А вторитетното британско издание Autocar състави списък на най-новаторските автомобили със задвижване на четирите колела в историята. В него влизат 19 модела, от които ние сме избрали на вашето внимание десет.
Spyker 60HP (1903)
Едва ни са мнозина хората в света, които са чували за модела Spyker 60HP. Но истината е, че това е пътническият автомобил, в който за пръв път се използва 4х4 задвижване. Това се налага, за да направи модела по-пригоден за тежкия път на маратонското състезание от Париж до Мадрид, за което е създаден. Автомобилът така и не успява да стане готов навреме, като излиза от завода през декември 1903 г.
Още два интересни факта за Spyker 60HP: това е първият пътнически автомобил, оборудван с 6-цилиндров бензинов двигател, както и първият, разчитащ на свързани спирачки на четирите колела.
Marmon-Herrington (1931)
Marmon не е компанията, която първа предлага 4х4 автомобили, но заема място в историята с това, че намира по-широко приложение на този тип задвижване. До появата на Marmon-Herrington, автомобилите с 4х4 задвижване са запазена територия за военните возила, но щатската компания вижда ниша по-леки автомобили.
Използвайки шаси от пикап на Ford, той бързо става популярен в армията на САЩ и петролният бизнес, развиващ се в цяла Америка. Marmon-Herrington продължава да съществува и днес.
Jeep (1940)
Не е възможно да говорим за 4х4, без да споменем името Jeep. Преди края на Втората Световна Война, Jeep вече планира модела CJ (Civilian Jeep) за цивилни нужди. CJ-2 просто тества възприятията на клиентите, а CJ-2A се превръща в голям хит.
Land Rover (1948)
Оригиналният Land Rover дава най-големия принос за превръщането на 4х4 задвижването в достъпна територия за масовия клиент във Великобритания. Дизайнерът Морис Уилкс е вдъхновен от военния Jeep, който използва във фермата си, но решава, че може да се справи по-добре.
Това прави своя модел така, че на нормален път да се задвижва само от задната ос. Лост до скоростния помага да се превключи между високи и ниски предавателни числа, докато друг лост включва 4х4 задвижването.Мощността се осигурява от 1,6-литров бензинов двигател на Rover.
Toyota Land Cruiser (1951)
Подобно на Land Rover, Toyota се вдъхновява от американския военен Jeep. Моделът 1951 BJ е създаден след разчленяването на Jeep и копиране на по-голямата част от дизайна му. Това проработва, а моделите BJ и FJ се доказват като много здрави и издръжливи.След това Toyota взима решение за въвеждане на името Land Cruiser, за да направи своя модел по-достоен противник на британския Land Rover.
Системата за задвижване на четирите колела на ранните модели Land Cruiser е много опростена: 3-степенна скоростна кутия, без превключване на ниски предавателни числа за ранните версии на BJ. Мощността идва от 3,4-литров 6-цилиндров двигател, или 3,7-литров за FJ. Японската полиция казва, че ще поръча Land Cruiser само ако може да изкатери планината Фуджи, което се и случва.
Ford Bronco (1965)
Оригиналният Bronco не е просто по-здрав военен пикап. Първото поколение на модела използва специално създадено за него шаси и раздатъчна кутия Dana за превключване в движение между задно и 4х4 задвижване. Има и преден блокаж за повишаване на офроуд проходимостта.
Първите модели Bronco идват само с 2,8-литрови, 6-цилиндрови двигатели, но през 1966 г. идва 4,7-литровият V8. Името Bronco изчезва през 1996 г. след пет моделни поколения, а тази година очакваме възраждането на модела.
Range Rover (1970)
Смесвайки идеите на Jensen FF и Ford Bronco, оригиналният Range Rover бързо се налага на пазара. Разходът по онова време не е от съществено значение, затова и 3,5-литровият V8 не притеснява никого. По-важна е меката возия на всякакъв терен. Задвижването на четирите колела идва от Land Rover с неговите ниски и високи предавателни числа.
Subaru Leone (1972)
Leone е лансиран през 1971 г., но година по-късно се предлага с 4х4 задвижване, което в последствие ще се превърне в крайъгълен камък в историята на марката. В този случай не става въпрос за повишена проходимост, вместо това 4х4 задвижването на Leone има за цел да направи колата по-безопасно във всякакви условия.
Audi Quattro (1980)
До 1980 г. вече има няколко пътнически модела с 4х4 задвижване, но в момента, в който Audi Quattro излиза на пътя, той се превръща в еталон. Успехът е моментален, което кара Audi да подкрепи инициативата си с участие в Световния рали шампионат. За успехите във WRC въобще няма да говорим тук, защото това е автомобилът, пренаписал със златни букви може би най-славната част от историята на шампионата.
Причината, която прави Quattro толкова добър, е механичният централен диференциал, който позволява избор на разпределението на въртящия момент между двете оси. През 1987 г. Audi минава на Torsen централен диференциал, за да облекчи процеса.
Subaru Impreza Turbo (1992)
Subaru вече е създала име на компания, която прави много добри 4х4 автомобили, когато лансира Impreza Turbo. В този момент Subaru придобива статута на икона. Това е автомобил, който взима спринта до 100 км/ч за под 6 секунди (седан или комби), на цена около $20 000. През 1995 г. Колин Макрий пилотската титла във WRC, а Subaru не смогва на търсенето.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
Audi E-Tron Sportback излиза на пазара с до 445 км пробег
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!