П рез вчераншия ден в Европейския парламент в Страсбург започна обсъждане на пакет от мерки за намаляване на вредните емисии. В тях попада и такава, според която двигателят с вътрешно горене практически да бъде забранен в новите коли от 2035 г.
Крайно решение може и да не се вземе днес, а да отнеме повече време и процедури, следим заседанието и ще ви информираме.
А като прелюдия към това, любопитни ли сте какви са емисиите въглероден диоксид (CO2) от автомобилите и дали електрическите коли са по-чиста алтернатива?
Научете от този материал, изготвен от ЕП, а в линка можете да видите инфографики.
Транспортът е бил отговарен за около една четвърт от общите емисии на парникови газове в ЕС през 2019 г. Близо 72% от емисиите в транспорта се дължат на сухопътния транспорт, показва доклад на Европейската агенция за околната среда.
Като част от усилията на ЕС за намаляване на емисиите и постигане на нулеви нетни емисии до 2050 г. съгласно Европейския зелен пакт, ЕС иска да намали емисиите в транспорта с 90% до 2050 г. спрямо 1990 г.
Транспортът е единственият сектор в ЕС, който е произвеждал повече парникови газове през 2019 г. в сравнение с 1990 г., като ръстът е 33,5%.
Значителното намаление на тези емисии не е проста задача. С настоящите мерки прогнозите са, че спадът на емисиите до 2050 г. в този сектор ще бъде само с 22%, което е много под заявените амбиции.
Емисиите на въглероден диоксид от пътническия транспорт варират силно в зависимост от вида на превозното средство. Пътническите автомобили са основен замърсител, отговарящ за 60,6% от общите емисии от сухопътния транспорт в Европа.
Проблемът до голяма степен идва от факта, че личните автомобили превозват малък брой хора. Ако всяка кола се ползваше от много хора, това щеше да бъде един от най-чистите видове транспорт. Средният брой пътници през 2018 г. е бил 1,6 души в кола. Затова се търсят други решения - споделяне на автомобили, преминаване към обществен транспорт, използване на велосипеди или ходене пеша.
Има два начина да намалим емисиите на CO2 от колите: или като направим по-ефективни автомобили, или като сменим източника на гориво в тях. През 2019 г. 67% от колите в ЕС са използвали дизел, други 25% - бензин. Електрическите автомобили обаче набират популярност.
Повече данни за замърсяването може да прочетете на новия автомобилен сайт CarMarket.bg
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!