П реди 91 години известната авиаторка Хелен Буше подобрява редица рекорди за скорост във въздуха, като за целта използва едноместния състезателен самолет Rafale. Днес, колкото и да ви е странно, малка част от бойния самолет на френските военновъздушни сили Rafale се произвежда на входа на Пловдив.
Българският клон на френската компания Latecoere обаче е по-известен с това, че е най-големият производител на самолетни врати за Airbus в Европа, като произвежда този компонент и за Boeing. В халетата на Latecoere се правят и различни ракове (шкафове) за електрониката в пилотските кабини на самолетите.
Беше ми изключително интересно да разбера всичко това, докато в същото време връзката между Renault и Latecoere правеше един ярко син Rafale PHEV, позициониран пред предната фюзелажна секция за Airbus A350.
Отскочих до Пловдив, но минавайки по Подбалканския път, за да имам достатъчно време да се запозная с уравнение, което Renault не обича да решава, но сега влиза в тази сложна част на математиката, за да направи крачка към по-луксозната част на средния сегмент. Този опит не донесе много почитатели сред клиентите на Peugeot, надявам се и Renault да не се впусне в подобна авантюра, а Rafale PHEV да е само начин да се покаже, че компанията може повече от това да предлага само компактни електромобили.

Иначе Renault от край време не обича плъг-ин хибридното задвижване, да не говорим, че в случая то се комбинира с четири задвижващи колела. От тези концепции Режията бяга като дявол от тамян, защото оскъпява продуктите й, а 4х4 ги прави по-тежки, съответно по-неикономични. Но един път поне човек, в случая Renault, може да му отпусне двата края и да си направи кефа, монтирайки всичко, с което разполага в настоящия си флагман.
Нещо повече, добавя и завиващи задни колела, както и шаси, пипнато от инженерите на Alpine, за да няма две мнения по въпроса: Renault Rafale PHEV е абсолютният връх, на който в момента са способни от френската компания.

И така трябва да бъде, тъй като с Rafale се отправят заявки за сегмент D, от който Renault отсъства от известно време, а и когато присъстваше, поводите за хвалба не бяха много. Сега обаче Rafale наистина има достатъчно аргументи в своя полза, затова и бе логично марката да извади плъг-ин хибридната модификация, защото се предполага, че тук клиентите могат да преглътнат шестцифрена сума.
Rafale е върхът в гамата на Renault (видео ревю)
Тестваме плъг-ин хибридите Toyota Prius и C-HR (видео ревю)
Аз вече тествах хибридната версия с 200 к.с. на Rafale, затова няма да се впускам в подробности. Все пак не мога да подмина купе линията на покрива, динамичният силует, 21-цоловите джанти, предлагани за ниво Atelier Alpine, осветеното лого „А“ на предните облегалки, намигване към Alpine. Синият цвят е страхотен, фаровете може да са матрични, панорамният покрив Solarbay със затъмняване на няколко степени (благодарение на електрическа атака на молекулите) е друг атестат за високото качество. А вътрешното пространство на втория ред, макар междуосието да е само 2,71 м, е наистина впечатляващо.

Но най-голямата новост крие задвижването. Вече казах, Renault не обича 4х4 и плъг-ин хибрид, но сега ги комбинира, за да ни предложи най-мощния модел в гамата си с въпросните 300 к.с. Проблемът е, че се залага на вече познатата формула от HEV модела, а именно 1,2-литров 3-цилиндров двигател, електромотор в трансмисията и още един, играещ ролята на стартер/генератор. Към всичко това в този конкретен модел е добавен трети електромотор, монтиран на задната ос, който се грижа за задвижване на задните колела. И така, ДВГ+3 електромотора=300 к.с.
Цялата тази система изглежда сложна (и е такава), но поне няма загуба на въртящ момент и „лаг“ при натискане на педала на газта. Токът идва от батерия с капацитет от 22 kW, която гарантира на Rafale PHEV пробег само на ток до 105 км, което е наистина отличен параметър.
Казано по друг начин, в града може да се движите само на ток по цял ден, докато през уикенда да имате спокойствието и достатъчно power, за да може да изминете до 1000 км.

Rafale PHEV има и друг коз в ръкава си, нарича се ниво на оборудване Atalier Alpine, което предлага окачване, настроено от инженерите на Alpine. А под шаси имам предвид активно окачване, 4х4 и 4 завиващи колела, което превръщат модела в уникално предложение на пазара.
Тази конфигурация е резултат на развоен процес в продължение на три години. Дузина инженери от Alpine са разработили специфични амортисьори, пружини, предни и задни антиролбарове. Тяхно е и развитието на активното окачване с камера за предвидим контрол, разработването на различни режими и др.
Добри, не, Grand новини. Тестваме Opel Grandland (видео ревю)
Citroen C3 Aircross: Роди се звезда (тест драйв)
Цялата тази система регулира постоянно твърдостта на окачването (от 3 до 180 км/ч). От менюто “Chassis Control” водачът може да избира три режима за профила на демфериране и ESP-то: Comfort, Dynamic и Sport. Те пък са налични за всеки от режимите на задвижване, избираеми през MULTI-SENSE настройките: Eco, Comfort, Sport и MySense, изключение прави само Snow.
Всичко това е предпоставка, че човек може да се позабавлява малко зад волана на Rafale PHEV, но и трябва да уточня, че моделът със сигурност не е спортен SUV. Ускорява до 100 км/ч за 6,4 секунди, което се дължи и на теглото от почти два тона. Междинното ускорение е впечатляващо, но понякога ДВГ-то работи натрапчиво. Бих казал, че и тук става въпрос преди всичко за комфортно возене, като задкормилното устройство има доста аргументи, за да се „изрепчи“ на някой на пътя. Комфортът обаче остава водещият фактор.

Какво се случва обаче в ценовата листа, когато вкараш плъг-ин хибридно задвижване, 4х4, завиващи задни колела и окачване от Alpine? Резултатът е стартова цена, която ти става неудобно да я напишеш. В ценовата листа тя е грубо 102 000 лв. Тази цифра изглежда сериозна, още повече, че имаме Mazda CX-80, която в топ оборудването си е 130 000 лв., но 7-те места значат данъчно облекчение за фирма, т.е. малко над 100 000 лв.
Родният представител на Renault обаче също е наясно, че подобна стойност в нейните ценови листи предизвиква смущения, затова и предлагат специални условия за първите 50 клиенти, закупили Rafale PHEV. То се изразява в стартова цена от 86 692 лв. (с включено ценово предимство) за techno Esprit Alpine. По-високото изпълнение - atelier Esprit Alpine – стартира от 94 342 лв. (с включено ценово предимство).

Технически характеристики
Renault Rafale E-TECH 4x4
Размери
Дължина, мм: 4710
Широчина, мм: 1866
Височина, мм: 1613
Междуосие, мм: 2738
Маса, кг: около 1934-1980
Задвижване
ДВГ: 3-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1199
Електромотори: 3
Капацитет на батерията, kW: 22
Макс. системна мощност, к.с.: 300
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 180
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 6,4
Среден разход, л/100 км: 5,8 – 6,3
Вредни емисии СО2, г/км: 12 – 15
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 101 900
Специална цена, лв. с ДДС: 86 692
Още ревюта на най-новите модели на родния пазар може да откриете на CarMarket.bg