И сторията на конвейра е богата и дълга. Още в древен Египет, Месопотамия, Китай и Индия са били използвани устройства от конвейерен тип за водоснабдяване. Подобни системи се използват за преместване на насипни земни маси от края на 18 век.
През 1868 г. във Великобритания, за да придадат здравина на транспортните ленти, те започват да се правят от гумирана тъкан. Четвърт век по-късно там се появява горен конвейер с колички, оборудвани със задържащи устройства, които се движат по затворена окачена монорелса.
Но нас ни интересува автомобилната индустрия. И, за изненада или не, но първият, пионерът, който използва конвейра, е Рансом Е. Олдс при производството на Oldsmobile Curved Dash от 1901 г.
Две години по-късно, на 1 декември 1913 г., в завода на Ford в Хайленд Парк (Highland Park) започва да работи първият в света подвижен конвейр за асемблиране на авточасти. Тази технология революционизира автомобилното производство и колата става достъпна за масите.
Конвейера на Хенри Форд: историята
Малко вероятно е Хенри Форд да не е знаел за опита от използването на конвейр от Oldsmobile, но според легендата създателят на „Синия овал” се впечатлил от технологията, използвана през 1903 г. в кланиците в Чикаго. Там животинските трупове били окачени на вериги се премества между станциите за транжиране.
Това дава на Хенри Форд идеята да раздели процеса на сглобяване на купето на отделни прости операции, чието изпълнение изисква минимална квалификация. Това осигурява рязко повишаване на производителността на труда и намаляване на себестойността на крайния продукт.
Първата поточна линия на Хенри Форд
На 1 декември 1913 г. в първия завод на Ford в Highland Park, Мичиган, за първи път е пусната в експлоатация непрекъсната поточна линия за производство на автомобили. Тази дата става отправна точка за развитието на масовото автомобилно производство в света.
Всъщност Форд въвежда този производствен метод постепенно. Всичко започва няколко години по-рано с експеримент, при който частите са разположени на пода в необходимия ред. Няколко човека започват да дърпат рамата с въже, а работниците монтират необходимите части към нея. Това веднага намалява времето за сглобяване от няколко седмици на два дни. Този експеримент дава възможност на Хенри Форд да види бъдещето.
Впоследствие Форд усъвършенства производствената система. Например, ако частите на Oldsmobile Curved Dash са премествани от работници от пост на пост на специални колички, то в завода в Хайленд Парк на 7 октомври 1913 г. започва да работи първата в света непрекъсната линия за доставка на автомобилни компоненти.
Още от историята на поточната линия на Хенри Форд четете на CarMarket.bg
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!