В екове наред умове от целия свят са търсили формулата на безграничното щастие – формулата за създаване на злато. Много са твърдели, че са я открили, но до безценното откритие стигнаха съвсем скоро. „Знахарите” от счетоводния отдел на Tata дадоха благословията, а специалистите на Jaguar Land Rover направиха великото откритие. Защото всичко, до което се докоснат дизайнерите и инженерите, се превръща в злато. Стигнах до този извод при дебюта на Jaguar F-Pace, сега съм абсолютно убеден след тест драйва на Range Rover Velar. Това е златен автомобил. В буквален и преносен смисъл. И буквалният ме притеснява най-много, защото цена от 220 бона и нагоре за First Edition си е безобразно много. Но преносният смисъл на думата „златен” оправдава всички определения за Velar, които ще посоча сега.
ВИЖТЕ VELAR НА ФОНА НА ЛУННИЯ ПЕЙЗАЖ В МИНА „АСАРЕЛ-МЕДЕТ”
А златото по принцип се печели трудно. Добива се трудно, а окичването със златен медал на врата изисква изключително упорита работа. Но при Velar нещата се получават съвсем безпроблемно. Ситото на квалификациите в турнира на най-елитните спортисти взима много жертви, но не и в този случай. До финала на турнира при средноразмерните луксозни по право попадат предимно немски претенденти. Velar стои някъде между Х4 и Х6, между GLC Coupe и GLE Coupe, но точно срещу Porsche Macan и своя братовчед Jaguar F-Pace, с когото споделят огромна част от механиката си.
Прескачайки квалификациите, с ауйлд карт в ръка, Range Rover Velar стига до финалния мач с Macan. При единия форхендът е убийственото му пътно поведение, при другия – невероятната визия и страхотен интериор. Проблемът на Macan е бекхендът, докато тук Velar разполага с клиничния удар на Федерер – просвет от 251 мм, въздушно окачване, огромен ъгъл на заход и отход, все качества, които му дават ненадминати способности извън пътя. Истината обаче е, че и двамата финалисти удрят само форхенди, но философията на Range Rover винаги се е крепяла на веруюто, че дори и един път в живота да се наложи да заорете в калта и скалите, Velar ще мине навсякъде. Друг е въпросът, че поне 99,5% от собствениците му никога няма да го изкарат извън пътя.
Аз го направих. За огромен мой (и на колегите) кеф, организаторите на тест драйва ни предоставиха възможността да влезем в открития рудник „Асарел-Медет”. Гледал съм много „Дискавъри” и съм виждал подобни лунни пейзажи, но на живо е сюреалистично. Дълбочината от най-високата до най-ниската точка на рудника е 300 метра! До и от ескаваторите пълзят 22 БЕЛАЗ-а (още 4 стоя в резерв), на фона на които RR Velar изглежда като Джак Ръсел до Българско овчарско куче. Това не беше офроуд, но много вероятно е този автомобил да види в живота си най-много такъв „офроуд”. Но при 22-цолови джанти вие бихте ли си изкарали автомобила извън пътя? Аз не бих го направил, но съм благодарен на възможността да видя мината, която е най-голямата такава в България.
Тук само ще маркирам фактите, макар да знам, че те няма да влязат в употреба на никого. Но Range Rover е това, което е, благодарение на тези факти. С ъгъл на заход до 29,5 градуса и максимална дълбочина на газене от 650 мм (600 мм с пружинно окачване), Velar може да гази навсякъде. За това му помагат Terrain Response 2 и All-Terrain Progress Control.
Velar се предлага с пружинно окачване като стандартно оборудване на моделите с 4 цилиндъра и пътен просвет от 213 мм. Въздушно окачване на четирите колела се предлага като опция при моделите с 4-цилиндров дизелов двигател с 240 к.с. и бензинов двигател с 300 к.с. както и като стандартно оборудване при всички 6-цилиндрови модели.
Пътният просвет на въздушното окачване намалява с 10 мм при шофиране със скорост над 105 км/ч. Режим „офроуд” увеличава височината на возията с 46 мм спрямо нормалния режим при скорост под 50 км/ч за водещ в класа пътен просвет от 251 мм, но автоматично я намалява с 18 мм между 50-80 км/ч.
Аз харесвам SUV моделите, макар да знам, че имат много минуси. Разходът им е много висок, не са особено забавни за шофиране, струват прекалено много спрямо нещо далеч по-разумно – хечбек или седан. Знам всичко това, но качвайки се в Velar, сядайки на белия кожен салон, натискайки старт бутона… и всички горни минуси изчезват в мига.
Интериорът на Range Rover Velar е пир за епикурейците-гаджетоманиаци. Централно място тук заемат двата 10-инчови сензорни екрана на новата информационно-развлекателна система Touch Pro Duo. Горният, леко извит екран, може да се накланя на 30 градуса, което позволява на водача да го нагласи в перфектната позиция. Екранът се връща в изравнена позиция, когато двигателят се изключи. Долният сензорен екран е вграден в централната конзола и управлява функции. Двата сензорни екрана се допълват от два въртящи се контролера. Те могат да се програмират да изпълняват няколко функции: настройване температурата в купето, настройка на функцията за масаж на седалките или режим Terrain Response. Между тях се намира въртящо се копче за управление на аудиосистемата.
Volvo XC60 е новото мерило в класа (тест драйв)
„Роуг 1: История от Междуконтинентални войни” на борда на X-Trail (тест драйв)
Обновеният Peugeot 308 предлага скандинавска изисканост (тест драйв)
Този див, див запад на гърба на Mustang Cabriolet (тест драйв)
Пред водача има два аналогови циферблата с 5-инчов TFT дисплей между тях или като стандартно оборудване от спецификацията SE нагоре - 12,3-инчов интерактивен дисплей за водача. Воланът е с капацитивни бутони, които използват опции, базирани на различни ситуации, и дори позволяват на водача да програмира конкретни функции. Звучи сложно, но не е така. Проблемът е самият волан, който е прекалено голям и не приляга на този изискан и модернистичен интериор.
Не по-малко впечатляващ е Velar отвън, като издължената му странична линия придава впечатления за така модерните при SUV моделите препратки към класическите купета. Дългото междуосие отваря огромно вътрешно пространство, като багажникът (673 л) е най-големият в класа.
Платформата на Velar е идентична с тази на F-Pace. Тя се казва iQ, а коефициентът му на интелигентност е 81. Това са процентите алуминий. Но не са лъжете, този огромен автомобил тежи цели 2 тона. И те лягат на асфалта изключително впечатляващо.
Може и да ми беше жал за огромните джанти и нископрофини гуми в мината, но хич не ми беше жал да го видя на какво е способен в отсечката Панагюрище-Вакарел, стар път, с много, ама много завои, разбит асфалт и липсва на почти всякакви коли.
Първото впечатление, което получих още на магистралата, е изключителната тишина на борда. Това е автомобилът с най-нисък (0,32) коефициент на челно въздушно съпротивление в гамата на марката. Дори дръжките на вратите му са скрити, като те се прибират във вратите посредством електромоторчета. Това може и да е проблем след време, но сега изглежда супер.
На магистралата не си позволих никакви волности и борд компютъра показа 10,1 л/100 км, като държа са отбележа, за започнах пътуването при общ пробег от 28 километра. Нещата се промениха на връщане по спомената отсечка, когато натиснах педала на газта. Стигнах до 11,3 л/100 км, но това не е важно, все пак под крака си имах 700 Нм!. Не съм вдигал повече от 90 км/ч, но взимането на тези многобройни завои със 70-80 км/ч, с автомобил, висок близо 1,7 метра, широк над 2 и тежащ близо 2000 кг… това вече ме впечатли. Сигурен съм, че тук не може да се мери с Macan, но също така съм сигурен, че всички може да се мери с останали немски претенденти, като изтъкна съвсем дребния детайл, че тази кола наистина може да се движи офроуд, докато никой друг от конкурентите му не може.
Аз лично нямам абсолютно никакви съмнения, че Velar ще е поредният масов хит на JLR. Дори и цената от 220 000 лв. с ДДС за First Edition (ще се продава само първата година от пазарното присъствие на модела) ми се стори повече от закономерна, след като чух думите на Кирил Домусчиев, който дойде на масата ни вечерта, разбирайки, че сме автомобилни журналисти и сме карали Range Rover, и заяви: „Това е марката. Аз имам два Range Rover и съм много доволен.” Предполагам говореше за големия RR, но сега може и да му се наложи да купи един Velar, защото останалите членове на семейството изглеждат остарели на неговия фон.
Технически характеристики:
Range Rover Velar D300 First Edition
Размери
Дължина, мм: 4803
Широчина, мм: 2032
Височина, мм: 1665
Междуосие, мм: 2874
Собствено тегло, кг: 1959
Двигател
Тип: V-образен, 6-цилиндров, паралелни турбини
Работен обем, куб. см: 2993
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 300 при 4000
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 700 при 1500-1750
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 241
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 6,5
Среден разход, л/100 км: 6,4
Вредни емисии СО2, г/км: 167
Базова цена на модела, лв. с ДДС: 216 530
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!