Въвеждат се различни срокове за валидност на свидетелствата за управление за различните категории моторни превозни средства (МПС), реши парламентът с приемането на второ четене на промени в Закона за българските лични документи.
Срокът на валидност на книжките за любителските категории А (мотоциклети), АМ (мотопеди) и B (леки автомобили) остава 10 години, но свидетелствата за професионалните С (тежкотоварни автомобили), D (автобуси), и E (ремаркета) става 5 години.
Срокът на валидност на свидетелството на лица с трайни увреждания остава, както и сега - 5 години.
Промяната влиза в сила от 19 януари 2013 г.
Новите книжки ще съдържат отличителния знак на България, отпечатан в негатив в син правоъгълник и ограден от дванайсет жълти звезди.
Заместник-министърът на вътрешните работи Веселин Вучков посочи, че сроковете на валидност на шофьорските книжки за категориите С - превоз на товари, и D - превоз на хора, се променят
заради изискване на европейска директива
За всички водачи с категории C и D, които подновят шофьорските си книжки до 19 януари 2013 г., срокът на валидност ще е 10 години, както е сега.
Когато категориите са две и една от тях е професионална, след 19 януари срокът на свидетелството за управление ще е пет години.
Допуска се възможност онези водачи, които имат две категории,
да се откажат от професионалната,
за да не се налага да подменят свидетелството си за правоуправление толкова често.
Същевременно от МВР съобщават, че в страната има над 300 хил. свидетелства за управление на МПС с изтекъл срок на валидност.
С изменение в закона за Движение по пътищата, прието през 2010 г., бяха променени категориите, като в тях се въведоха подкатегории.
Така категория АМ дава право за управление на мотопеди - двуколесни или триколесни превозни средства с конструктивна максимална скорост не по-висока от 45 km/h.
В категория А1 попадат мотоциклети с работен обем на двигателя не повече от 125 cm3, с максимална мощност не повече от 11 kW и с отношение мощност/тегло, което не превишава 0,1 kW/кг; а също и триколесни моторни превозни средства с мощност, която не превишава 15 kW.
В категория А2 са мотоциклетите с мощност, която не превишава 35 kW, и с отношение мощност/тегло, което не превишава 0,2 kW/кг, като удвоената реална мощност не е по-голяма от нетната мощност на двигателя.
В "чистата" категория А са мотоциклети и триколесни моторни превозни средства с мощност над 15 kW.
Тук има два подвида:
- мотоциклети - двуколесни превозни средства без кош или с кош, с двигател с работен обем над 50 cm3, ако е с вътрешно горене, и/или с конструктивна максимална скорост, по-висока от 45 km/h.
- триколесни моторни средства - превозни средства с три симетрично разположени колела, с двигател с работен обем над 50 cm3, ако е с вътрешно горене, и/или с конструктивна максимална скорост, по-висока от 45 km/h.
В категория В1 са четириколесни превозни средства с маса без товар не повече от 400 кг (550 кг за превозните средства, предназначени за превоз на товари), в която не се включва масата на акумулаторните батерии на електрическите превозни средства и които имат максимална нетна мощност на двигателя не повече от 15 kW.
В "чистата" категория В са моторни превозни средства с допустима максимална маса, която не надвишава 3500 кг, проектирани и конструирани за превоз на не повече от 8 пътници плюс водача; моторните превозни средства от тази категория могат да образуват състав с ремарке с допустима максимална маса, която не надвишава 750 кг или пък е над 750 кг, но при условие че допустимата максимална маса на състава не надвишава 4250 кг;
В категория ВЕ са съставите от пътни превозни средства, с теглещо превозно средство от категория В и ремарке или полуремарке, когато допустимата максимална маса на ремаркето или полуремаркето не надвишава 3500 кг.
В категория С1 са моторни превозни средства, различни от тези в категории D1 или D, с допустима максимална маса над 3500 кг, но не по-голяма от 7500 кг, които са проектирани и конструирани за превоз на не повече от 8 пътници плюс водача; моторните превозни средства от тази категория могат да образуват състав с ремарке с допустима максимална маса, която не надвишава 750 кг;
В категория С1Е са:
- състави от превозни средства с теглещо превозно средство/влекач от категория С1 и ремарке или полуремарке с допустима максимална маса на ремаркето или полуремаркето над 750 кг, при условие че допустимата максимална маса на състава не надвишава 12 000 кг;
- състави от превозни средства с теглещо превозно средство от категория В и ремарке или полуремарке с допустима максимална маса на ремаркето или полуремаркето над 3500 кг, при условие че допустимата максимална маса на състава не надвишава 12 000 кг;
В категория С са моторни превозни средства, различни от тези в категории D1 или D, чиято допустима максимална маса надвишава 3500 кг, които са проектирани и конструирани за превоз на не повече от 8 пътници плюс водача; моторните превозни средства от тази категория могат да образуват състав с ремарке с допустима максимална маса, която не надвишава 750 кг;В категория СЕ са съставите от пътни превозни средства с теглещо моторно превозно средство от категория С и ремарке или полуремарке с допустима максимална маса над 750 кг.
В категория D1 са моторни превозни средства, проектирани и конструирани за превоз на не повече от 16 пътници плюс водача и с максимална дължина, непревишаваща 8 м; към моторните превозни средства от тази категория може да се прикачва ремарке, чиято допустима максимална маса не надвишава 750 кг;
В категория D1E са съставите от превозни средства с теглещо превозно средство от категория D1 и ремарке с допустима максимална маса над 750 кг.
В категория D са моторни превозни средства, проектирани и конструирани за превоз на повече от 8 пътници плюс водача; към моторните превозни средства, които могат да се управляват със свидетелство от категория D, може да се прикачва ремарке, чиято допустима максимална маса не надвишава 750 кг.
В категория DE попадат състави от превозни средства, при които теглещото превозно средство е от категория D, и ремарке с допустима максимална маса над 750 кг.
В категория Т са колесни трактори (Ткт); към тази категория се приравняват и трамвайните мотриси (Ттм).
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!