Н овите екологични стандарти на ЕС тласкат електромобилите към постигане на 10% от общите продажби в края на тази година, а в края на следващата – 15%.
Базирайки се на търговските резултати за първата половина на 2020 г., PSA Group, Volvo, FCA и BMW Group вече отговарят на заложената от ЕС цел от 95 г/км емисии СО2 за цялата моделна гама, показва анализ на Transport & Environment.
Много близо след тях са компаниите Renault, Nissan, Toyota, Mazda и Ford, на които има остават да орежат още 2 грама, докато по-назад в надпреварата с времето и емисиите остават Volkswagen (5 г), Hyundai-Kia (7 г- 3 г), Daimler (9 г) и Jaguar Land Rover (13 г).
Франция нанася смъртоносен удар върху силно замърсяващите автомобили
Основното средство за постигане на това драстично намаление на вредните емисии са PHEV и BEV (плъг-ин хибриди и електромобили). Изчисленията на T&E показват, че само продадените Zoe ще свалят около 15 грама CO2 от моделната гама на Renault, като така гарантират влизане в нормите на ЕС. Макар тук френската марка все още да е над нормата, увеличеното търсене на електромобили ще гарантира влизане в нормите до края на годината (ако вече това не е станало, защото резултатите са до края на юни).
Доста работа имат от Daimler, който обаче изостава при електромобилите. Затова концернът търси спасение в плъг-ин хибридите на E-Class, C-Class, A-Class и GLC-Class, чиито продажби са скочили много тази година.
Цените на е-колите и конвенционалните автомобили ще се изравнят до 3 години
VW работи по няколко направления, за да отговори на нормативите, които ще влязат в сила от началото на 2021 г. Както бе обявено в началото на септември, Volkswagen обедини сили с китайската SAIC и Ford, за да се възползва от т. нар. CO2 pooling (когато производители обединяват продажбите си, за да слязат под прага). Тук ще отбележим, че глобата, ако не бъдат покрити нормативите, е 95 евро на всеки грам отгоре за всяка от продадени от тези коли. Най-добрият пример за подобна практика е обединението между FCA и Tesla: без електромобилите на Tesla, Fiat Chrysler нямаше да бъде сред отличниците.
От друга страна Volkswagen стартира продажбите на електрическия ID.3, а първите доставки на ID.4 са планувани за края на годината.
За 43% от европейците е-колите са средството за справяне с климатичните промени
Като много добър пример се дава PSA Group, чиито платформи CMP и EMP2 позволяват да се лансират много плъг-ин версии и чисти електромобили, при това в различни сегменти. На противоположния полюс е Jaguar Land Rover, който има само един електромобил (Jaguar I-Pace) и няколко плъг-ин хибрида Range Rover.
Проблемът на JLR (както и на Daimler), който T&E описва като „обезпокоителен”, е големият дял на SUV в гамата, който при JLR е 39%.
“Догодина всяка седма кола в Европа ще е плъг-ин,” казва Джулия Полисканова от T&E. Но тя вижда проблем в това, защото ползите от плъг-ин хибридите са много спорни, а освен това позволяват на SUV продажбите да продължават да растат. Transport & Environment е една от организациите, които призовават забрана и на плъг-ин хибридите в ЕС от 2035 г. “Електрическите автомобили най-после влизат в масова продажба в Европа, но SUV продажбите продължават да растат като плевел. Единственият начин да убием силно замърсяващите автомобили, а да дадем на производителите ясна крайна дата,” коментира Полисканова. „Автомобили, които се задвижват от биогорива, фалшиви електрически двигатели или изкопаеми горива отделят CO2, затова трябва да се забранят на пазара след 2035.”
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
Колко по-ниски са експлоатационните разходи на е-кола спрямо конвенционален автомобил
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!