П андемията беляза света като цяло, а думата електрификация – автомобилния свят. Като че ли Tesla и Volkswagen бяха най-често във фокуса на вниманието през изминалите 12 месеца (затова няма да се занимаваме с всички новости от тях, нито ще коментираме факта, че Tesla струва над $500 млрд.), но това в никой случай не омаловажава усилията на всички останали по пътя на електрификацията.
Сред другите акценти бяха субсидирането на електрическата мобилност, както и все по-разрастващия се списък на държави, които ускоряват забраната за продажба на конвенционални автомобили. Последната, която се присъедини към него, е Япония: тя въвежда тази забрана през 2023 г.
Сега ще върнем лентата назад с Electrive, за да си припомним само част от най-интересните моменти през годината. Тази ретроспекция не претендира за изчерпателност, тъй като толкова новини по темата не е имало никога преди това. Затова ще маркираме само някои от най-важните моменти.
Януари
Тайванската ProLogium представи твърдотелна батерия (твърд електролит) за електрически автомобили. Развитие по темата все още няма, но в началото на годината тайванците вече имаха договор с Nio, Enovate и Aiways.
Февруари
Wright Electric работи по пътнически електрически самолет. Основаната през 2017 г. компания си партнира с EasyJet. Те работят по 186-местен електрически самолет, наречен Wright 1. Той ще разчита на електрически мотор с мощност 1,5 MW (по-точно на „10 до 14 електрически мотора”) и 3-киловолтов инвертор. Първите наземни тестове са планирани за 2021 г., а първите въздушни – за 2023 г. Ако всичко върви по план, през 2030 г. самолетът ще влезе в редовна употреба.
Март
Безпрецедентно събитие: автомобилната промишленост затвори заводите си в Европа и САЩ. Това затваряне продължи до средата на април на Стария континент, а в САЩ – и през май.
Април
Автомобилната промишленост заработи отново. Първите, които отвориха заводите си, бяха Hyundai и Audi, последвани от Volkswagen. Проблемите бяха свързани с възстановяване на веригата на доставки, което отне доста време на всички.
Май
Hyundai обяви появата на 800-волтов електрически модел. Това стана чрез концепцията 45 EV, построена върху новата платформа e-GMP. През декември стана ясно, че този модел ще се казва Ioniq 5, който след няколко месеца вече ще е в шоурумовете на марката в България. „Петицата” е част от стратегията на Hyundai, която предвижда 12 електрически модела.
Юни
Германия налива милиарди за електрическа мобилност. Правителството лансира програма с двоен екологичен бонус, като обеща и 2,5 млрд. евро за зарядна инфраструктура. По-късно бе обявено, че мярката ще продължи до 2025 г.
Юли
Европейски H2 коридор за камиони с горивни клетки. Инициирано от Пристанище Ротердам и AirLiquide, няколко европейски държави обединиха усилия, за да гарантират водороден коридор за камиони с горивни клетки в Нидерландия, Белгия и Германия. Те целят 1000 камиона до 2025 г.
Август
Toyota работи по батерия за 1000 км пробег (твърдотелна батерия). Интересното е, че самата Toyota все още няма чист електрически модел. Новата флуоридно-йонна батерия ще съхранява до 7 пъти повече енергия за единица тегло спрямо конвенционалните литиево-йонни батерии. Прототипната батерия има анод, изработен от флуорид, мед и кобалт, а катодът е основно от лантан. Най-голямото предизвикателство се крие в това, че новата батерия работи само при високи температури.
Септември
Плъг-ин хибридите замърсяват много повече от официално обявеното. Тази тема придоби много сериозен отзвук и развитие през следващите месеци, като няколко отделни проучвания стигнаха до идентични заключения – отделяните вредни емисии са в пъти над нормите. Стигна се и до искане за забрана на плъг-ин хибридите.
Октомври
IHS Markit смята, че средната цена на киловатчас ще падне под $100 през 2023 г., което ще значи, че ще се достигне точката, в която цените на е-колите и конвенционалните автомобили ще се изравнят.
Ноември
Nio обяви батерия с капацитет 150 kWh. Повече подробности очакваме на 9 януари 2021 г., когато в Ченгду ще се проведе „Nio Day”. Тази батерия обещава над 900 км пробег. А Ли Бин, основател на марката, отново обяви за интереса си към Европа като следващият пазар на Nio.
Декември
Произведеният в Китай Model 3 с LFP клетки пристигна в Европа. Няма как да не посветим поне един месец на Tesla, която генерираше новини всяка седмица през годината. Моделите SR+ (Standard Range Plus) са оборудвани с LFP клетки, които компанията взима от CATL. Остава да видим как ще понесат климата на континента, както и дали Tesla ще завърши годината с 500 000 произведени автомобила.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
Президентът на Тoyota: ползите от е-колите са силно преувеличени
Трицифрени ръстове в продажбите на е-коли и хибриди
Цените на електромобилите и конвенционалните коли ще се изравни през 2023 г.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!