The Power of Allure. Това е мотото, с което Peugeot лансира последното си творение. За миг изтрива безбройните прилагателни от пресрелийза и се запечатва в съзнанието ми. Защото съблазняването е умение, което всеки иска, но не всеки притежава.
Свикнали сме да приемаме съблазанта само в сексуален контекст, но съблазняването може да е и обществено, и политическо. Времената на кебапчетата по площадите отминаха, сега ни съблазняват с други примитивни форми, но пак работещи.
Най-добре съблазняването е обяснено в книгата на Робърт Грийн, където са описани девет типа съблазнители. Успехът на съблазнителя се крие в неговата природа, в способността му да излъчва нещо специфично, което привлича хората и стига до чувствата им по пътища извън техния контрол.
На такива умения залага и харизматичният Peugeot 408 (харизматиците, според Грийн, са надарени с необикновена увереност в себе си.), чието излъчване наистина е специфично. Това е последният модел, останал от завета на Жил Видал, който преобрази компанията. Дори две години след напускането му, той продължава да променя Peugeot, защото досега французите не са имали друг като него. Прилича на кръстоска между три каросерии, но Peugeot натъртва, че това не е кросоувър. Нарича го фастбек. Но определението няма никакво значение. Значение има, че 408 е всичко друго, но не и нещо традиционно, познато и скучно. Peugeot 408 е призван да зъблазнява.
Прави го първосигнално, с дизайна си. Разбирам колко важен е той след напоителен разговор на тема „котешки ушички” (това са детайлите над задното стъкло, с които завършва скосената линия на покрива) с дизайнера, който е координирал работата по 408 и пряко е отговарял пред новия главен дизайнер на марката.
Неговите подопечни са успели чудесно да придадат смисъл на прилагателните от споменатия пресрелийз, като са превърнали 408 в обект на желание. Но няма как да не отбележа, че са имали от къде да „преписват”. Peugeot казва, че 408 е без аналог на пазара, но същото твърдят и от съседния кабинет, където колегите им от Citroen са рисували С5 X. Но това е без значение, двете марки винаги са били тясно свързани, сега дори повече от всякога.
Ако трябва да изтъкна една слабост, то това са прекалено многото детайли, с които някои дизайнери се опитват да прикрият нещо, както някои дами прибягват до няколко пласта фон дьо тен и мазила. Огромните колела също са атрактивни, особено 20-ките Monolith, но те ми идват прекалено.
Като обобщение на темата дизайн ще кажа, че 408 създава емоция от пръв поглед. За това спомага и този профил, който аз оприличавам с този на Lamborghini Urus, а това е автомобил, свързан с емоциите. Дори емблемата зад предните калници също напомня за италианския супер-SUV.
В технологично отношение няма изненади. Новата платформа STLA Medium на Stellantis все още не е готова, затова 408 ползва мултиенергийната платформа EMP2. Това ще рече, че съвсем скоро време 408 ще бъде представен и като изцяло електрически модел. Означава също така, че междуосието на модела е сериозно. Не разбирам как и защо Peugeot позиционират новият си модел в сегмент С, където е мястото на 308, но няма как автомобил с междуосие 2787 мм да е в С. Иначе тази колесна база означава само едно: 408 предлага много голямо пространство в областта на краката на пътниците отзад, може би най-голямото в гамата на Peugeot. Обемът от 536 л (471 л при плъг-ин хибридите) на багажника също може да се причисли към отличните параметри.
Целия тест драйв на Peugeot 408 може да прочетете на новия автомобилен сайт CarMarket.bg
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!