К риза е думата, която според мен най-добре описва живота в момента. Криза в здравеопазването, икономическа криза, политическа криза, криза за чипове, криза за доверие… Целият социално-икономически живот търпи невиждана криза, която е обхванала взаимоотношенията между континенти, държави, хора. Кризата е толкова дълбока и всеобхватна, че сякаш започваме да свикваме с нея, но не и аз. Причината е, че повече не мога да толерирам разговори „За” или „Против” ваксините, „За” или „Против” маските, „За” или „Против” еврото…
За мое щастие попадам в центъра на Лазурния бряг, там, където животът тече по друг начин, а от борда на новото Peugeot 308 гледам на него през „розови очила”. И причината за това не са супер скъпите яхти на милионерите, а усещането, че съм попаднал в „изгубения рай”. Така мнозина с носталгия гледат на епохата Бел епок. Това е времето на технически прогрес, икономически растеж, спокойствие на политическата сцена, бум в културата и изкуството, на бурното развитие на автомобилостроенето.
Вярвам, че отново ще можем да се върнем поне отчасти към някои от характеристиките на Бел епок. Не знам кога ще стане това, но почувствах утопичния ентусиазъм от XIX век на борда на Peugeot 308. С него марката дава ясен знак, че на сцената новата 308-ца иска да играе като солов изпълнител, а не да е незабележим член на беквокалите или брас секцията.
Peugeot 508 PSE: Да разлаем кучетата (тест драйв)
Dacia Duster продължава да надгражда (тест драйв)
То и не е възможно, защото дизайнът на 308 е впечатляващ. Преди години Жил Видал явно успя да убеди Peugeot, че в основата на трансформацията стои дизайнът. Резултатът бе създаването на моделна гама, която се открояваше и приковаваше. Опасенията ми от напускането на Жил Видал нямат абсолютно никакво основание, защото наследството, което оставя след себе си, е изключително атрактивен автомобил. Той е носител на новата емблема и идентичност на марката, но по-важното е, че в някои аспекти изглежда като концептуален модел от залите на голямо автомобилно изложение, а не на сериен, който ще е в дилърствата на марката у нас до месец-два.
Агресивен и дързък са определенията, които мога да използвам за екстериора. Тънките фарове (LED и матрични за ниво GT) и характерният светлинен подпис са познати, както и преминаващите през цялата широчина на задницата стопове (вече с по-атрактивна графика). Новата емблема, агресивните решетки в бронята отпред и хромираните фалшиви ауспуси отзад, супер атрактивните джанти и нови цветове (седем на брой) открояват 308. Но най-впечатляващ е дългият, силно скосен отпред капак на двигателя, който, съчетан с ниската линия на покрива, създава много спортно усещане. А тази комбинация при 308 SW го прави едно от най-красивите комбита, появява ли се през последните години (като изключа Mazda6, но тя е един сегмент по-високо).
Вътрешната красота, както казва народната мъдрост, е много по-важна от първичните белези. Затова ще наблегна повече на интериора, който определено изпъква пред този в Golf (основното мерило за 308), като в някои аспекти се доближава до Series 1 и A-Class. На първо място за това своята роля имат материалите, които в ниво GT са безупречни. Седалките са тапицирани в Alcantara, имат и масажна функция. Па-важното е, че са супер удобни, с много висока странична упора, а за качествата им свидетелства сертификатът от AGR.
Комбинацията малък волан (с нови контролни бутони) и i-Cockpit е налична и тук. Българската връзка, която много трудно успяхме да изкопчим от домакините, са инженерите на родното представителство на „Вистеон”, които са свършили страхотна работа с модернизирания 10-инчов i-Cockpit, който в ниво GT е 3-измерен. Иначе той отново има няколко различни изгледа. Стандартният 10-инчов централен сензорен екран, разположен малко по-ниско от дигиталното табло, също е променен. Под него се намират конфигурируемите виртуални бутони i-toggle, които заменят физическия преден панел на климатика. Всеки от тях е сензорен бутон за бърз достъп до настройките на климатичната система, телефонните контакти, радиостанции, стартиране на приложения. Функцията за докосване на екрана с три пръста извежда на екрана всички приложения, които може да си играете и конфигурирате.
Тестваме един от най-големите инфлуенсъри: Nissan Qashqai
Skoda Fabia с най-доброто си изпълнение до момента (тест драйв)
Няма как да не отбележа липсата на скоростен лост за 8-степенната автоматична трансмисия, заменен от един малък регулатор, каквато тенденция се забелязва все по-често. Трябва да маркирам и високо разположените вентилационни отвори.
Новият Peugeot 308 е конструиран върху усъвършенстваната мултиенергийна платформа EMP2 (Efficient Modular Platform), което значи, че моделът ще предлага пълната гама от възможни опции за задвижване. „Ще”, защото изцяло електрическата версия се очаква през 2023 г., а сега на пазара 308 излиза с две плъг-ин хибридни версии с мощност 180 и 225 к.с. (до 60 км само на ток). Тук няма да задълбавам повече, защото реших да ги усетя на по-дълго разстояние, когато пристигнат у нас. Това ми остави повече време за конвенционалното задвижване, което е водещото в сегмент С.
Новият Peugeot 308 се предлага с познатия 1,2-литров бензинов (3-цилиндъра) двигател с две мощности: 110 и 130 к.с. Първата работи само с 6-степенна механична кутия, докато втората може да се оборудва и с 8-степепната автоматична трансмисия на Aisin. Дизеловият агрегат е с обем 1,5 литра и мощност 130 к.с., като отново може да се съчетае с двете трансмисии.
Американската мечта се материализира като RAM 1500 (тест драйв)
Born in the U.S.A.: Ford Explorer (тест драйв)
За да виждате цялото 3D таблото на българския клон на „Вистеон”, трябва да свалите седалката си в най-ниско положение, като същото нещо направите и с волана. Карам първо бензиновия агрегат със 130 к.с. и „автомат”, тъй като вероятно това ще е основният избор на частния клиент. Няма да говоря за разход на гориво, тъй като живописният Лазурен бряг (и солените глоби) предполагат едно спокойно движение, наслаждавайки се на 30-те градуса, синята вода и яркото слънце. В такъв режим моторът работи чудесно. Проблемът му е, когато се качихме над морето, а там е мястото, където се провеждат две ралита („Монте Карло” и „Антиб”). Това ще рече прекрасни завои, но и повече затруднения за мотора, когато го натиснеш.
Това е причината моят избор да падне върху дизела. Тази „мръсна” дума продължава да гарантира отличен баланс между въртящ момент и нисък разход, само звукът от работата му вече ми е странен, тъй като все по-рядко управлявам автомобил с дизелов двигател. Иначе веднага ще спомена подобрената шумоизолация, постигната чрез по-дебели стъкла отпред и отзад, както и използването на акустично ламинирани странични панели в предните врати (в зависимост от версията).
Като поведение отчитам по-комфортно ориентираната возия, а спътникът ми много правилно обобщи: неутрално. И това може би е правилният подход, защото вече никой не очаква от клиента в този сегмент да търси описването на завоите с висока скорост и силна обратна връзка през волана. Не, днес са важни други неща: дизайн, цветове, екология, системи за полуавтономно управление, системи за подпомагане на водача и системи за активна и пасивна безопасност. А, и репликиране на дисплея на смартфона ви върху централния дисплей (за което си има специален бутон). Добрият звук на аудио системата също не е за подценяване, за което своята роля има Focal.
Няма как да пропусна и въпроса с цените, тъй като в днешно време те сякаш са завладели общественото съзнание. На фона на препускащата инфлация това сякаш е нормално, но ми отне възможността обективно да преценявам високи ли са цените. Ще оставя вие да направите тази оценка, аз само ще ви дам база за сравнение. И така, преди година със сигурност щях да кажа, че стартова цена от 41 470 лв. с ДДС (130 к.с. МТ6) за семеен хечбек е висока. Но това е субективно. Обективното мерило е Golf, към който се цели 308. У нас Golf 1,0 TSI (110 к.с. 6MT) започва от 39 763 лв. с ДДС, но с 20 к.с. по-малко и втора година на пазара. Най-скъпата версия на 308 с бензинов мотор 130 к.с. и 8АТ струва 59 417 лв. (GT Pack), докато Golf 1,5 e-TSI 7DSG (130 к.с., R-Line) е 51 124 лв. Дизелът с ръчна кутия на Peugeot започна от 45 030 лв., докато базовият дизелов Golf (2,0 TDI, 115 к.с.) – от 44 193 лв. И макар Golf да има повече възможности за конвенционална моторизация (например три версии на мощност на дизеловия 2-литров двигател), 308 предлага два плъг-ин хибрида със 180 и 225 к.с., а от 2023 г. ще дойде и изцяло електрически 308.
Технически характеристики
Peugeot 308 PureTech 130, 8AT
Размери
Дължина, мм: 4367
Широчина, мм: 1852
Височина, мм: 1441
Междуосие, мм: 2675
Тегло, кг: 1291
Двигател
Вид: 3-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1199
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 130 при 5501
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 231 при 1750
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 210
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 9,7
Среден разход, л/100 км: 5,6
Вредни емисии СО2, г/км: 127
Бацова цена на модификацията, лв. с ДДС: 45 326
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!