П равоспособен шофьор може да влезе в почти всеки автомобил от последните 100 години и да го подкара без проблем почти веднага. В зората на автомобилите обаче това далеч не е било така. Производителите са експериментирали с най-различни методи за тяхното управление, като понякога те се различават дори и в коли, които са един и същи модел, но произведени с няколко години разлика.
Автомобилът на Форд, който промени всичко
В началото на 20-ти век обаче колите започват да стават все по-популярни, особено в САЩ. Ford Model T ги прави много по-достъпни и пътищата на САЩ започват да стават все по-оживени.
Автомобилът на Бенц, от който започна всичко
Повечето коли, дори и Model T, продължават да използват най-различни методи за управление, които често са и доста сложни. Дори воланът е рядкост и се предлага предимно за луксозните и скъпи коли, докато по-евтините използват семпли ръчки или кормило като от мотор. За да може възходът на автомобилите да продължи, те трябва да стават не само по-добри, качествени и евтини, но и лесни за управление. Затова компаниите усилено експериментират с различни конфигурации, докато попаднат на най-добрата.
Така през 1916 г. Cadillac пуска на пазара своя достъпен модел Type 53. Той наследява предшественика си Type 51, който въвежда подобрен V8 двигател и е първият Cadillac с волан отляво. Преди това колите на марката са с волан отдясно. Това е по-популярен избор по това време и в САЩ, защото е по-лесно за шофьорите да виждат канавките до пътищата. Тогава повечето пътища в САЩ все още са "черни". С увеличаването на трафика обаче, воланът от ляво става по-удачно решение, защото е по-лесно да се вижда насрещното движение.
През 1916 г. Cadillac пуска и почти идентичния визуално Type 53, който добавя още промени. Той е първият автомобил, който използва познатата и до днес конфигурация от волан, три педала, лост за смяна на предавките и ръчка за ръчната спирачка.
Автомобилите стават все по-скъпи. Причината – еколозите!
Колата използва V8 двигателя на предшественика си, който развива 77 к.с. Скоростта доближава 100 км/ч, което става сравнително опасно за пътищата по онова време.
Моделът се произвежда само една година. През 1917 г. той е сменен с Type 55. Самият Type 53 не е чак толкова популярен и Cadillac бързо го праща в историята.
Пропусната възможност?
С това изглежда, че потенциалното бъдеще на автомобилите остава забравено. Този тип управление продължава да се използва от време на време, но не "грабва" клиентите. През 1922 г. обаче британската компания Austin решава да го използва за своя модел Austin Seven. Това е достъпният автомобил на марката, като е своеобразният британски еквивалент на Ford Model T.
Благодарение на Austin Seven автомобилът става достъпен и масов и във Великобритания. Austin Seven става много популярен не само във Великобритания, но и в Европа. BMW дори подписва споразумение с Austin и първото BMW реално е леко модифициран Seven, сглобяван и продаван като BMW Dixi в Германия.
Може би откриха спасение за двигателя с вътрешно горене
Общото между Seven и всичките му версии е, че конфигурацията на управлението остава непроменена. Голямата популярност на Seven и побратимите му превръща този начин на управление в своеобразен стандарт.
Хората свикват с него, смятат го за интуитивен и европейските производители го възприемат бързо. Така той остава неразделна част от всеки нов автомобил и до днес. Но макар Austin Seven да го популяризира, Cadillac Type 53 го въвежда за пръв път, затова заслугата е споделена.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!