Професионалните книжки ще са валидни само 5 години
Професионалните книжки ще са валидни само 5 години   
Източник: БГНЕС (архив)

Въвеждат се различни срокове за валидност на свидетелствата за управление за различните категории моторни превозни средства (МПС), реши парламентът с приемането на второ четене на промени в Закона за българските лични документи.

Срокът на валидност на книжките за любителските категории А (мотоциклети), АМ (мотопеди) и B (леки автомобили) остава 10 години, но  свидетелствата за професионалните С (тежкотоварни автомобили), D (автобуси), и E (ремаркета) става 5 години.

Срокът на валидност на свидетелството на лица с трайни увреждания остава, както и сега - 5 години.

Промяната влиза в сила от 19 януари 2013 г.

Новите книжки ще съдържат отличителния знак на България, отпечатан в негатив в син правоъгълник и ограден от дванайсет жълти звезди.

Заместник-министърът на вътрешните работи Веселин Вучков посочи, че сроковете на валидност на шофьорските книжки за категориите С - превоз на товари, и D - превоз на хора, се променят

заради изискване на  европейска директива

За всички водачи с категории C и D, които подновят шофьорските си книжки до 19 януари 2013 г., срокът на валидност ще е 10 години, както е сега.

Когато категориите са две и една от тях е професионална, след 19 януари срокът на свидетелството за управление ще е пет години.

Допуска се възможност онези водачи, които имат две категории,

да се откажат от професионалната,

за да не се налага да подменят свидетелството си за правоуправление толкова често.

Същевременно от МВР съобщават, че в страната има над 300 хил. свидетелства за управление на МПС с изтекъл срок на валидност.

С изменение в закона за Движение по пътищата, прието през 2010 г., бяха променени категориите, като в тях се въведоха подкатегории. 

Така категория АМ дава право за управление на мотопеди - двуколесни или триколесни превозни средства с конструктивна максимална скорост не по-висока от 45 km/h.

В категория А1 попадат мотоциклети с работен обем на двигателя не повече от 125 cm3, с максимална мощност не повече от 11 kW и с отношение мощност/тегло, което не превишава 0,1 kW/кг; а също и  триколесни моторни превозни средства с мощност, която не превишава 15 kW.

В категория А2 са мотоциклетите с мощност, която не превишава 35 kW, и с отношение мощност/тегло, което не превишава 0,2 kW/кг, като удвоената реална мощност не е по-голяма от нетната мощност на двигателя.

В "чистата" категория А са мотоциклети и триколесни моторни превозни средства с мощност над 15 kW.

Тук има два подвида:

- мотоциклети - двуколесни превозни средства без кош или с кош, с двигател с работен обем над 50 cm3, ако е с вътрешно горене, и/или с конструктивна максимална скорост, по-висока от 45 km/h.

- триколесни моторни средства - превозни средства с три симетрично разположени колела, с двигател с работен обем над 50 cm3, ако е с вътрешно горене, и/или с конструктивна максимална скорост, по-висока от 45 km/h.

В категория В1 са четириколесни превозни средства с маса без товар не повече от 400 кг (550 кг за превозните средства, предназначени за превоз на товари), в която не се включва масата на акумулаторните батерии на електрическите превозни средства и които имат максимална нетна мощност на двигателя не повече от 15 kW.

В "чистата" категория В са моторни превозни средства с допустима максимална маса, която не надвишава 3500 кг, проектирани и конструирани за превоз на не повече от 8 пътници плюс водача; моторните превозни средства от тази категория могат да образуват състав с ремарке с допустима максимална маса, която не надвишава 750 кг или пък е над 750 кг, но при условие че допустимата максимална маса на състава не надвишава 4250 кг;

В категория ВЕ са съставите от пътни превозни средства, с теглещо превозно средство от категория В и ремарке или полуремарке, когато допустимата максимална маса на ремаркето или полуремаркето не надвишава 3500 кг.

В категория С1 са моторни превозни средства, различни от тези в категории D1 или D, с допустима максимална маса над 3500 кг, но не по-голяма от 7500 кг, които са проектирани и конструирани за превоз на не повече от 8 пътници плюс водача; моторните превозни средства от тази категория могат да образуват състав с ремарке с допустима максимална маса, която не надвишава 750 кг;

В категория С1Е са:

- състави от превозни средства с теглещо превозно средство/влекач от категория С1 и ремарке или полуремарке с допустима максимална маса на ремаркето или полуремаркето над 750 кг, при условие че допустимата максимална маса на състава не надвишава 12 000 кг;

- състави от превозни средства с теглещо превозно средство от категория В и ремарке или полуремарке с допустима максимална маса на ремаркето или полуремаркето над 3500 кг, при условие че допустимата максимална маса на състава не надвишава 12 000 кг;

В категория С са моторни превозни средства, различни от тези в категории D1 или D, чиято допустима максимална маса надвишава 3500 кг, които са проектирани и конструирани за превоз на не повече от 8 пътници плюс водача; моторните превозни средства от тази категория могат да образуват състав с ремарке с допустима максимална маса, която не надвишава 750 кг;

В категория СЕ са съставите от пътни превозни средства с теглещо моторно превозно средство от категория С и ремарке или полуремарке с допустима максимална маса над 750 кг.

В категория D1 са моторни превозни средства, проектирани и конструирани за превоз на не повече от 16 пътници плюс водача и с максимална дължина, непревишаваща 8 м; към моторните превозни средства от тази категория може да се прикачва ремарке, чиято допустима максимална маса не надвишава 750 кг;

В категория D1E са съставите от превозни средства с теглещо превозно средство от категория D1 и ремарке с допустима максимална маса над 750 кг.

В категория D са моторни превозни средства, проектирани и конструирани за превоз на повече от 8 пътници плюс водача; към моторните превозни средства, които могат да се управляват със свидетелство от категория D, може да се прикачва ремарке, чиято допустима максимална маса не надвишава 750 кг.

В категория DE попадат състави от превозни средства, при които теглещото превозно средство е от категория D, и ремарке с допустима максимална маса над 750 кг.

В категория Т са колесни трактори (Ткт); към тази категория се приравняват и трамвайните мотриси (Ттм).

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Цигарите поскъпват през 2026 година

Цигарите поскъпват през 2026 година

България Преди 5 минути

При нагреваемите изделия промяната ще е с 15-20 стотинки нагоре

Зеленски и Желязков проведоха телефонен разговор

Зеленски и Желязков проведоха телефонен разговор

България Преди 12 минути

Зеленски: Обсъдихме укрепването на енергийното сътрудничество

Откриха арсенал на "Хамас" във Виена

Откриха арсенал на "Хамас" във Виена

Свят Преди 1 час

Неидентифициран 39-годишен британски гражданин „е тясно свързан със склада за оръжия“

<p>Ума Търман предупреди дъщерята&nbsp;за тайния фетиш на Куентин Тарантино</p>

Ума Търман предупреди дъщерята Мая Хоук за тайния фетиш на Куентин Тарантино

Любопитно Преди 2 часа

От години има слухове за странния фетиш на прочутия режисьор

Доналд Тръмп навлиза в "куцото пате" на своето управление

Доналд Тръмп навлиза в "куцото пате" на своето управление

Свят Преди 2 часа

Републиканците започват да осъзнават, че скоро ще останат без него и ще трябва сами да се справят с политическите последици

Инфаркт или инсулт: Как да ги различим и какво да направим в първите минути

Инфаркт или инсулт: Как да ги различим и какво да направим в първите минути

Любопитно Преди 2 часа

Как да различим инфаркт от инсулт и защо бързата реакция е решаваща за живота

Мицкоски: Ние сме много пред Албания

Мицкоски: Ние сме много пред Албания

Свят Преди 2 часа

Мицкоски: Обективната оценка е, че Черна гора е първа, на второ място сме ние и Сърбия

Кола помете две жени на пешеходна пътека в София

Кола помете две жени на пешеходна пътека в София

България Преди 2 часа

Мъжът, управлявал автомобила, е с увреждане

САЩ и Русия: Завръщат ли се ядрените опити

САЩ и Русия: Завръщат ли се ядрените опити

Свят Преди 2 часа

Президентът на САЩ Доналд Тръмп обяви възобновяването на ядрените опити

Ниското либидо сигнализира за тревожни здравословни проблеми

Ниското либидо сигнализира за тревожни здравословни проблеми

Любопитно Преди 3 часа

„Наблюдателни данни при възрастни хора показват, че по-доброто здраве е свързано с повече години сексуално активен живот“

Затрупани хора след срутване на ТЕЦ в Южна Корея

Затрупани хора след срутване на ТЕЦ в Южна Корея

Свят Преди 3 часа

Пожарната посочи, че точният брой на хората в неизвестност към момента не може да бъде потвърден

Правителството на Чехия подаде оставка

Правителството на Чехия подаде оставка

Свят Преди 3 часа

Президентът Петър Павел ще приеме оставката на правителството

Колко богат е бил Ал Капоне? Какво показват реалните сметки на мафиотския бос

Колко богат е бил Ал Капоне? Какво показват реалните сметки на мафиотския бос

Любопитно Преди 3 часа

Истинските му финансови записи са оскъдни и умишлено непълни

Jay-Z спечели 10-годишната съдебна битка за бащинство

Jay-Z спечели 10-годишната съдебна битка за бащинство

Любопитно Преди 3 часа

Раймир Сатъртуейт твърди, че изпълнителят е забременил покойната му майка, Уанда Сатъртуейт, през 90-те години

Минус 15 млрд. долара на седмица: Най-дългият шътдаун в САЩ

Минус 15 млрд. долара на седмица: Най-дългият шътдаун в САЩ

Свят Преди 4 часа

Това е най-дългият шътдаун в историята на САЩ