С ледващата лимузина А8 ще е така натъпкана с технологии, както ще натъпкат новия звезден кораб на капитан Джеймс Т. Кърк, с който той е екипажът му ще продължат да изследват дълбините на космоса след „Отвъд“. Междувременно в Германия тестват новото Q8, а в началото на есента у нас ще акостира нютон метричния звяр SQ7. Реших да уплътня промеждутъка и да си припомня на какво е способен сегашният технологичен връх в гамата на Audi. И отново останах поразен, защото Audi Q7 3,0 TDI предлага такъв микс от качества, които са напълно несъпоставими. На пръв поглед. При втори, равняващ се на 500 км пробег, човек установява, че динамика и икономичност, завиване и 5 метра дължина се привличат като противоположни полюси на магнит.
ВИЖТЕ ЦЯЛАТА СНИМКОВА ГАРЕЛИЯ НА Q7 3,0 TDI S-LINE
Признавам, 10 години между две поколения са много, но Q7 дойде зареден с такъв боен арсенал, че смрази сърцата на конкурентите си. Аз не мога да кажа кой е най-добрият в класа, макар да съм карал всичките основни претенденти, но определено Q7 вече е моят фаворит. Обсебва сетивата ти като чист Macallan. Единствено предницата разваля леко вкуса, както го прави ледът с въпросната напитка.
Но това е чисто субективно мнение. Отвън е черен като душата на Дарт Вейдър. Това леко омекотява огромната Singleframe решетка. Новият модел е по-къс и по-тесен от предходния, а височината им е идентична. Въпреки това, именно заради въпросната радиаторна решетка, моделът изглежда по-нисък и много по-широк от преди.
Това е чисто визуален ефект, който неутрализира предходната арогантност на модела, заменяйки я с по-дискретна елегантност. Истината е, че от далеч може да го пообъркате с голямо комби. Аз лично предпочитам агресията, но не мога да отрека факта, че тук сериозна дума е имала аеродинамиката, чийто коефициент на обтекаемост cd от едва 0.32 е най-ниският в сегмента. Това не променя факта, че Q7 си остава с дължина над 5 метра, а интериорът му е още по-просторен от преди. Най-дългият в сегмента.
Интериорът. Интериорът е… невероятен. Обожавам изчистените, елитарни линии. Затова изключително много ценя вътрешността на Volvo XC90. Там обаче има един проблем: затруднението при боравенето с големия сензорен дисплей. В Audi Q7 има само едно нещо, което е излишно: сензорен тачпад, на пък оценявам факта, че има много хора, които искат да си играят с него. Всичко останало е брилянтно. Без да преувеличавам. Интериорът на Q7 е моето мерило за комфорт, дизайн, качество, простор. И ергономия.
Арматурното табло е визуално отделено от централната конзола, подчертавайки чувството за спортен дух. Централната конзола е насочена към водача и е в перфектна хармония с останалата част от интериора. Всичко е изпипано до най-малкия детайл. Всички контролни елементи са поместени в рамки от фини алуминиеви детайли.
Чувствам се перфектно зад волана със скосено дъно. Перфорирана кожа, контрастни шевове. Чрез бутон върху него се превключва от класическата визия с двойни контролни уреди към екран на инфоразвлекателната система с разширена зона за списъци и навигационна карта.
Перфектно се чувства и синът ми отзад, който трудно може да бъде удържан 3 часа в детско столче. Макар по-къс и по-тесен от предшественика си, Q7 предлага много по-голям вътрешен простор. Има достатъчно място малкия да направи един лек джогинг отзад, макар да правя почивка, за да се поразтъпче и да си седи в столчето. Въобще не са замислям да вдигам третия ред седалки, но такъв има. Знаете това какво означава: данъчно облекчение. В 5-местна конфигурация моделът предлага товарен обем от 890 литра.
Тапицираните с Alcantara седалки са дълбоки и с отлична странична опора. Задължително условия за комфорта и удоволствието от пътя. А с този автомобил – за предпочитане да е дълъг.
ЦИФРИТЕ:
До 325 кг по-лек от предшественика си; коефициент на обтекаемост cd от едва 0,32, който е най-ниският в сегмента; Q7 е с 37 мм по-къс и с 15 мм от предшественика си; разстоянието между първия и втория ред седалки се увеличило с 21 мм, а височината в интериора при главите е нараснало с 41 мм на предния и с 23 мм на задния ред; товарният обем при 5-местна конфигурация на салона е 890 литра, достигаща до 2075 л при сгъване на втория ред седалки; опционалната система Bang & Olufsen с 23 високоговорителя е с мощност 1920 вата; центърът на тежестта и снижен с цели 50 милиметра спрямо този на предшественика; просветът на модела достига 235 мм; Quattro задвижването може да прехвърли до 70% въртящ момент към предния и до 85% към задния мост.
Избирам Comfort от седемте налични режима на системата Audi drive select. Q7 буквално гази неравната „Хемус“, не, буквално плува по вълнообразната й повърхност. За това „вината“ носи въздушното окачване. При движение по магистрала, каросерията се снижава с до 30 милиметра, а при движение с ниски скорост в офроуд режим се издига с до 60 милиметра. Впечатляващо е, че движението става абсолютно безшумно. Вече споменах за коефициентът на челно въздушно съпротивление, който е основополагащ фактор за утопичната тишина на борда на автомобила.
Но безшумни са интериорите и на другите му конкуренти. Далеч по-потресаващ е друг факт: този 5-метров автомобил завива като мини хечбек. Направих няколко обратни завоя, за да се уверя, че нещо не бъркам. Но не бъркам, Q7 сякаш се увива около оста си като старите „Икарус“-и.
Това се дължи на системата за завиване на четирите колела (опция, според мен задължителна). Кормилна уредба с електрически задействана система завърта задните колела с до 5 градуса в зависимост от ситуацията. При ниски скорости те се завъртат обратно на предните, с което значително се намалява радиуса на завиване (с до един метър) и се подобрява маневреността. При високи скорости на движение задните колела следват движението на предните.
Не я тествах само в обратен завой. След като оставих малкия на бабина градина, минах през „Петрохан“. Там условията са чудесни за подобно нещо. Тук вече избрах режим Dynamic, сменях сам 8-те предавки на трансмисията, завиващите четири колела вършеха своята магия, подпомагани от всеизвестната quattro система. В нормални условия на работа, централният диференциал предава въртящия момент в съотношение преден/заден мост 40:60. Ако колелата на едната от осите загубят сцепление, системата изключително бързо започва да променя пропорцията, която може да достигне до 70% към предния и до 85% към задния мост.
Цялата тази конфигурация прави Q7 изключително стабилен. Мощността и 600-те нютона се разгръщат много плавно. Нямам усещането, че ускорението идва с ритник в гърба, но с 6,3 сек до 100 км/ч, Q7 е бързак. За автомобил с тегло над 2 тона.
На върха на „Петрохан“ борд компютърът показваше 10,1 л/100 км. Минавал съм оттам много пъти с различни коли. Твърдя, че такъв параметър не се е отдал на повечето от тях, а нафта не съм пестил. Но това не е толкова важно. Този показател е нормален и очакван. Но какво ви попитах отначало? Попитах дали е възможно Q7 да харчи под 8 л/100 км. Възможно е. С багаж, жена и дете на борда, но в много сериозен трафик на „малката Витиня“ (Искърското дефиле), без да предприемам рисковани маневри за изпреварване на 1-2 коли, с постоянна скорост до 90 км/ч, Audi Q7 3,0 TDI показа 7,8 л/100 км. Не съм гонил подобен детайл в шофирането ми, но многото камиони го наложиха. И се радвам, защото ако аз бях прочел това в друг материал, нямаше да му повярвам. Възможно е и вие да не ми повярвате, но той беше факт. Audi Q7 завива като мини хечбек и може да харчи като него.
Искам ми се да разкажа с много думи какво представляват матричните фарове на Q7. Но ми е трудно. Мисля, че струват малко над 4000 лв., но това е екстра, която трябва да имаш. С диоптър 2,25 не се чувствам особено комфортно да шофирам нощем. Но сега излязох умишлено на нощна разходка. И матричните фарове буквално прорязват нощта. Беше… ами вълнуващо.
Audi Q7 е от автомобилите, в които е достатъчно само да се качиш, за да се влюбиш. Вярно, любовта в днешно време е скъпо занимание. В нашия случа излиза около 120 000 бона (базово за модела), но той ползва данъчно облекчение заради седемте си места. А в момента Audi Q7 e с актуална промоция за автомобили на склад с 9000 лв. ценово предимство. Най-малкото, което може да направите, е да се запишете за тестово шофиране. Аз направих такова за три дни и 500 км (все пак професията ме облагодетелства), за да заключа, че това е автомобил, в който вниманието към детайла достига своя връх.
ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Audi Q7 3,0 TDI
Размери
Дължина, мм: 5052
Широчина, мм: 1970
Височина, мм: 1741
Междуосие, мм: 2994
Маса, кг: 1995
Двигател
Тип: V-образен, 6-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 2997
Макс. мощност, к.с.: 272
Макс. въртящ момент, Нм: 600
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 234
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 6,3
Среден разход, л/100 км: 5,7
Вредни емисии СО2, г/км: 149
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 117 857
КОНКУРЕНТЪТ
Volvo XC90 D5
Размери
Дължина, мм: 4950
Широчина, мм: 2008
Височина, мм: 1776
Междуосие, мм: 2984
Маса, кг: 2082
Двигател
Тип: редови, 4-цилиндров, би-турбо
Работен обем, куб. см: 1969
Макс. мощност, к.с. при об/мин: 235 при 4250
Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 470 при 1750-2500
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 220
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 7,8
Среден разход, л/100 км: 5,8
Вредни емисии СО2, г/км: 152
Базова цена на модела, лв. с ДДС: 108 890
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!