А втомобилните производители непрекъснато разработват все нови и нови системи за безопасност на пътя. Представяме ви поредния проект, създаден от Nissan в сътрудничество с изследователи от института EFPL (Ecole Polytechnique Federale De Lausanne), Швейцария. Те са се спрели на избора да снабдят автомобила със система, способна да чете мислите на човека зад волана.
EFPL вече имат друга подобна разработка, но в по-малки мащаби - инвалидна количка, която се придвижва, "четейки" мислите на човека в нея. Същата технология стои в основата на автомобилната разработка, предназначена за Nissan. Достатъчно било за специалистите системата да бъде адаптирана към автомобила по такъв начин, че колата да "предугажда" действията на водача и да предприема различни действия в съответствие с тях.
Използвайки биометрични и други датчици, системата ще определя бъдещите действия на шофьора и ще се подготвя за тях отрано. Например - самостоятелно ще намалява скоростта, наближавайки завой, или ще преминава в друго пътно платно, ако водачът има намерение да "слезе" от магистрала.
"Нашата главна идея се състои в това да обединим желанията на шофьора с действията на автомобила по такъв начин, че да отстраним всякаква възможност за възникване на конфликт между водача и "своенравния" автомобил", разказва Хосе дел Милан, професор от EFPL и ръководител на изследователската работа по проекта.
За определяне мислите и желанията на шофьора системата ще използва камери, проследяващи движението на очите и множество други биометрични датчици, данните от които пряко или косвено ще съобщават за намеренията на човека. Към момента съществуват различни интерфейси, които използват данни за мозъчната дейност, но такъв подход изисква предварителен продължителен тренировъчен етап, по време на който се създава база от данни, характерна за конкретния човек. Това е една от причината изследователите да не спрат избора си на този тип интерфейс. А също и фактът, че подобни системи не могат да се похвалят с възможност за бърза реакция, тъй като забавят предаването на информация с няколко секунди - нещо, което може да се окаже фатално в условията на бързо променяща се ситуация на пътя.
От друга страна, системата на EPFL и Nissan се отличава с висока адаптивност и способност за самообучение. В основата й лежи статистически анализ, който свързва биометричните признаци с действията на водача. Такъв подход работи значително бързо. Например автомобилът ще разбере, че водачът иска да завие наляво още в същия момент, в който човекът започне да мисли активно за предстоящата маневра.
Идеята за автомобил, "разчитащ" мислите на шофьора, е нова за обикновените превозни средства, но не и за военните. Военните сили на няколко държави от доста време работят върху подобни технологии, позволяващи на оператор да управлява безпилотни машини с голяма лекота. Очаква се в бъдеще такива системи да се използват и в авиодиспечерските служби, предричат учените.
Доколко обаче ще можем да имаме доверие на подобна технология, от която зависи живота на нас и на нашите спътници? Предстои ни труден избор, който може да промени бъдещето завинаги...
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!