На гости на Renault e.dams от Формула Е
Източник: netinfo
1

А з съм луд фен на моторните спортове, а за Формула 1 съм чупил стъклена маса. Жена ми беше очарована. Затова останах изключително възмутен от първия ми досег с Формула Е. Приближавам се и чувам усилен многократно звук на тролей. Това ли ще гледам?

Отстрани на пистата обаче е по-различно. На най-запалените фенове на Формула 1 вероятно няма да им хареса. Но аз промених мнението си само за ден, защото установих, че това не е състезание само за най-запалените фенове (не още, но ще стане). Това е състезание за едно ново и разнообразно прекарване на почивния съботен ден, който хората в големите мегаполиси по света оценяват много. Ден за забавление и разтоварване, но и със запознаване с бъдещето на автомобила.

Намираш се в центъра на Париж, трасето минава на не повече от 100 метра от Айфеловата кула, като върти пред Дома на Инвалида, лобното място на Наполеон. Кръговото отпред е павирано, но за състезанието се асфалтира, а в неделя този асфалт се маха и остава оригиналният паваж. Пресцентърът пък е в Музея на армията, чийто двор е голям колкото две футболни игрища. Отново се изумявам от мащаба, с който са се правили нещата преди столетия.

Себастиен Буеми не остави шансове на конкурентите си, зарадвайки шефовете на Renault e.dams с пети успех от шест старта този сезон. Но най-важният - този пред родна публика.
Себастиен Буеми не остави шансове на конкурентите си, зарадвайки шефовете на Renault e.dams с пети успех от шест старта този сезон. Но най-важният - този пред родна публика.

Състезателният ден (20 май) принадлежи на настоящия световен шампион Себастиен Буеми и шампионския екип Renault e.dams. Това е най-важното състезание от целия календар, тъй като се провежда пред родната за Renault публика. И Буеми на разочарова шефовете и феновете. Полпозишън и победа №5 от шест старта от началото на сезона. Лукас ди Граси, основният му конкурент в шампионата, имаше отчайващ ден. Слаба квалификация, катастрофира веднъж, наказаха го за това, за да се върне на пистата и да катастрофира втори път. Не взе нищо, а Буеми сложи 28 точки към актива си, като така увеличи преднината си в шампионата на 43 точки.

Част от успеха, който тепърва набира сили, е фактът, че Формула Е се провежда в центроете на големите мегаполиси по света. В конкретния случай единият край на трасето бе на не повече от 100-ина метра от Айфеловата кула, другият минаваше пред Дома на Инвалида, където е погребан Наполеон.
Част от успеха, който тепърва набира сили, е фактът, че Формула Е се провежда в центроете на големите мегаполиси по света. В конкретния случай единият край на трасето бе на не повече от 100-ина метра от Айфеловата кула, другият минаваше пред Дома на Инвалида, където е погребан Наполеон.

Организаторите на Формула Е не щадят сили. Срещу това получават разпродадени билети, а на трасето френските медии твърдят, че е имало близо 45 000 човека. Максималната цена е 50 евро на централната трибуна, но другите места са доста по-евтини. За сравнение европейски кръг от Формула 1 започва от 250 евро. Но в центъра на Париж в събота задръствания няма (като на традиционна писта от Ф1), отиваш с метрото и най-готиното е, че можеш да гледаш всичко безплатно. Нещо повече, най-интересният завой в Париж бе именно на място, от което можеше да се гледа и безплатно.

Но интересното е вътре. Парк, бира, забавления… В свободното време банда забавлява налягалите на поляната хора. За децата има няколко къта, а за родителите им - стриди с вино или хотдог с бира. Jaguar и Citroen са опънали големи шатри, в които демонстрират болидите си и последните достижения в сферата на електромобилите. Болидът на от Roborace привлича погледите, а двама факири на велосипед и мотор правят акробатични чудеса (буквално) на две колела, а тълпата ги окуражава с бурни аплодисменти. В това време от пистата се чува пилене на гуми: електрическо Renault Zoe, специално пригодено за дрифт (с предно, но се държи като с 4х4), прави шоу за хората, а мирисът на изгоряла гума е чудесен. С пръскането на едната гума екшънът свършва, но след него излиза колона от BMW i8 (BMW i е официален партньор на Formula E), които въртят няколко обиколки на трасето. И всичко това е част от забавленията в парка, които се грижат за приятното прекарване на хората, когато на пистата не се случва нищо.

Това е тълпата в питлейна, където хората имат досег до болидите и отборите.
Това е тълпата в питлейна, където хората имат досег до болидите и отборите.

А в този шампионат тепърва ще има много още какво да се случва. Бърни Екълстоун така и не успя да реализира мечтата си да направи състезание под Айфеловата кула, но организаторите на Формула Е срещат пълната подкрепа на общината на Париж. И не само на Париж, тъй като шампионатът се провежда само на улични трасето в едни от най-големите гадове в света. Там, където хората имат близък допир до бъдещето на автомобилостроенето, а вероятно и на моторния спорт. В това съм абсолютно убеден.

Това е шатрата на Citroen, където публиката може да се докосне до електрическото бъдеще на марката.
Това е шатрата на Citroen, където публиката може да се докосне до електрическото бъдеще на марката.

Идеята започва плахо и с много рестрикции. Това обаче привлича 10-те отбора, които участват в момента. Бюджетът в началото на един отбор е около 3,5 млн. евро годишно. Толкова един от големите отбори във Ф1 харчи за уикенд. Но нещата вероятно ще се променят, защото надпреварата е като неразорана нива за компаниите и инженерите. Интересът от тяхна страна е огромен. Jaguar влезе тази година, а следващата с Andretti на старт ще застане и BMW. Audi пък ще си стане заводски отбор (ще се отдели от сегашния Abt), единственият на марката в моторния спорт. Mercedes също ще се присъедини към кервана след две години, а Ferrari се престрашиха да изявят интерес към Формула Е. Не се съмнявам, че и ще се присъединят и те. А когато всички се съберат, ще стане страшно.

В парка хората можеха да видят и дистанционно управлявания болид RoboCar, но, макар и да изглежда иключително атрактивно, тази идея за моторно състезание без пилоти не ми дапада.
В парка хората можеха да видят и дистанционно управлявания болид RoboCar, но, макар и да изглежда иключително атрактивно, тази идея за моторно състезание без пилоти не ми дапада.

Страшно, защото неексплоатираният потенциал на тези болиди е огромен. През първите три сезона Renault e.dams е абсолютен доминатор, макар да изпусна титлата през дебютния сезон. През миналата година Буеми и e.dams станаха шампиони, сега това вероятно ще се повтори, защото Renault e.dams води на Abt Audi със 77 точки в класирането, а Буеми с 43 пред Ди Граси.

Фиестата си тече с пълна сила, а красивите, леко облечени жени винаги са предпоставка за приятни емоции.
Фиестата си тече с пълна сила, а красивите, леко облечени жени винаги са предпоставка за приятни емоции.

Правилата също са много различни спрямо Ф1. От този сезон отборите получиха право сами да правят някои неща по болидите. Предното крило има 10 настройки, задното 5. Това е еднакво за всички. Еднакво е и ограничението от 180 kW (200 в квалификацията) на мощността на мотора, но зад гърба на пилота инженерите имат свобода. Едни монтират мотора надлъжно, други напречно. Едни използват 3- или 4-степенна трансмисия, докато Renault разчитат на безстепенна такава. След два сезона (2018-2019) вече батериите трябва да издържат цялото състезание, докато сега пилотите задължително сменят болидите, защото с един не може да се стигне до финала. Квалификацията също е много интересна, дават се допълнителни 3 точки за полпозишън и 1 за най-бърза обиколка в състезанието… Все неща, които съм убеден, че ще превърнат Формула Е в лидер в моторния спорт, което може и да не ви харесва, но просто ще се случи. Интересът на производителите го гарантира.

Четете още:

Тежки обвинения за условията на труд в завода на Tesla

Skoda представи новия кросоувър Karoq

Porsche, каквото не сте виждали: с екстрите гони $20 млн.

Коментари 1
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

1 коментар
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

<p>&quot;Ще запазя мил спомен за всички тях поне до 23:00 часа тази вечер&quot;</p>

Мистерията на изчезналия гений Еторе Майорана

Любопитно Преди 1 час

Повече за мистерията на гения четете в следващите редове

Инфекционист: Ухапването от кърлеж може да предизвика алергия към месо

Инфекционист: Ухапването от кърлеж може да предизвика алергия към месо

България Преди 1 час

Ако след ухапване се появи обрив, втрисане, температура, трябва да посетим лекар, каза д-р Диляра Маринова

Задържаха контрабандно оборудване и обзавеждане за яхта за над 100 хил. лв.

Задържаха контрабандно оборудване и обзавеждане за яхта за над 100 хил. лв.

България Преди 2 часа

Укритите стоки наброяват 2053 артикула от 144 различни вида

<p>Напрежение в Швеция: Мъж и жена запалиха копие на Корана</p>

Напрежение в Швеция: Мъж и жена запалиха копие на Корана в навечерието на „Евровизия“

Свят Преди 3 часа

В същия ден в центъра на град Малмьо беше запалено и палестинско знаме

Кола помете знак, разцепи дърво и се обърна по таван на входа на Русе

Кола помете знак, разцепи дърво и се обърна по таван на входа на Русе

България Преди 3 часа

При удара е пострадала 20-годишна жена, която е откарана в русенска болница

.

Дубай ще строи най-голямото летище в света

Технологии Преди 4 часа

Ще има 5 писти, 400 гейта и капацитет да обслужва 260 млн. пътника годишно, това е новият мега проект на шейх Рашид ал-Мактум

Здравословен козунак - мисията възможна

Здравословен козунак - мисията възможна

Любопитно Преди 4 часа

Вижте как да си го приготвите:

24-часова железопътна стачка в Италия ще създаде проблеми за пътуващите

24-часова железопътна стачка в Италия ще създаде проблеми за пътуващите

Свят Преди 5 часа

Тя е с искане за подобряване на условията на труд

Тръмп има подробен план как да спре войната в Украйна

Тръмп има подробен план как да спре войната в Украйна

Свят Преди 5 часа

Той обаче няма да го обяви до края на изборите

Скали се срутиха и затвориха пътя в Кресненското дефиле (ВИДЕО/СНИМКИ)

Скали се срутиха и затвориха пътя в Кресненското дефиле (ВИДЕО/СНИМКИ)

България Преди 6 часа

Над 24 ч. вече в района вали дъжд, нивото на река Струма се е вдигнало осезаемо

Благодатният огън пристига в Русе от Румъния

Благодатният огън пристига в Русе от Румъния

България Преди 6 часа

Това съобщи Главиницкият епископ Макарий, викарий на Русенския митрополит Наум

Oт Варна до Париж в униформа: Български полицаи охраняват Олимпиадата

Oт Варна до Париж в униформа: Български полицаи охраняват Олимпиадата

България Преди 6 часа

Двамата служители на реда имат огромен опит

<p>&bdquo;Претърпях две тежки катастрофи в живота си. Едната, в която ме блъсна автобус... Другата е Диего&ldquo;</p>

Емблематични жени: Фрида Кало

Любопитно Преди 7 часа

Какво не знаем за енигматичната мексиканска художничка

Демократическата партия на САЩ: Израел ограничава хуманитарните помощи за Газа

Демократическата партия на САЩ: Израел ограничава хуманитарните помощи за Газа

Свят Преди 7 часа

Вижте какво посочват конгресмените в писмо до президента Джо Байдън

Велика събота е! Последният ден от Страстната седмица

Велика събота е! Последният ден от Страстната седмица

Любопитно Преди 8 часа

Той е посветен на скръбта за починалия на кръста Спасител Христос, но и на очакването на Неговото Възкресение

Изтича крайният срок за промени в състава и наименованията на коалициите за изборите

Изтича крайният срок за промени в състава и наименованията на коалициите за изборите

България Преди 8 часа

Регистрирани за участие в изборите са 22 партии и 11 коалиции