на Ford за пасивното демпфериране и кормилното управление, плюс монтирането на по-широки колела и гуми, е довело да направата на по-интелигентен и по-пъргав SUV от ID.4, без в жертва да пада комфортът на возене - дори при опционални 21-инчови джанти.
Explorer излиза на пазара със задно и батерия с капацитет 77 kWh, както и със задвижване на четирите колела и батерия 79 kWh. В началото на 2025 г. ще дойде и версия с батерия 52 kWh и 170 к.с., докато първите две са с мощност съответно 286 и 340 к.с. Тази две версии разчитат на батерия NMC, която при RWD може да се зарежда с максимални 135 kW, докато тази с двата мотора – със 185 kW. Зареждането от 10 до 80% отнема 26-28 минути. Минусът е, че термопомпата фигурира в списъка с допълнително оборудване, за нея се доплаща около 4000 лв.
На нас се пада вариантът с 286 к.с., хубавото тук е, че Explorer е един от онези електромобили, които не се чувстват глупаво бързи, нещо, което винаги съм смятал за излишно в един електромобил. Все пак двумоторната версия дърпа до 100 км/ч за 5,3 секунди, така че има за всеки по нещо.
За мен „ластиците“ с електромобил винаги са били нещо, с което човек да се хвали в социалните мрежи и на комшията, но нищо екзистенциално важно, защото това ускорение обезсмисля всички други опити за увеличаване на пробега. А той, както казва производителят, е 602 км точно в нашата версия. Затова нямам никакви притеснения, че ще стигнем до Солун (300 км). Условията е: без зареждане. Колега сяда зад волана, очевидно неразбрал въпросното условие. И... газ. До Кулата сме изцедили батерията до 41% от заряда.
Kia EV3: очевидно предимство (тест драйв)
Aceman оформя атакуващата формация на MINI (тест драйв)
И тук трябва да направя едно, но супер важно уточнение. Да, електромобилът изисква леко да промениш стила си на шофиране (ако човек живее в Западна Европа, това няма да му се налага, защото там контролът по пътищата е жесток), но не и начинът си на живот. Затова опит да се стигне от точка А до точка В (от София до морето) без зареждане е крайно погрешен. Всеки спира аз почивка, направихме го и ние, можеше да заредим, но не, искахме да видим с колко ще пристигнем.
Седнах аз зад волана и от границата до Солун с... 90 км/ч. Тежко се напрегнах. В крайна сметка пристигнахме в Солун с 15% заряд в батерията за 74 км. Но първи от цялата група. Победителите в нашата „надпревара“ бяха трима други колеги, успели до дойдат до Солун с 36% оставащ заряд в батерията, но... последни от всички.
Обратното пътуване е по-проблемно. Започва от морското равнище и реално до София е изкачване в голяма част от времето. Отново карам аз на гръцка територия, този път с максимум до 120 км/ч. На границата сяда друг колега и започваме дългото прибиране към дома. Беше доста студено, падна и първият сняг в същия този ден, но тук вече наистина се убедихме, че най-правилното пътуване е зареждане за 20-ина минути някъде, за да не те изпреварват и камионите по пътя. Косьо показа стоицизъм: максимум 80 км/ч от Кулата до София. Беше толкова дразнещо, че накрая започнахме да се шегуваме. В крайна сметка пристигнахме на 13% и оставащи 40-ина километра пробег. Средната ни скорост на движение бе 61 км/ч (68 км/ч на отиване).
Да, определено има някои недостатъци, но никой от тях не може да наруши положителното първо впечатление от Explorer. Изглежда атрактивен, по-интересен от ID.4, при управлението му има искра и живец. Просто е оптимизирана и доста по-добра версия от оригиналите с марка VW и Skoda.
Официалният представител на марката дава бонус: ваучер за зареждане за 5 години (изчислен при 20 kWh среден разход на 100 км и пробег до 13 000 км годишно). Той би трябвало да омекоти цената от 105 700 лв. за Explorer Premium RWD.
Технически характеристики:
Ford Explorer Premium RWD
Размери
Дължина, мм: 4468
Широчина, мм: 1946
Височина, мм: 1630
Междуосие, мм: 2767
Собствено тегло, кг: 2090 - 2102
Задвижване
Електромотори: два
Макс. системна мощност, к.с.: 286
Макс. въртящ момент, Нм: 545
Батерия
Капацитет, kWh: 77
Зареждане, kW: 135
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 180
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 6,4
Консумация на енергия, kWh: 13,9/14,7
Пробег, км: 602
Базова цена на модела, лв. с ДДС: 105 700
Повече ревюта на нови автомобили може да намерите на CarMarket.bg
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!