О бичам стила и изказа на британските автомобилни журналисти, а техническите подробности на германските издания никога не са могли да ми грабнат вниманието. Не случайно бях заместник главен редактор на Top Gear BG близо четири години. Но последният факт няма абсолютно никакво значение, само идва като потвърждение на това, че следя какво излиза в британските специализирани медии по темата автомобили.
Останах силно впечатлен от една публикация в honestjohn.co.uk (тук басма не цепят на никой), твърдяща, че Suzuki Baleno с 1,0-литровия BoosterJet е най-икономичният автомобил в реални условия през последните 12 месеца. Е не, това ми дойде в повече. От известно време започнах да проверявам подобни твърдения, защото на британците вече не вярвам, след като решиха да се доверят на Найджъл Фараж и Борис Джонсън.
Проверката е най-висшата форма на доверие. Ключовете за 3-цилиндровата турбо версия на Baleno и потеглих към Ситония. С жена, дете, една чанта лекарства, 4 сака и още толкова торби, които незнайно как се побраха в багажника на Baleno-то (вероятно защото е достатъчно голям), половината от които въобще и не влязоха в употреба. Уточнявам тези подробности, защото те са изключително важни за крайния извод, който ще направя. А той е: с Baleno няма нужда да търсите бензиностанция Марешки.
Не се хваля, но през 18-те години, в които пиша за коли, вероятно вече съм надхвърлил цифрата 1000 на тестваните от мен автомобили. Никога няма да забравя изживяването зад волана на 599 GTB Fiorano, нито в Murcielago Roadster, RR Phantom Drophead Coupe… Но това са коли, по които хората се прехласват, след което си купуват нещо практично и достъпно от масов производител. А един такъв е изключително трудно да те изненада. Но аз останах истински изненадан от Baleno, а това ми се случва все по-рядко.
Не ме разбирайте погрешно, Baleno няма визията на Swift, по-скъп е от Sandero, няма пътното поведение на Fiesta, нито пък ще стигне обемите на Polo. Не, но Baleno има нещо друго: отлично съотношение качество-цена, но по-важното – гарантира изключително ниски експлоатационни разходи, тъй като с този двигател харчи средно 4,7 л/100 км в реални условия!
Помните разказа за жената, детето и багажа, който половината не използвах? Е, натоварих ги и газ към Гърция. Газ в буквалния смисъл на думата. На магистралата Baleno-то съм го карал на допустимите ограничения, с което дойде първата изненада.
Двете страни на „монетата” Skoda Octavia vRS (тест драйв)
Honda Civic кара другите да изглеждат извън модата (тест драйв)
Peugeot 3008 предлага разкош по френски (тест драйв)
Диското отново е на мода с Land Rover Discovery (тест драйв)
Не знам как успяват, но Suzuki прави автомобилите си изключително леки (от което не страда сигурността). И тук случаят е такъв, като с този двигател и топ оборудване Baleno тежи 950 кг. Натоварен догоре, скоростомерът на 140 км/ч и автомобилът харчи 5,3 л/100 км! Още по-интересното е, че с такава скорост стрелката на оборотомера е на 3200, а при 130 км/ч тя е на 2900 об/мин. Интересен е и друг факт, при споменатите скорости моторът е много тих, макар завихрянията около централните колони да се усещат. С моя атмосферен 1,4-литров Hyundai i30 при тези скорости оборотомерът гони 4500 об/мин, а вътре не мога да чуя виковете на жена ми с молби да намаля, за да не „излетим”.
Следва другата крайност – Кресненското дефиле. Тук съм като на тръни, ниска скорост и повишено внимание. Условията и движението в колона ме кара да видя борд компютъра да слиза до 4,4 л/100 км. Малко след това влизаме в Гърция, на магистралата ограничението е 120, а на полуострова е максимум 90 км/ч. Седмица на Ситония, а борд компютърът не мърда от 4,7 л/100 км! Явно британските медии не са загубили обективността си, макар масата на Острова да е загубила далновидността си.
Аз съм наистина впечатлен, защото Baleno ми даде една допълнителна, много „напоителна” вечеря. Как? Просто спестените пари от бензин отидоха за морски дарове и студено бяло вино. Сметката показа следното. Към днешна дата литър бензин в София, където НЯМА картел, е 2,06 л. Резервоарът на Baleno е 37 литра, което ще рече, че се пълни за 76 лв. След това долях още за 40 лв., като при връщане на колата имах останало гориво за още поне 100 реални километра. На борд компютъра бе изписан разход 4,8 л/100 км и изминати почти 980 км. Това прави 115 лв. за около 1100-1150 км пробег.
Акцентът наистина е икономичността на този 3-цилиндров двигател, а аз винаги съм вярвал в кредото „There is no replacement for displacement”, но Baleno ме опроверга и изненада, защото съм карал и други 1,0-литроми мотори, които далеч не са особено икономични. Другата голяма изненада бе в интериора.
Звучи почти невъзможно, но съчетанието от максимален простор и компактни размери се дължи на изцяло нова платформа на Suzuki, която позволява ефективно използване на пространството. Автомобилът е под 4 метра дълъг, но и Sandero може да му завиди за просторния интериор, който предлага.
Разстоянието от 805 мм между основите на предната седалка и задната седалка дава може би е един от най-добрите в класа простор за коленете на пътниците. Съвсем категорично обаче, със своите 312 мм разстояние на отвореното пространство в основите на задните врати Baleno заема водеща позиция пред своите директни конкуренти. Suzuki Baleno е победител и в още една категория – багажното отделение. На ваше разположение са от 355 до 1085 литра гъвкаво пространство за багаж, макар задните седалки да не образуват равен под. Но пък има място да натоварите и да тръгнете на море. Ок, пластмасите не са на топ ниво, сетивното усещане не е като при конкурентните модели, но все пак тук се е гонило най-доброто съотношение качество-цена, както и висока практичност.
Това обаче далеч не означава, че моделът не е добре оборудван, напротив. При най-високото ниво на оборудване (тестовият модел) имаме мулти-информационен с интегриран 4,2-инчов LCD цветен дисплей, също безключов достъп и стартиране, климатроник. Още при базовото ниво разполагате с Bluetooth като част от фабричната стерео уредба с радио и CD-MP3, а при GLX нивото вече разполагате със 7-инчов мултифункционален тъч дисплей със синхронизация на смартфон и навигационна система. Към този екран е свързана и камерата за задно виждане. Baleno е единственият модел в категорията на компактните автомобили, който предлага включена в оборудването система с адаптивен круиз контрол с управление от волана.
Изброих силните му страни, кои са нещата на противоположния полюс? Не са много. Управлението определено не е от най-прецизните, а в завой се усеща леко унасяне на каросерията, но през по-голямата част от времето Baleno се справя много добре със задачите си в нормалното ежедневно шофиране. На магистрала също се държи доста добре, макар около предните колони да има завихряне.
Карал съм 3-цилиндровия мотор на Renault, аналогичния на Hyndai, карал съм неведнъж и 1,0-литровия EcoBoost на Ford, който наскоро спечели 6-та поредна титла в категорията си за „Двигател на годината”. Но никой от споменатите не се доближава като разход от 1,0 BoosterJet на Suzuki. Това просто ме изненада.
Технически характеристики:
Suzuki Baleno 1,0 BoosterJet
Размери
Дължина, мм: 3995
Широчина, мм: 1745
Височина, мм: 1460
Междуосие, мм: 2520
Собствено тегло, кг: 905-950
Двигател
Тип: 3-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 998
Макс. мощност, к.с. при об/мин: 112 при 5500
Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 170 при 2000-3500
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 200
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 11,4
Среден разход, л/100 км: 4,4
Вредни емисии СО2, г/км: 103
Базова цена на модела, лв. с ДДС: 26 790
Цена на тествания модел, лв. с ДДС: 30 690
Още новини може да откриете на нашата Facebook страница ТУК.
Четете още:
Най-мощната Tesla Model S измина над 900 км с едно зареждане
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!