Renault 5 + П = ВНЛ (тест драйв)
STOP&GO: 8 сек за ускорение 0-100 км/ч, максимална скорост 150 км/ч, среден разход на енергия 14,9 л/100 км   
Източник: CarMarket.bg
1

К ойто е писал или поне виждал надписа от заглавието е човек, с който вероятно сме на близка възраст. Тогава нямаше кой да ти подхвърли листче с Instagram профила си в автобуса, а единственият начин да изразиш видимо за всички обожанието си към дадена дама бе да го напишеш на някоя стена, но не тази във „Фейса“, а на истинска: R5 + П = ВНЛ.

Леле, явно критическата ме е блъснала вече, но вместо „ръкави“ в ink или мотор, аз се размеквам по нещо, което обикновено бих мислил, че е подходящо само за жени. Но го карах и знам, че е подходящ и за мъже, защото стъпва чудесно в завои и дава добра обратна връзка, макар и воланът да е по-мек от очакваното. Е, няма 2,0-литров турбо двигател, а е на ток, но и това мога да преглътна. Бих могъл да преглътна и цената, защото Renault 5 E-Tech е автомобил, който се избира с очи и сърце, а не с разум.

Зад волана на Renault 5 E-Tech Electric

Когато го видях на салона в Женева, усетих, че хлътвам като по истински въодушевен предмет, като в малка, кокетна дама. Сега, след като го карах, вече спокойно мога да си призная: аз и „петицата“ сме вечна(В) неразделна(Н) любов(Л).

Явно така се чувстват още много хора, защото само за месец той успя да натрупа ексел с 50 000 предварителни заявки, а това беше преди цели седем месеца!

STOP&GO: Цялата задвижваща система (включително зарядно) тежи 105 кг, което е с 15 кг по-малко спрямо Megane E-Tech
STOP&GO: Цялата задвижваща система (включително зарядно) тежи 105 кг, което е с 15 кг по-малко спрямо Megane E-Tech Източник: CarMarket.bg

Ситуацията за появата на оригинала през 1972 г. изглежда доста сходна на днешната, продиктувала появата на неговия духовен наследник. Преди половин век светът трябва да се справя с петролна криза, а обществото започва трансформация, свързана с мигриране на селското население към града. Това налага нуждата от достъпен транспорт.

Днес процесите са по-различни, но също толкова кардинални и донякъде приличащи си с тези от 70-те години: светът се движи към устойчиво бъдеще, енергия има, но тя е скъпа, а младите гледат на автомобила с други очи. Може би с розови очила, през които се гледа към светлото и цветно бъдеще, от което Renault 5 E- Tech ще е част.

Защото плановете на Renault са този колоритен компактен модел да остане на пазара поне в следващите 15-ина години, при това без особени промени. Защото е толкова дизайнерски издържан, че човек се пита: това концепция или сериен автомобил е?

STOP&GO:  Renault 5 (3,92 в) е 30 см по-дълъг от Twingo, но 13 см по-къс от Clio
STOP&GO: Renault 5 (3,92 в) е 30 см по-дълъг от Twingo, но 13 см по-къс от Clio Източник: CarMarket.bg

Със сигурност второто, за което основна „вина“ носи баш-майсторът Лука де Мео. Когато поема юздите на Renault Group, италианецът има среща с дизайнерските екипи на марката в зала, в която се изложени всички техни бъдещи проекти: скици, макети, пълноразмерни модели... Италианецът се нуждае от „само 5 секунди“, за да сканира помещението, да посочи разработката на 5 (един от най-мъглявите към онзи момент проект) и да каже: „Направете го“. Нещо повече, той предизвиква дизайнерите да направят сериен модел, който да се доближава максимално до първоначалната концепция.

Резултатът е този автомобил, който е изцяло дизайнерска кола във всеки един смисъл на думата, защото водещата роля са имали дизайнерите, а инженери и аеродинамици са се съобразявали с тях. В крайна сметка серийната „петица“ е на 95% от концепцията от 2021 г. Фарове, детайли, пропорции, стопове, изтеглените в четирите ъгъла колела, дори спойлерът е като на този при Turbo. Дори вентилационният отвор на предния капак на оригинала е интерпретиран със светещата „5“-ица, чието фоново осветяване на секции показва заряда на батерията. А, може би съм пропуснал досега, но това е електромобил. Новите реалности го налагат.

STOP&GO: Батерията с капацитет 52 kWh предлага пробег до 410 км
STOP&GO: Батерията с капацитет 52 kWh предлага пробег до 410 км Източник: CarMarket.bg

Те налагат и това да не споменавам думите ретро или винтидж. Със сигурност моето поколение (родените през 70-те) няма как да не прави пряка връзка с оригинала, но нашите деца няма как да е направят. Затова дизайнерите са направили „ретро футуристична“ интерпретация, за да може новият модел да е толкова интересен и привлекателен за Gen Z & Y, колкото и за мен.

А всички тези уж ретро детайли не са само за показ; спойлерът и аеродинамичните 18-ки добавят по няколко километра пробег всеки, вертикалните стопове, освен интерпретация на оригинала, имат и аеродинамична роля, която също добавя километри към пробега с едно зареждане.

Привлекателността на модела се подсилва от квадратните дневни светлини в долната част на бронята. Цветовете са жестоки, особено жълтият от снимките (но опционален срещу около 3200 лв.), многото опции за персонализиране (двуцветна каросерия и графики), както и дребните „великденски яйца“ под формата на емблемки с френския петел. Те правят връзка с изцяло френското производство на модела: каросерия, батерия, електромотори и асемблиране се извършват във Франция.

STOP&GO: През 2025 г. се очакват версии с 95 и 120 к.с., които ще се задвижват от батерия с капацитет 40 kWh и пробег до 300 км
STOP&GO: През 2025 г. се очакват версии с 95 и 120 к.с., които ще се задвижват от батерия с капацитет 40 kWh и пробег до 300 км Източник: CarMarket.bg

Целият този дизайнерски продукт дава основание на Renault да промени цялата си политика. Досега компанията (а и всички други в бизнеса) следваше познат процес: дебют на нов модел, след 3-4 години фейслифт, след 3 години замяна от ново поколение. Тази философия няма да работи при Renault 5 E-Tech, моделът няма да има типичния фейслифт, като плановете са той да се произвежда 10, дори 15 години без съществени промени. Вместо еднократен фейслифт, Renault 5 ще бъде своеобразна платформа, която ще се развива и подобрява ежегодно, но с дребни стъпки. Например поява на нов цвят и аксесоари. Но ще има и по-мащабни промени като допълнителни електромотори, размери на батериите и т.н.

Споменавам батерия, затова е идеален момент да погледна към техническата част на нещата. Тя казва, че Renault 5 E-Tech Electric дебютира на пазара с батерия с капацитет 52 kWh (NMC), изградена от 4, а не 12 модула, както е тази на Zoe. Тежи 300 кг, което е с 20 кг по-малко от теглото на батерията в Zoe.

Електромотърът е с мощност 150 к.с. и 245 Нм. Той е дериват на задвижващият мотор от Megane E-Tech, но е с 15 кг по-лек от него и роторът му е с 3 см по-къс. Цялата задвижваща система (заедно със зарядното) тежи 105 кг. Това спомага Renault 5 да тежи 1450 кг, което е по-малко от автомобил от сегмент С с ДВГ.

STOP&GO: Максимална мощност на зареждане 100 kW, на такава станция батерията се зарежда от 15 до 80% за 30 мин
STOP&GO: Максимална мощност на зареждане 100 kW, на такава станция батерията се зарежда от 15 до 80% за 30 мин Източник: CarMarket.bg

Ниското тегло е предпоставка компанията да обяви възможен пробег от 410 км (WLTP). Батерията разчита на термо помпа, система за течно охлаждане и предварително подгряване, за да се подготви за зареждане. За пръв път Renault предлага и двупосочно зареждане.

Догодина на пазара ще се появяват две други версии – със 120 и 95 к.с., които ще вървят в комплект с батерия с капацитет 40 kWh. Тя няма да е с термо помпа, ще бъдат икономисани и някои други функции, като целта е да се постигне обещаната стартова цена от 25 000 евро. Тези версии ще са предназначени за части и фирмени клиенти, които изминават много къс дневен пробег, предимно повтаряем, това значи градски маршрут от дома до офиса и обратно.

Целият този пакет е окомплектован в дължина 3,92 м, което значи, че Renault 5 е 30 см по-дълъг от Twingo, но с 13 см по-къс от Clio. Междуосието от 2,54 м обаче е само с 4 см по-късо от това на Clio, а това се дължи на факта, че „петицата“ е първият модел в Групата, стъпващ на платформата AmpR Small, на която се дълги и обемът на багажника от 326 л, както и това, че на задната пейка могат да седнат трима. Този по средата няма да се чувства комфортно, но тествано: четирима възрастни се возят спокойно в автомобила, при това с бизнес куфари в споменатия багажник.

STOP&GO: Два 10-инчови дисплея и тапицерия от 100% рециклирани пластмасови бутилки са акцентът в интериора
STOP&GO: Два 10-инчови дисплея и тапицерия от 100% рециклирани пластмасови бутилки са акцентът в интериора Източник: Renault

Интериорът е също толкова дизайнерски издържан, колкото е и екстериорът. Седалките са красиви, директно повлияни като дизайн от емблематичния R5 Turbo.

Що касае тапицерията, има ли по-универсален материал от денима! Материалът е изработен от 100% рециклирани бутилки за вода (PET), като този деним е използван за седалките, арматурното табло и панелите на вратите в средното оборудване Techno. В Iconic Cinq, топ нивото на оборудване, каквито бяха тестовите автомобили, седалките са тапицирани със сиво-жълт плът с голяма щампована „5“, също в жълто. Тази тапицерия също е от 100% рециклирана пластмаса.

На арматурното табло има два 10-инчови екрана (при базовото ниво приборното табло е 7-инчово), разчитащи на OpenR Link с вграден Google Automotive 12 за нивата на оборудване Techno и Iconic Cinq. Асистентът Reno е базиран на Voice ChatGPT 3,5, което означава, че може да си говорите и забавлявате с отговорите на системата, или пък да регулирате част от системите на борда.

STOP&GO: Обемът на багажника е 326 л
STOP&GO: Обемът на багажника е 326 л Източник: CarMarket.bg

Трите лоста от дясно на волана са ми в повече, пиано бутоните за климатика са интуитивни, но твърдата пластмаса в контактната област с десния ми крак не ме радва. Радва ме фактът, че е обърнато сериозно внимание на шумоизолацията. Специална пяна изолира огледалата за обратно виждане – основната причина за паразитни шумове в автомобила. Окачването на мотора разчита на две системи за филтриране: една във връзката с купето, другата, използваща използва теглото на зарядното устройство, за да поеме акустичните вибрации от двигателя (подобрение от 10 dB). И накрая, акустичното челно стъкло е стандартно за всички версии. Резултатът е, че Renault 5 е толкова тих, колкото е Megane E-Tech, едно ниво по-нагоре в йерархията.

STOP&GO: Диаметър на завой от 10,3 м прави колата идеална за градския трафик
STOP&GO: Диаметър на завой от 10,3 м прави колата идеална за градския трафик Източник: CarMarket.bg

От горните нива на йерархията е взето и многораменното задно окачване, което е една от причината за отличното пътно поведение на „петицата“. И тук не говоря за ускорение, а за начина, по който Renault 5 влиза и излиза от завоите, многото завои, които се вият над Ница, където се проведе международният тест драйв. Воланът е малко лек, макар да има три настройки за твърдост, но все пак трябва да се има предвид, че това е предимно градски автомобил. За разход на енергия няма да говоря, все пак във Франция е силно препоръчително да се спазват ограниченията на скоростта, а там преобладават тези до 70 км/ч. От друга страна пък през почти цялото време бяхме трима на борда с багаж, но пък нямаше дълъг магистрален участък. Затова ще се въздържа от коментар по отношение на разхода, просто не беше представителен.

Но усещането зад волана и отстрани на колата са представителни, разпитваха ни през прозореца за колата. Сигурен съм в едно, Renault 5 E-Tech е най-привлекателният чисто като дизайн автомобил, който в момента се предлага на пазара. На негов фон MINI Cooper изглежда доста постно. Да, по-бърз е, по-ангажиращ е, но също така е и по-скъп. Базовото Cooper E започва от 63 000 лв., докато най-наточеното Renault 5 е около 65 000 лв. Скъпо? Да, може би, не знам, но в любовта има ли логика? На разума ли разчитате или на сърцето?

Още ревюта на нови автомобили може да прочетете на CarMarket.bg

Коментари 1
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

1 коментар
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
<p>Джорджа Мелони:&nbsp;ЕС няма да позволи на Русия това</p>

Джорджа Мелони: Няма да позволим на Русия да подкопава нашата сигурност

Свят Преди 3 минути

Мелони присъства на пресконференция във Финландия

Ердоган активизира усилията си за влияние на Балканите

Ердоган активизира усилията си за влияние на Балканите

Свят Преди 15 минути

Турция, в която мнозинството от населението са мюсюлмани, отдавна поддържа силни връзки с Албания

Ваня Григорова: Липсата на бюджет е изключителен проблем

Ваня Григорова: Липсата на бюджет е изключителен проблем

България Преди 2 часа

Българската данъчно-осигурителна система е изкривена и има много дефекти в нея, посочи тя

<p>Добра новина за любителите на зимните спортове</p>

Какви са условията за туризъм в планините

България Преди 2 часа

Съоръженията в зимните курорти работят

Какво послание изпращат коледните картички на британското кралско семейство?

Какво послание изпращат коледните картички на британското кралско семейство?

Любопитно Преди 2 часа

Ако картичките можеха да имат акцент, това е "Честит празничен сезон"

Почитаме паметта на света великомъченица

Почитаме паметта на света великомъченица

Любопитно Преди 3 часа

Баща й, езичник, имал сан патриций, а майка й била християнка

<p>Китай разкритикува САЩ</p>

Китай разкритикува новата военна помощ на САЩ за Тайван

Свят Преди 3 часа

Пекин смята демократично управлявания остров Тайван за свой територия

Множество сигнали за кражби от автомобили във Варна

Множество сигнали за кражби от автомобили във Варна

България Преди 3 часа

Квартал „Владиславово“ е един от районите, в които през последните месеци десетки шофьори са осъмвали с разбити прозорци на своите автомобили

<p>&quot;Той ни познава добре, Путин знае как да ни прониже&quot;</p>

Германия: Той ни познава добре, Путин знае как да ни прониже

Свят Преди 3 часа

Писториус предупреждава за хибридна заплаха от Русия

<p>&quot;Случаят разтресе всички&quot;: Българският лекар, съдействал&nbsp;на пострадалите след атаката в&nbsp;Магдебург&nbsp;(ВИДЕО)</p>

Пред NOVA: Българският лекар, съдействал на пострадалите след атаката в Магдебург

Свят Преди 4 часа

Обмисля се случаят да бъде поет от Федералната прокуратура

<p>Двама пилоти от САЩ са свалени над Червено море, каква е причината за инцидента</p>

Двама пилоти от САЩ са свалени над Червено море при "приятелски огън"

Свят Преди 4 часа

Централното командване на американската армия не уточни каква е била мисията на пилотите

<p>Задаващият се край на доставките на руския газ &quot;не е изненадващ&quot;</p>

Политически престрелки между Фицо и Зеленски: Неприлично е да говорим за пари, защото губим хора

Свят Преди 4 часа

Словакия печели около 500 милиона долара годишно от търговия с руски газ

<p>Тръмп назначи продуцента на &quot;Стажантът&quot; за посланик</p>

Тръмп назначи продуцента на "Стажантът" за посланик в Обединеното кралство

Свят Преди 4 часа

64-годишният Марк Бърнет създаде шоуто, което направи Тръмп международно известен

,

Колко е твърде много? Историята на най-дългото време без сън

Любопитно Преди 5 часа

Робърт Макдоналд изкарва мъчителни 18 дни, 21 часа и 40 минути без сън

о

"Бях на 6, когато разбрах, че няма Бог"

Свят Преди 5 часа

Историята на две сестри, оцелели от ужаса на Холокоста четете в следващите редове