Back in the Game! Nissan си стъпва отново на краката, след като имаше период на сътресения на световните пазари. В средата на годината марката влезе в съюз с Honda, който веднага бе кръстен Nissonda, а към алианса се присъедини и Mitsubishi. Целта на това упражнение е да се намали изоставането от китайските конкуренти и тези от Силициевата долината.
Малко след това, по време на представянето на финансовите резултати в разгара на лятото, Nissan разкри част от краткосрочните си планове, показвайки слайд, на който са виждат четири маскирани SUV модела: два за Щатите, един за Близкия изток и един за Европа.
А в България Nissan отново е там, където беше преди години, дори с амбициите и потенциала да отхапе по-голям пазарен дял, достигайки евентуално до 3% в страната. За това разчита на обновената си SUV-гама, която можах да тествам скоро и чието острие без съмнение:
Основоположникът на класа идва с кардинално променена визия
Стана почти синоним на класа „кросоувър“, стартирайки лудостта на европейския клиент към този тип каросерия още през 2007 г., когато Nissan представи заместника на хечбека Almera.
За тези години Qashqai се превърна в златна кокошка за марката, залагайки на качествата на десетобоец: без да изпъква в една конкретна област, но бидейки добър във всички, което се оказа и успешната формула.
Сега, след като през 2021 г. Nissan представи третото поколение на Qashqai, моделът идва с кардинален фейслифт, нещо, което не се очакваше от модел, направил над 350 000 продажби за тези три години. Но явно японците са решили, че нещо им липсва, затова и обновеният модел е толкова силно променен отвън.
Започвам с радиаторната решетка, чиято шарка е вдъхновена от древните японски самурайски брони. Тя е съставена от десетки триизмерни декоративни елементи, боядисани в черно, които сякаш плуват в пространството между ръба на капака и бронята. Отстрани на централната част тези елементи образуват триъгълна форма под новите фарове, която стига до нивото на регистрационния номер.
Самите фарове са нови, с още по-заострен вид. Те разполагат с модул за адаптивни дълги светлини, допълнен от по-малък модул за по-широко разпределение на светлинния сноп, осигуряващ по-добра видимост при слаба осветеност и мъгла. Под основната леща на дневните светлини са обособени пет малки светлинни източника, които са със същата форма като декоративните елементи на радиаторната решетка. Горният модул на дневните светлини служи и за мигач, когато е активиран и за първи път разполага с последователни светлини.
В задната част формата на светлините остава непроменена, но композицията на модулите в блока е преработена. Бронята е с променена форма и изпълнена в черен гланц при версиите от по-високите нива или в цвета на каросерията при версия N-Design. Три нови цвята и три нови дизайна за 18, 19- и 20-цоловите джанти.
Интериорът също е променен, но не толкова, колкото екстериорът. Големият 12,3-инчов централен дисплей е стандартен. При по-високите нива на оборудване има нови елементи от Alcantara върху арматурното табло, вложки на вратите, подлакътниците, капака на централната конзола за съхранение и дори подложките за коленете. Седалките в ниво N-Design са с черна кожа и вложки от Alcantara, какъвто беше и тестовият модел, който карах.
Една от най-често използваните функции на Qashqai е значително усъвършенствана. Around View Monitor [AVM] вече разполага с 3D функция, която позволява на водача да вижда автомобила не само отгоре, но и да избере една от осемте различни гледни точки на външните камери. Предлага се и функция „прозрачен преден капак“ (при която камерите проектиран директна линия на визуалното поле към предните колела), която е подходяща за офроуд, но колко собственици на Qashqai някога ще излязат на нещо повече от макадам?
Обновеният Qashqai е първият автомобил в гамата на Nissan с вграден пакет на Google. Обемът на багажника е 504 литра, което което е малко по-малко от Peugeot 3008 (520 л), но значително зад VW Tiguan с неговите 615 л.
В областта на задвижването липсват промени, но разнообразие – не. Познатият 1,3-литров 3-цилиндров двигател е с мека хибридна технология, като се предлага със 138 и 156 к.с. и „ръчка“. Вторият идва и със CVT и предно, или CVT и 4х4. Накрая е топ версията 1,5 e-Power със 190 к.с. и автоматична трансмисия.
Аз карах версията със 156 к.с. и CVT, оборудване N-Design, което ще рече: много Алкантара. Това само по себе си гарантира приятно изживяване на борда, седалките са удобни, простраството – достатъчно. Комфортът: предостатъчен. Тук е силата на Qashqai. Спокойно управление, като от него не може да очаквате тръпка в завоите, но няма и да се почувствате уморен в задръстване в града или на дълъг път за почивка. Със сигурност няма да е натоварващ със сметките за гориво, но не оглавява списъка за икономичност. Както и казах в самото начало, той е силен във всички направления, без да блести в едно. Той е шампион-десетобоец.
Звучи ли всичко това като клише? Със сигурност не, Qashqai си остава верният избор, който можете да препоръчате на приятели, които ви потърсят съвет за новия си автомобил. Повечето хора търсят интелигентен, изгоден и практичен транспорт, без да им пука за динамичното шофиране или вълнението. Qashqai ще им го даде на стартова цена от 58 990 лв. с ДДС. При това вече го няма базовото оборудване, а новата цена е с 1000 лв. нагоре, но предлагайки повече оборудване отколкото преди.
Кеф ти офроуд, кеф ти 7 места, кеф ти вътрешен обем
Четири поколения и 23 години бяха нужни на Nissan X-Trail, за да се развие от един кубичен, по-груб SUV в днешното рафинирано предложение, което предлага голям вътрешен обем, 7 места и много интересна хибридна система за задвижване. Над седемте милиона продажби по света само доказват, че X-Trail е онова предложение, което всеки трябва да обмисли, когато се замисли за 7-местна конфигурация на салона.
Четвъртото поколение на X-Trail бе представено през 2022 г., така че той може да се нарече „най-стар“ от трите, ако въобще за двугодишен модел е удачно да се говори по този начин, според мен не.
В центъра на вниманието в екстериорно отношение са V-образната радиаторна решетка и „плаващия” покрив. Формата на С-колоните напомня перката на делфин. Отпред акцент са разделените светлини, отзад са хоризонталните линии.
Моделът се предлага в 9 екстериорни цвята с четири двуцветни комбинации. Четири са дизайните на джантите, два за 18-ките и по един за 19- и 20-инчовите.
Приборното табло и централният дисплей са с размери по 12,3 инча, към които може да се добави и 10,8-инчов Head-Up дисплей (опция). Технологичните хора ще могат да разчитат на безжичен Apple CarPlay, достъп до Google Assistant и Amazon Alexa също. Има USB-A и USB-C входове.
Изключително важен факт е, че новият X-Trail се предлага в 5- и 7-местни конфигурации. Отварящи се на почти 90 градуса задни врати улесняват достъпа в задното пътническо отделение, а на третия ред седалки могат да седят пътници с височина до 160 см, което ще рече, че пространството не е от най-големите. Но пък двете седалки знаете какво значат в България: възможност за ползване на данъчен кредит. Иначе в 5-местния интериор имаме багажник с обем 585 л (+20), един от най-големите в сегмента.
Задвижването е поверено на 1,5-литровия 3-цилиндров двигател, като в базовото изпълнение е със CVT трансмисия и 163 к.с. Далеч по-интересна изглежда версията e-POWER, която добавя към двигателя литиево-йонна батерия, инвертор и електромотор на задната ос. Системната мощност е 204 к.с. На върха е версията e-4ORCE, което ще рече два електромотора на двете оси, т.е. задвижване на четирите колела. Системата мощност възлиза на 214 к.с., които позволяват на модела да ускорява до 100 км/ч за 7 секунди. По-важното е, че реакцията на въртящия момент на задната ос е 10 000 пъти по-бърза спрямо механична 4WD система.
Аз карах именно e-4ORCE, а Nissan определя своята система за мост между ДВГ и пълната електрическа мобилност. За разлика от повечето други производители, Nissan е твърдо убеден, че бъдещето й е свързано изцяло с EV, затова компанията е спряла инвестициите в ДВГ, като преходът от ДВГ към EV трябва да стане през технологията e-POWER.
Rafale е върхът в гамата на Renault (видео ревю)
BMW X3 скача едно ниво по-нагоре (тест драйв)
Това, което отличава e-POWER, е фактът, че колелата на автомобила се задвижват изцяло от електромотор. Той се захранва от батерия, а тя от своя страна от двигател с вътрешно горене, който няма връзка с колелата.
Когато е необходима ниска мощност за задвижване на автомобила, електрическият двигател, задвижващ колелата, използва само електричество от батерията. Ако е необходима по-голяма мощност, двигателят генерира електричество за захранване на електромотора и зареждане на батерията. Когато е необходима максимална мощност, електрическият двигател използва електричество както от двигателя, така и от батерията.
В допълнение, генерирането на електрическа енергия се контролира в зависимост от пътните условия. Когато шумът на пътя се увеличи поради особености на настилката или скоростта на автомобила, двигателят се включва, за да зареди акумулаторния блок e-POWER. По този начин се намалява необходимостта двигателят да работи при иначе по-тихи условия.
Nissan казва, че реално шофирате електромобил, но без да изпитвате притесненията, свързани с него. Но, нека го кажем и както си е, това просто е друг вид хибрид, а не електромобил. При това не бих казал, че е икономичен, защото по време на теста минималният разход бе 10,5 л/100 км, който успях да постигна. В негова защита ще кажа, че взех автомобила на едва 30-ина километра пробег, т.е. неразработен.
Нещо, което трябва да изтъкна, е пътното поведение, което в завои просто те кара да вдигаш крака от педала на газта и да натискаш спирачките, защото колата е тежка (1900-2000 кг), инертна и се усеща доста сериозно накланяне на каросерията.
Иначе моделът предлага пет режима на задвижване, два от които Off-Road и Snow, като максималният пътен просвет на модела е 210 мм, но на е-POWER версията е до 198 мм.
Стартовата цена на X-Trail е 72 140 лв., а най-скъпата – 101 900 лв. с ДДС. Тук ще отбележа, че има ново ниво на оборудване N-TREK, което се предлага само за е-POWER. Ще се повтора, но все пак е важно, седемте места са възможност за данъчен кредит.
Hot crossover, това е Jule в изпълнение N-Sport
Nissan освежи Juke в средата на жизнения му цикъл, като веднага на очи се набива този жълт цвят на екстериора, който отново се връща в цветовата палитра на модела.
Освен връщането към жълтото, дизайнерите на Nissan са направили значителни промени в интериора на Juke. Първата промяна, която клиентите ще забележат, когато седнат зад волана на версиите над ниво Acenta, е увеличеният размер на централния екран. Сега той е 12,3 инча и е наклонен към водача. Със същия размер е и приборното табло.
Новият жълт цвят присъства и в интериора на изпълнението N-Sport, което тествах аз. Жълт акцент преминава през горната част на арматурното табло, след което се спуска надолу и обрамчва основата на новия централен екран на инфоразвлекателната система и завършва при вентилационните отвори.
Седалката N-Sport също се откроява с жълти вложки от рециклирана Alcantara в съответствие с новия интериорен цвят. Както знаете, в подглавниците на предните седалки има вградени тонколони JBL, които също са в жълто и приличат много на аудио слушалки.
За нивата N-Connecta, N-Design и Tekna има и нови седалки, изработени от материя, наречена Kira Melange, която се състои от PVC с текстилни акценти.
Под капака на неелектрифицирания вариант е 1,0-литров трицилиндров бензинов двигател с турбокомпресор DIG-T. Той генерира 114 к.с. и 180 Нм въртящ момент. Наличен с 6-степенна механична или спортна 7-степенна трансмисия с двоен съединител (DCT) и превключвател на режимите на шофиране (Eco, Standard, Sport).
Електрифицираният вариант е Juke Hybrid, който се състои 1,6-литров ДВГ, електромотор, инвертор и батерия с капацитет 1,2 kWh системната мощност е 143 к.с. За тази конфигурация Nissan казва, че може да намали разхода на гориво с до 40% в градски цикъл и с до 20% в комбиниран цикъл.
Ефектът от всичко това е, че Juke N-Sport изглежда и се усеща като hot hatch, не, като hot crossover. Мощност може да му липсва, но стойката, позицията зад волана, видът и усещането са нещо, което вече позабравихме. Похвалното е, че Juke не позволява това усещане да си замине. Проблемът е, че то може да е ваше на много солена цена, N-Sport стартира от 64 050 лв., за която цена може да имате Qashqai (вярно, в базово ниво Acenta) със 156 к.с. и много по-голям обем.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!