П реди години автомобилите бяха чиста механика. Днес механиката е изместена на заден план, а на преден са безбройните системи за подпомагане на шофирането, за безопасност, за гарантиране на комфорт и свързаност. Казано по друг начин: механиката е отстъпила място на електрониката. Показва го и доклад на Deloitte, според който автомобилната индустрия са е променила драстично през последните 15-ина години. За това говори фактът, че през 2004 г. само 25% от автомобилите имат въздушни възглавници, а под 50% са оборудвани с електрически седалки.
Печалбата от едно Ferrari е равна на печалбата от 30 броя BMW
За този период електрониката в автомобила се е увеличила драстично, в голяма степен заради нуждата за гарантиране на безопасността на пътуващите и останалите участници в движението. Анализаторите отбелязват, че през 2004 г. под 20% от новите коли са оборудвани със система за стабилност, странични въздушни възглавници, сензори за отчитане на налягането в гумите, задни паркинг сензори и т.н. През 2017 г. с тези системи са оборудвани около 80% от автомобилите.
А това са само базовите системи за сигурност. Модерните автомобили предлагат огромен набор от електроника, в това чисто адаптивен круиз контрол, инфоразвлекателни системи и за втория ред седалки, камери, сензори и радари (лидари) за автономно шофиране. Към тях може да се добавят системи за икономия на гориво, като изключване на цилиндри, автоматично изгасване на двигателя при спиране, хибридни или електрически задвижващи трактове.
Най-странните автомобилни патенти
Всичко това води до увеличаване цената на автомобила. Както отбелязва Deloitte, на електрониката се пада 18% от общата цена на нов автомобил през 2000 г. Сега тази цифра е 40%, а през 2030 г. вероятно ще е 45%.
За да сме по-точни, цената на полупроводниците е била 288 евро на автомобил през 2013 г. Тази цифра вече е скочила на приблизително 370 евро, като се очаква да достигне около 550 евро през 2022 г. И ще продължи да нараства, теглена от стремежа за постигане на пълна автономност на управление.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
Nissan се готви за изтегляне от Европа
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!