К ак да реагираме пред изкуствени неравности и как да сведем до минимум негативните последици от възможни повреди на окачването?
Превишена скорост
Изкуствените гърбици, които познаваме като „легнал-или спящ полицай“ се монтират по поръчка на градските власти на места, където е необходимо да се намали скоростта.
Някои шофьори обаче смятат, че при преминаване на неравности е по-добре да поддържат висока скорост от 60 - 80 км/ч, тъй като смятат, че колата по-лесно издържа на последствията от бързо преминаване, отколкото от бавно. Купето няма време да реагира на ударите от предните и задните колела, не резонира, не се разлюлява и водачът мисли, че колата преминава по-гладко, по-комфортно и по-безопасно през гърбицата.
Въпреки това, като се вземат предвид физичните закони, става ясно, че водачът просто не забелязва редица негативни аспекти. При високи скорости енергията на удара на колелото с неравността се увеличава многократно и се прехвърля към носачите на окачването. Това води до износване и умора на детайлите, съкращавайки експлоатационния си живот. След това ударът започва да се поема от пружините.
Как шофьорите убиват окачването си, без да го усетят
Новата кола ще издържа на подобни удари по-дълго, но за употребявани коли по на 10-15 години са достатъчни три до четири месеца такова преминаване през неравностите, за да направят гумено-металните съединения неизползваеми.
Освен това, ако изкуствената неравност надвишава профила на гумата по височина, тогава при шофиране с висока скорост има голям риск от повреда на гумата и дори счупване на алуминиева джанта. Импулсът на удара е толкова силен, че амортисьорите и пружините нямат време да поемат кинетичната енергия и да я насочат нагоре, което води да сцепване на гумата и удар по джантата с непредсказуеми последствия.
Затова е необходимо изкуствените неравности да се преминават със скоростта, указана на знаците, а именно 20-40 км/ч.
Екстремно спиране
Почти всички шофьори са се сблъсквали със ситуация, при която изкуствената гърбица е почти невидима на пътя. Естествената реакция е натискане на спирачките и атака на „полицая“ с компресирано предни амортисьори. Резултатът е, че предницата понася сериозен удар.
Физичните закони правят така, че при екстремно спиране теглото на колата се пренася върху предницата, тя кляка, а задницата се повдига. Предните амортисьори поемат голямото тегло и удар в компресирано състояние.
В резултат на това окачването на автомобила не поема неравностите, а прехвърля енергията на удара към ограничителя и към купето. При това развитие на събитията, в допълнение към тихите блокове, опорните лагери и амортисьорите също страдат силно.
За да сведете до минимум тези отрицателни последствия, след като натиснете спирачките, за да намалите скоростта, но точно преди предните колела да влязат в контакт с гърбицата, трябва да отпуснете педала на спирачките. Така теглото се връща към задната част на кола, а амортисьорите се отпускат, за да поемат удара в декомпресирано състояние.
Другите три грешки при преминаване през „легнал полицай“ може да разберете на CarMarket.bg
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!