З а последните 5 години в Унгария са привлечени около $20 млрд. в автомобилния бизнес, но тук не говорим за производство на части и писане на софтуер, какъвто е случаят в България. Говорим за производство на цели коли, както би казал преди десетилетия един известен нам дългогодишен управляващ.
В Унгария се строи най-новата производствена мощност на BMW, а в Мюнхен, домът на производителя, тече най-голямата реконструкция и модернизация на завода в неговата 101-годишна история.
BMW спира да произвежда коли с ДВГ от завода Мюнхен през 2027 г.
С инвестиция от 650 млн. евро в завода си, баварците ще го превърнат в iFactory, готова за появата на Neue Klasse през 2026 г., а от 2027 г. тук ще се правят само електромобили.
Това ще се случи 105 години, след като през 1922 г. Bayerische Motoren Werke започва производството си в Мюнхен. Да, то стартира със самолетни двигатели, след което идват мотоциклетите. Войната отново връща самолетните двигатели на дневен ред, за да стигнем чак до 1952 г., когато в Мюнхен е произведен първият автомобил – 501. До този момент баварските модели се правят в Айзенах, но след войната заводът остава в съветската част на влияние, за да се използва по-късно за производство на… Wartburg.
След 60 години: BMW вече не произвежда ДВГ-та в Германия
Но да не се отплесвам, връщам се към 501 до 507, луксозни автомобили с V8 двигатели, които са достъпни за малцина. Вярно, в този промеждутък тук се прави и Isetta, но истинският пробив идва, след като фамилията Квант поръчва създаването на масов автомобил, който ще спаси BMW и ще я направи играчът, който познаваме днес: с рекордно производство през 2023 г., изпреварвайки Mercedes-Benz в луксозния сегмент за поредна година.
Говоря за Neue Klasse, която дебютира през 1961 г. и в хале 140 (и пред него) са изложени четири автомобила модел 1500, а аз съм тук, за да разбера докъде са стигнали баварците в създаването на завода за Neue Klasse.
Но моето любопитство е много по-голямо от това, което имат да ни кажат от BMW. Затова с малко настояване успявам да уредя един бърз тур в цеховете за „събиране” на купето и след това финалното асемблиране. Защото това е толкова впечатляващ процес, че искам да го споделя. Това е второто ми посещение в този завод, но интересът ми към всичко е нестихващ. Защото автомобилният завод прилича на жив организъм, на организма на млад спортист по време спринт, когато работи на 101%.
Сложността на организация на всичко това е толкова голяма, че винаги си задавам един и същ въпрос: кой, и как, по дяволите, го е измислил това, как го е напаснал до секундата така, че всеки един робот, всеки един човек да изпълнява поставените му задачи с такава прецизност!
За липсата на „живи” снимки от събитието обвинявам GDPR, заради който няколко пъти ни казват, че нямаме право да снимаме в завода. Друг е въпросът, защо нямам право да снимам 1000-те робота, които играят своя танц в цеха за сборка на купе и шаси! Хора тук има само в контролните зали, следящи работата на роботите, правещи по 2000 заварки на кола. Самото купе и шаси са съставени от около 500 части!
Именно тук е най-впечатляващата гледка. Наистина танцът на роботите е едно от нещата, които са най-силно впечатляващи. В съзнанието от малък ми се е запечатала сцената от Cyberdyne от „Терминатор 1”, имам чувството, че всеки момент някои от тези роботи ще се обърне и ще започне да стреля. Знам ли, може и това да се случи някой ден.
Разказват ми, че изкуствен интелект се използва за товарните тролеи, които се движат в завода, за да ги направляват без нуждата от човек и по най-безопасния начин. А пък някои от роботите (над 1700 са те в целия завод) са с монтирани камери и AI, за да може да им се увеличи полето на приложение.
Но каквото и да говоря, хората, твърдят от BMW, са в центъра на фокуса за компанията. Затова работните смени са две, а не три, защото шумът е огромен, а през оградата започват жилищни блокове. Преди 100 години заводът е бил в едно поле, днес е почти в центъра на града, само на няколко спирки с метрото от „Мариенплац”. Дълъг е километър, широк е 500 метра.
Хората са и основният движещ фактор в завода, около 8000 са те, като г-н Милан Неделкович уверява, че, въпреки преминаването към производство на електромобили, броят на служителите няма да намалее, защото търсенето се увеличава. Това ще проследим, за да се уверим с годините, но истината е, че нискоквалифицираният труд ще намалее за сметка на висококвалифициран такъв.
Колко коли прави дневно, колко е дълга поточната линия и колко човека работят на нея, колко тира влизат дневно завода, колко тона стомана и алуминий се изразходва, тези цифри може да видите на CarMarket.bg
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!