Voitures à vivre означава „автомобили за живеене“, философия, която свързва най-фокусираните върху семейството модели на Renault, започвайки с Renault 16 от 1965 г., оригиналното Renault Espace от осемдесетте години и Renault Scenic от 90-те години. Последният клон на това любопитно родословно дърво е чисто новото Renault Symbioz. Има един единствен проблем, на същия този клон висят доста негови роднини.
Спасението? Симбиоза, от която Captur, Symbioz, Arkana и Austral (и те хибридни) да черпят едностранна и взаимна полза (мутуализъм), без някой от тях да паразитира. Стъпките към това са ценовите разлики, вътрешното пространство и панорамният покрив Solarbay, с който другите два модела не разполагат, засега.
Разработката на модела започна успоредно с фейслифта на Captur. По отношение на размера, с дължина 4,41 м, Symbioz се намира над него и под Austral. Captur и Symbioz споделят платформа (CMF-B), задвижване, интериор и до голяма степен сходни екстериорни дизайни, но като по-голям на размери и с начална цена под 57 000 лв., Symbioz вероятно ще стане по-примамливото предложение за семеен автомобил. Независимо от всичко това, френският производител все още вижда бъдеще, в което двата съществуват един до друг, дори ако Symbioz изяде част от аудиторията на Captur, което вероятно и ще стане. От дилърите и ценовата политика на Renault зависи това да не се случи.
Що се отнася до преките съперници извън собствената му семейство, Renault е прихванал Nissan Qashqai в полезрението си, докато Skoda Kamiq и Volkswagen Tiguan също са в микса. Срещу тях Renault вади много атрактивен дизайн, който вече е познат от гамата на Режията. Очевидно Жил Видал е бил добър по геометрия като ученик, защото и той върви в посока на геометричните форми и линии.
Това е подход, който се завръща при големите и изявени SUV-ове, но за разлика от тенденцията те да залагат на квадратните форми, тук Видал предпочита триъгълниците. Те се открояват в светлинния подпис отпред, стоповете, черният детайл, който влиза в задната колона, джантите и др. Същите са много атрактивни, стоят чудесно на сивия цвят на това esprit Alpin изпълнение, за което своята тежест имат и черните гланцирани детайли по купето, както и затъмнените задни стъкла. Профилът е умерено висок, като височината на покрива запазена на около 1,6 м, за да се осигури разумна предна площ и добра аеродинамична ефективност.
Интериорът на Symbioz е приятно място, в което да прекарваш времето си зад волана. Да, говоря за топ ниво на оборудване, идващо на съответната цена, но моделът предлага целия комплект, който човек би искал от семеен автомобил. Тук влиза 10,3-инчово приборно табло и 10,4-инчов сензорен екран, базиран на Google Automotive 12.
Шорткъти в горната част на екрана улесняват боравенето с най-често ползваните функции. Самият екран реагира много бързо, а яркият и ясен дисплей прави разчитането на картите от интегрираните Google Maps безпроблемно. Климатикът се контролира от много приятни на допир физически бутони, като по този начин се оптимизира ергономията. Свързването на Android Auto и Apple CarPlay е безжично.
Renault 5 + П = ВНЛ (тест драйв)
Rafale е върхът в гамата на Renault (видео ревю)
Материалите в топ нивото на оборудване са меки и приятни на допир. Макар и синтетична, кожата дава премиум усещане, самите седалки са с висока странична опора, а централния тунел, където е разположен селекторът на трансмисията, е облицован с меки материали. По този начин коляното на десния ми крак, което е в постоянен допир с тази част от интериора, не изпитва неприятно усещане след дълъг път. Голяма част от пластмасите са заменени от мек на допир текстилен материал.
Една от областите, в които Symbioz впечатлява, е багажното пространство. Задната седалка е монтирана на релса, така че да може да се плъзга напред с 16 см, за да увеличи максимално пространството в багажника. С пейката в най-предната позиция и вдигнатите облегалки, багажникът може да побере до 624 литра, което е доста впечатляващо за сегмента. В този случай обаче там не трябва да се возят хора, но тази опция позволява на собственика да ползва колата според нуждите си, и с двама отзад в багажника ми имаше предостатъчно място да събера нашия багаж и всички коледни подаръци, които не бяха никак малко, явно сме слушкали през годината.
За накрая оставям основния акцент за хвалба пред комшиите: панорамният покрив Solarbay, който предлага четири различни нива на прозрачност и се активира чрез бутон на люка или чрез гласовия асистент на Google. Технологията AmpliSky прави сенника излишен. Чрез електрическо поле са контролира движението на молекулите, за да се затъмнява на четири стъпки: напълно прозрачен покрив, напълно непрозрачен покрив, прозрачен покрив отпред и прозрачен покрив отзад.
Многослойното стъкло поддържа топлинния комфорт както през лятото, така и през зимата, подобно на механична щора. Нещо повече, когато излезете от автомобила, панорамата автоматично преминава в непрозрачен режим. Подобни панорамни покриви досега бяха запазена територия само за премиум, дори ултрапремиум марките.
В областта на задвижването опцията е само една, пълен хибрид със 145 к.с. и 205 Нм. Той съчетава 1,6-литров четирицилиндров атмосферен двигател с мощност 94 к.с. с два електрически мотора (36 kW е-мотор и 18 kW HSG) и 1,2 kWh батерия.
В града Symbioz се чувстваше като у дома си. Неговата гъвкава, комфортна возия и липсата на шум от хибридната система допринасят за спокойствието на борда. Дори силно разбитите ни улици не му се отразяват осезаемо. От Symbioz не получаваш и не трябва да очакваш някаква обратна връзка през волана, ако не дай Боже те сполети мисълта за по-динамично управление. Но лекотата му пък го прави чудесен за маневриране.
В градска среда хибридното задвижване с удоволствие изпълнява по-голямата част от работата си само в електрически режим. Включването на 1,6-литровия атмосферен двигател е съпроводено с малко измъчено изръмжаване. Извън града трансмисията на Symbioz открива правилната предавка няколко секунди по-бавно, отколкото би ми се искало. Проблемът на тази трансмисия, както съм казвал и преди, е когато изискаш малко повече, при това не да се „дърпаш“ с някого. Тръгваш да изкачваш дълъг наклон и започваш с разрешението 80-90 км/ч, като не искаш да падаш под тях. Не да ускоряваш, просто да се движиш с постоянна скорост. Изведнъж оборотите скачат рязко, това ме кара да вдигна крак от газта, за да може трансмисията да намери точната предавка и ситуацията да се успокои.
Именно трансмисията за мен си остава ахилесовата пета на хибридното задвижване на Renault. А то е наистина добро, защото с трима човека на борда и пълен догоре багажник, както вече уточник, Symbioz ми се отблагодари с 6,0 л/100 км след около 550 км пробег по празниците около Коледа.
Renault Symbioz е онова, което трябва да е един семеен автомобил: удобен, практичен, ефективен и добре оборудван. Всяка версия разполага с пълно хибридно задвижване E-Tech на Renault, който блести най-ярко в града, но е доста икономичен и извън него. Вярно е, че Symbioz отстъпва по обем на багажника и мястото в областта на краката на задния ред седалки, предлагано от някои от конкурентите му от С-SUV сегмента, но конкурентните цени помагат да компенсират това, а интуитивната технология, базирана на Google, винаги впечатлява. Стартовата цена на Symbioz е 56 990 и достига 66 990 лв. с ДДС.
Технически характеристики
Renault Symbioz E-Tech full hybrid 145
Размери
Дължина, мм: 4413
Широчина, мм: 1797
Височина, мм: 1575
Междуосие, мм: 2638
Маса, кг: около 1370
Двигател
Тип: 4-цилиндров, атмосферен
Работен обем, куб. см: 1598
Системна макс. мощност, к.с.: 145
Системен макс. въртящ момент, Нм: 205
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 170
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 10,6
Среден разход, л/100 км: 4,7-4,9
Вредни емисии СО2, г/км: 106-111
Базова цена, лв. с ДДС: 56 990
Още ревюта на нови автомобили може да намерите на CarMarket.bg
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!