Вече с обогатен ансамбъл от модификации новата Серия 3 на BMW утвърждава мястото си на автомобилния пазар, където предшествениците й са оставили дълбока следа.
Шестото поколение на елегантния спортист, сякаш генетично, запазва основновния характер на серията. Новото "кодово" наименование е F30.
Някои казват за "тройката", че това е най-истинското BMW... и може би са прави!
Не случайно това е и най-продаваният премиум-автомобил в своя клас в света.
Когато говорим за "баварците", най-важното несъмнено е динамиката и вероятно първо за това трябва да споменем.
Наистина останах приятно изненадан, въпреки че очакванията, с които подходих, качвайки се в кокпита на новия член на семейство BMW, бяха достатъчно големи. Похвалите са много, критиките - малко.
В основата на всичко е изборът, а F30 го предоставя във всеки един момент. Това го прави не автомобил за всеки ден... а автомобил за всяко настроение.
Двигателите на германците определено са онова нещо, което кара хората да затаят дъх и сърцето им да забие лудо.
Приоритет не е само теглително-скоростната характеристика. В Мюнхен от край време залагат на минимизирането на разхода и токсичните компоненти, което се постига с цената на множество от нови технологии при двигателите с вътрешно горене.
На разположение са седем икономични и еластични двигатели - всички с технологията "BMW Twin Power Turbo". Това са съответно модификациите 320i, 328i, 335i, 316d, 318d, 320d, 330d.
Бензиновите предлагат съответно от 181, 242 и 302 конски сили максимална мощност. Максималният въртящ момент пък варира от 270 до 400 Nm при различните двигатели и режими на управление.
Колкото до дизеловите, те започват от 114 конски сили максимална мощност, минават през 141, 181 и достигат 258 к.с. за трилитровия агрегат.
За първи път Серия 3 предлага и пълен хибрид ActiveHybrid3. За още повече гъвкавост версиите 320i, 328i, 335i и 320d се прeдлагат в комбинация с най-интелигентната система за задвижване на всички колела "BMW xDrive".
Особено внимание трябва да се обърне на обозначението "Twin Power Turbo".
При бензиновите двигатели това означава, че те са обзаведени с технологията "Twin Scroll". При тези системи за принудително пълнене посредством турбокомпресори, въпросните използват потока от отработени газове от две двойки цилиндри, чрез две колекторни тръби. По този начин се намалява така нареченият "турбо лаг" и прави двигателя много по-отзивчив и първичен.
При дизеловите двигатели пък това означава, че в пълнителния тракт има два турбокомпресора, с различни характеристики, които да са ефективни съответно в ниските и във високите обороти.
Иновация е и новата 8-степенна автоматична предавателна кутия на ZF. Компактната трансмисия с оптимизиран коефициент на полезно действие постига същия или по-нисък разход на гориво и отделяне на токсични компоненти, в сравнение с моделите с базовата 6-степенна ръчно-управляема предавателна кутия.
Оптимизирана и с високо бързодействие, тази трансмисия, в комбинация с мощните двигатели, позволява ускорение от 0 до 100 km/h за до 5,5 секунди (при 335i).
Когато сме в този автомобил лесно се разбира какво би ни прошепнал в ухото, ако можеше да говори с човешки глас и това би било простичкото: "Твое съм!". Наистина сякаш можем да правим каквото си пожелаем, а когато натиснем газта до долу, можем да си представим само думите: "Искаше, ето ти!.
Колкото до разхода на гориво, той е намален, чрез набора от действия, които предприема комплексната система EfficientDynamics. Това е промяна на чувствителността на управляващия педал (на газта), намаляване на разходваната енергия по допълнителното оборудване на автомобила, съхранение и повтороно използване на енергията, отделена при спиране и т.н.
Освен това е налице и вече добре познатата Auto Start Stop система, която дори е включена в стандартното оборудване.
Освен известните настройки COMFORT, SPORT и SPORT+, вече може да се избере и режим на работа ECO PRO, който осигурява допълнителен потенциал за икономия на гориво.
Допълнителни възможности предлага системата за задвижване на всички колела, известна под името BMW xDrive.
Баварците се хвалят с трите й основни предимства, които са бързодействието й, интелигентността (използването на почти всички възприематели, свързани с кинематиката и динамиката на движението), както и фактът, че е единствената система 4х4, която позволява разпределение на мощността между предния и заден мост от 0 до 100%.
Характерно за системата е динамичното разпределение на въртящия момент към задните колела, което работи в унисон с тенденцията към увличане или пък недозавиване (основен недостатък на силовото предаване 4x4).
Окачването също създава усещане за спорт, като единствена забележка тук може да се направи, че дори в "Comfort" режим на управление возията е една идея по-твърда от "зоната на комфорта".
Колкото до дизайна на автомобила, той е запазил собствения облик на BMW, но много успешно е прокрадната и идеята за новото. Основните пропорции на "тройката" са запазени, както и отличителните белези за марката "бъбреците" и извивката на Хофмайстер. Ангелски очи отпред и крила отзад - тези два елемента се превърнаха вече в задължителна част от външния вид на луксозните спортисти.
Размерите на новия модел са увеличени спрямо предходния Е90. Покривът се снижава плавно назад, стъклените площи са изтеглени също в тази посока, дългата предна част и сякаш мускулеста задница създават усещането за спортната атлетичност още с първия поглед.
Относно интериора, там е запазена основната линия на предишния модел. Реално разликата идва от комплекта нововъведения от гледна точка на предлаганите екстри.
Новост в премиум-сегмента на средния клас е пълноцветният Head-Up дисплей, който проектира важните данни директно пред погледа на водача върху челното стъкло.
Паркинг асистент, активен автопилот, изобразяване на заобикалящите предмети отстрани и отзад, система която предотвратява заслепяването на насрещно движещите се, са само част от всички екстри, с които се предлага моделът.
За пръв път за новата Серия 3 се предлагат и три линии на допълнително оборудване - "Sport", "Luxury" и "Modern", които включват внимателно подбрани дизайнерски елементи. Допълнителна възможност за индивидуализиране предлага и М спортния пакет, в който са включени специално подбрани компоненти от M GmbH, както за интериора, така и за екстериора на автомобила.
Третата серия сякаш надминава очакванията, а забележки трудно могат да се намерят. Една такава винаги е била относително високата цена, но все пак трябва да се отчете фактът, че това е премиум-автомобил.
Лукс и спорт в приятно съотношение - това е тайната на "тройката".
За тест драйва на новата Серия 3 разказа Асен Мазгарев от Sportni.bg.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!