К арам BMW iX xDrive50 дни преди да се навършат 28 години от смъртта на Кърт Кобейн. Душевният мир зад волана на този автомобил е в пълен противовес с бунтарството, с което Кобейн и неговата банда промениха музикалния свят.
Спомням си и за „… вечните води, безбрежните води – бездънни, но в тях се не оглеждат небесата звездни” на Пейо Яворов и неговата „Нирвана”. Но истината е, че нито тежкото перо на Яворов, нито бунтарството и депресивните състояния на Кобейн се вписват по някакъв начин с настроенията, които са ме обзели. Те могат да бъдат описани само с философски разсъждения за блаженото състояния на душата, което будистката религия нарича нирвана.
То се нарушава отчасти от този силно поляризиращ дизайн, с който баварците захранват онлайн хейта от няколко години. Очевидно не им пука от този факт, защото държат на своите решения, които след два дни (20 април) ще видим и в новото поколение на Серия 7.
На улицата iX не изглежда толкова безпардонно, колкото ми се струваше на снимки. Без съмнение най-много дискусии сред твърдото ядро фенове продължава да е предницата, по-специално пластмасовата черна решетка, която се „самолекува” при надраскване. Може би са очаквали атаки към този конкретен елемент.
iX спокойно мога да опиша като изключително впечатляваща на визия машина. На претъпкан с немски возила паркинг, пред култова кръчма в Самоков, iX е този, който приковава погледа и на собствениците на други немски луксозни марки.
За мен от най-голямо значение е фактът, че това вероятно е най-високотехнологичният баварски модел. С него започва електрическата революция на марката, което изисква изцяло нова платформа и последно поколение задвижваща система. Върху тази нова платформа е изградена алуминиевата пространствена рамка и т. нар. Carbon Cage покрив, изработен от CFRP (корбонов композит), използван още за елементи отстрани и отзад на автомобила. Всичко това е комбинирано с цел да се повиши здравината и да се оптимизира теглото.
За задвижването се грижи технологията eDrive от пето поколение, при което електромоторът, управляващата електроника и трансмисията са в общ корпус. Благодарение на тази концепция се повишават както енергийната плътност, така и коефициентът на полезно действие.
Двата мотора работят на принципа на синхронните електромотори с електрическо възбуждане. Вместо от постоянни магнити възбуждането на ротора се осигурява от прецизно подаване на електрическа енергия.
Захранването им идва от една от най-големите батерии в серийно производство в момента. Нейният капацитет е 111,5 kWh (нето 105,2 kWh). Любопитен е фактът, че обемната й енергийна плътност на ниво клетки е с около 40% по-висока в сравнение с батерия на BMW i3 от моделна година 2020.
Батерията може да се зарежда с прав ток с до 195 кВт. На такава зарядна станция iX xDrive50 пълни батерията от 10 до 80% за около 35 минути. Освен това на бързи зарядни станции с прав ток и при ниво на заряд от 10% за 10 минути може да бъде зареден пробег до 150 километра. В серийното оборудване на BMW iX са включени BMW Charging Card, Flexible Fast Charger със зарядна мощност до 11 кВт и Mode 3 заряден кабел за ползване на обществени зарядни станции.
Подробности за модела може да четете на новия автомобилен сайт CarMarket.bg
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!